Senaste nytt

Flyg till Paris - värt att använda poäng och voucher?

randie

Ny medlem
Hej!
Behöver hjälp från er kloka travel vänner!
Vill boka en weekend resa till Paris i november för två då jag och mannen firar 10 år. Har över 120 eb och 2 vouchers.
Är det värt använda poängen och voucher på en SAS economy resa och ändå pröjsa 1000 kr på skatt? SAS plus går bort då fasttrack spelar 0 och det ekar tomt i hallarna just nu, måltid finns nog inte med på plan och jag har lounge kort vid sidan.
Kan det vara så att upplevelsen är bättre med star alliance om man tar business eller är det snarlikt?

Ska jag istället betala med pengar och spara mina poäng och vouchers till en längre resa nästa vår. Tyvärr går en av mina vouchers ut redan i år...

Stort Tack på förhand för hjälp!!

// Maria. R

Nu i coronatider är det bra att boka för poäng för att man därigenom får av- och ombokningsbara biljetter.

Det finns inte ”riktig business” inom Europa. Istället är det samma stolar som i ekonomi, en del bolag erbjuder blockerat mittsäte. Utan mat blir ”upplevelsen” väldigt snarlik.

Bränna en voucher, 30.000p + 1000kr i skatt för 2 till Paris när det finns Go-biljetter T&R för ca 1600kr/person är gränsfall. Tråkigt om vouchern brinner inne, men du har samtidigt inte tillräckligt med poäng för att nyttja båda voucherna för en göra en långresa x 2 om ni är två som skall åka. Kanske ändå läge att lägga 30.000p på detta och sen försöka få in ca 10.000p för att ha 100.000p och boka något trevligt med SAS T&R till t.ex. New York i business för en andra vouchern när världen öppnar igen.

Nu vet jag ju inte vilka datum ni kollar på. Men fre-sön både första och andra helgen i november (allt jag kollat än så länge) ligger på ca 1050 för Norwegian och ca 1200-1500 för Air France. Så jag hade nog sparat poängen.

Jag hade inte lagt poäng på detta.
Enda anledningen till att använda poäng i detta läge som jag ser det är om man vill ha en fullt flexibel biljett.

Jag skulle köpt biljetterna för pengar istället och spara poängen som jag värderar högre än det värde ni får ut av att åka till Paris. Självklart tråkigt när vouchers brinner inne, men som andra påtalat så har ni inte tillräckligt med poäng för att göra två reser ändå på longhaul i business.

Om ni ska använda poäng skulle jag personligen säga att "smärtgränsen" för när det kan vara OK är om motsvarande köpta biljetter kostar över 4000 kronor. I så fall skulle du få ut ett värde av 10 öre vilket är "ok" samt att du får en flexibel biljett vilket kan vara värt en hel del.

Flexibiliteten ska inte underskattas, men samtidigt är det ingen katastrof att förlora 1000 kr. Det tar trots allt en stund att få ihop poäng.

Toppen