Senaste nytt

Flyga första gången som EBG

Har nyss blivit EBG och har mina första flighter i veckan. Flyger först med SAS till Arlanda för att sen flyga vidare med *A - Ethiopian Airlines (byte på ADD och sen vidare med Ethiopian igen).

Som sprillans ny - vad för förmåner får jag inte missa när jag gör mina första flighter som EBG? Finns det förmåner som sker automatiskt (roligt att ha koll på) och vad måste jag "välja"?

Jag har inga enorma förväntningar (och kanske finns ännu färre förmåner under rådande omständigheter) men tänkte att ni är många med väldigt mycket erfarenhet här som kan hjälpa en nybörjare. :)

Nice! Första gången EBG printas på boardingkortet är speciell.

Ha rimliga förväntningar på vad det kommer att innebära så kommer du med åren inse att du slipper en kö här och var, får med lite mer bagage och inte minst vid problem och förseningar oftast får lite bättre hantering.

Tyvärr begränsar covid vad du kan ta del av i loungen på Arlanda, men missa inte att njuta av själva resan, ni är inte så många där just nu. Med i vanliga fall ca100 hotellnätter och 130 flighter per år är saknaden stor här...

Har haft otrolig nytta av gold-statusen när det strulat.

Exempel:
Inställt plan från Orlando till Chicago, så jag skulle missa Chicago-Stockholm. Säkert 50 pers i kö vid service-disken. Kaos. Gick inte att komma fram på telefon. Då kunde jag gå över till Star Alliance-gold-disken. Där var det tomt. Blev direkt ombokad + uppgraderad till Premium Economy (eftersom planet blev överbokad i Economy av alla andra som också skulle med samma plan till Europa). Sweet.

Men jag hoppas så klart att du slipper använda den fördelen. :)

Exempel:
Inställt plan från Orlando till Chicago, så jag skulle missa Chicago-Stockholm. Säkert 50 pers i kö vid service-disken. Kaos. Gick inte att komma fram på telefon. Då kunde jag gå över till Star Alliance-gold-disken. Där var det tomt. Blev direkt ombokad + uppgraderad till Premium Economy (eftersom planet blev överbokad i Economy av alla andra som också skulle med samma plan till Europa). Sweet.

Absolut den bästa förmånen

Exempel:

Under mina 22 år som antingen Star Alliance Gold (Senator/EBG/UA Premier Exeutive) och/eller OneWorld Emerald är det väl få tillfällen värdet av status avspeglar sig mer än vid Irregular Operations (IROPs). Jag vet inte hur många gånger snabba samtal till kundtjänst eller på flygplatsen har räddat mig. Särskilt i Nordamerika har det hänt ofta och upplevelsen har varit exceptionell. En av de två bästa är denna historia, i detta fall med American och OneWorld Emerald, men jag har en likadan med United/Continental i Cleveland en gång ;)

Har nyss blivit EBG och har mina första flighter i veckan. Flyger först med SAS till Arlanda för att sen flyga vidare med *A - Ethiopian Airlines (byte på ADD och sen vidare med Ethiopian igen).

Som sprillans ny - vad för förmåner får jag inte missa när jag gör mina första flighter som EBG? Finns det förmåner som sker automatiskt (roligt att ha koll på) och vad måste jag "välja"?

Jag har inga enorma förväntningar (och kanske finns ännu färre förmåner under rådande omständigheter) men tänkte att ni är många med väldigt mycket erfarenhet här som kan hjälpa en nybörjare. :)
Man är ju inte lite "avis" på de som får resa :(

En fördel med guld är också att man har 24h tillgång till kundtjänst. Det underlättade när vi en gång missade check-in-deadline i Tokyo och kunde bli ombokade mer eller mindre direkt där och då, trots att det var utanför kontorstid i Sverige.
bra poäng. Har varit skönt de gånger det bryter ut strejk eller förseningar och det är en lördag och SAS stänger 17 eller något i den stilen. Hänt på Schipol och Heatrow. BA strejk på Heatrow är/var inte kul om man ska försöka bli ombokad till SAS utan kundtjänst och man ska springa mellan terminalerna..

bra poäng. Har varit skönt de gånger det bryter ut strejk eller förseningar och det är en lördag och SAS stänger 17 eller något i den stilen. Hänt på Schipol och Heatrow. BA strejk på Heatrow är/var inte kul om man ska försöka bli ombokad till SAS utan kundtjänst och man ska springa mellan terminalerna..
Nu har jag aldrig haft guld-status men just 24h kundtjänst är nog den förmån som jag saknat ”på riktigt” i vissa lägen. Övriga förmåner (lounge, fast track mm) får man ju tillgång till när man reser Plus/business.

Nu har jag aldrig haft guld-status men just 24h kundtjänst är nog den förmån som jag saknat ”på riktigt” i vissa lägen. Övriga förmåner (lounge, fast track mm) får man ju tillgång till när man reser Plus/business.
exakt. och dessutom så finns det ju andra sätt, har du (nästan valfritt) amex så har du ju fast track, tillgång till pontus och lite andra saker också.

Toppen