Senaste nytt

Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium)

Nu när vi vet mer om FlyPremium så känns detta kort inte så lockande längre jämfört med Amex. Men jag kanske missat något.....hur tänker ni andra kring detta då ni jämför kring vad som är "bäst"?

Nu när vi vet mer om FlyPremium så känns detta kort inte så lockande längre jämfört med Amex. Men jag kanske missat något.....hur tänker ni andra kring detta då ni jämför kring vad som är "bäst"?

Jag tycker personligen att den enda förvåningen kring FlyPremium var att prestationskraven för att få använda det inte på något sätt var kopplat till spend på Mastercard Premium. I övrigt så känns det ju som att det funkar precis som det antyddes tidigare (kanske till och med bättre, då det inte finns någon begränsning på antalet gånger man kan använda det så länge man inte är på lägsta nivån).

Amex Elite vs MC Premium: Amex Elite är ju bättre vad gäller poängintjäning och en voucher ger ju definitivt bättre värde för poängen (billigare om man bokar SAS och möjlighet att använda på *A) än FlyPremium (drar man inte in 200k poäng per år så är ju dessutom värdet sämre). Dessutom fler baspoäng per år med Amex Elite. Nackdelarna med Amex Elite är ju att det inte accepteras överallt och en betydligt högre årsavgift.

Amex Premium vs MC Premium: Liknande årsavgift (något högre för MC om man är EBG eller lägre, något högre för Amex om man är EBD+). Något högre poängintjäning. Vouchern fortfarande bättre än FlyPremium, men kan få max en per år. 12k baspoäng per år är en fördel för MC Premium här.

Så med som så mycket annat så är det en fråga om att väga olika saker mot varandra för att se vad som är bäst i just din situation. Vilken typ av biljetter bokar du, hur hög är din spend, behöver du baspoäng, osv, osv?
Själv har jag haft både Amex Elite och Premium (för tre vouchers), men nu när jag anmält mig till MC Premium så kommer jag nog att säga upp mitt Amex Premium (när jag spenderat de sista tusenlapparna som krävs för att trigga årets voucher på det kortet).

Min tanke är att fortsätta med Amex och plocka ut två trevliga långresor med den voucher. Fly premium blir perfekt till alla ströresor inom Europa, som brukar bli några per år

Toppen