Senaste nytt

Flyg till Mellanöstern har blivit dyrt?

Är ju en premie för direktflyg gällande Emirates och Etihad. Sitter och kollar biljetter till Dubai under höstlovet för mina systrar med familj samt mina föräldrar. Mina föräldrar vägrar flyga annat än direkt så för dem blir det runt 8k med Emirates för de andra strax under 5k med TK - skiljer 2-3 timmar i flygtid i bägge riktningar.

Ovan utgår från CPH.

Vad för premie är det? Likaså för Qatar? Något som alltså inte var förut med tanke på det rejält höjda priset på bara något år…

Finns ofta fina kampanjer där Dubai är extremt billigt om man väljer ett stopp, Swiss i business under 10k såg vi ju i augusti, sitter just nu på palmen i Dubai som jag bokade under den kampanjen.

Inte en premie i sig, utan att direktflyg för det mesta har ett högre pris än flyg med anslutning.
Ja exakt - direktflyg är dyrare för att folk är villiga att betala mer. Brukar vara i Dubai en sväng kring höst/vinter och ha med lite familj som åker på revenuebiljetter - tycker nog att priserna ligger på samma nivå som senast åren. Med ett byte med TK eller Qatar ca 4500 - 5500 pp/ToR och med Emirates 7500-8500 för direktflyg.

Nu när kronan stärkts så ser det ut att ha gått ner någon hundring eller så.

Gjorde bokningen åt föräldrarna nu över höstlovet. Ca 7 250 per person för direkt CPH-DXB ToR. Hade man gått via någon OTA istället för direkt med Emirates så hade man kunnat komma ner ca 3-400 pp.

Helt ok pris jämfört med vad de andra bolagen tar med byten tycker jag nog (om man nu vill flyga direkt).

Total price
DKK 9,872.00
Taxes and fees​
DKK 1,476.00​
Carrier-imposed charges​
DKK 2,300.00​
Airfare​
DKK 6,096.00​
Payment type​
American Express , ending XXXX​
Passengers​
2​