Senaste nytt

Floridas västkust, Fort Myers

Qraze

Medlem
Vi har en resa bokad till Florida till sommaren. Vi har varit där tidigare men mest varit runt Miami, Orlando, Tampa och Daytona. Funderar på att planera in en bilrutt som tar oss ner på västkusten och då kanske Fort Myers eller kanske Naples.
Någon som varit i eller runt Fort Myers och kan rekommendera ett besök och vad man kan hitta på där omkring?

fort_myers.png
 

GOTBound

Medlem
Vi har spenderat en hel del semestrar i Naples några minuter söder on Fort Myers.
Fina sandstränder, bra restauranger och shopping.

Gillar du bbq är https://www.texastonys.com/ i Naples vårt favorit bbq ställe öster om Kanas City.
EDIT: senast bi var där var julhelgen 2019 pre-covid så jag kan inte svara på om Texas Tony's håller samma klass post-covid.
 
Last edited:
Jag gillade verkligen Fort Myers Beach, men detta var ju innan Corona men framförallt innan ovädret i höstas. Hur ser det ut nu, är allt uppbyggt igen?
 

Nanneboy

Medlem
Var där för 15 år sedan och tog båt (vill jag minnas) ut till North Captiva Island. Otroligt chill där - nästan som Sydostasien. Man får bara köra små golfbilar på sandvägarna där, inga vanliga bilar. Jag var även ute på hajfiske en dag med några vänner därifrån, och fick filead haj med mig hem att grilla!
Om du vill ha en avslappnad upplevelse som är en kontrast till många andra delar av Florida så kan jag varmt rekommendera den ön.
 

Bridgeman

Medlem
Vi var där i somras i en månad. I övrigt så har vi varit där åtskilliga gånger. Men jag kan just nu säga att i stort så är åtskilliga antal hus borta efter stormen Ian som drog in över Fort Myers Beach. Inte mycket är uppbyggt efter stormen och enligt uppgifter så kommer det ta år. Den berömda piren är helt bortblåst liksom ett flertal butiker, restauranger mm. Har hyrt lägenheter samt även hus med stor båt (Cape Coral). Jag kan dock rekommendera ett besök vid Gasparilla Island som ligger Norr om Fort Myers Beach ca 10 mil. Otroligt vatten samt fint där. Hur det ser ut efter stormen kan jag tyvärr ej svara på. Jag rekommenderar dig att söka på google Huriccane Ian fort Myers beach då ser ni hur det ser ut där nu. De byggnader som står kvar så är många bara ett skal allt invändigt är urblåst. Sorgligt att se. Fort Myers Beach är annars en favorit med många delfiner som simmar mycket nära stranden. Vill du ha andra tips så hör gärna av dig med ett pm.

Mats
Vi har en resa bokad till Florida till sommaren. Vi har varit där tidigare men mest varit runt Miami, Orlando, Tampa och Daytona. Funderar på att planera in en bilrutt som tar oss ner på västkusten och då kanske Fort Myers eller kanske Naples.
Någon som varit i eller runt Fort Myers och kan rekommendera ett besök och vad man kan hitta på där omkring?

Visa bifogad bild 137745
 

rvarttinen

Medlem
Vi ar några för ett antal år sedan som fick låna en lägenhet i Port Charlotte. Trevligt område med en del bra stränder, relativt nära till Saint Petersburg med Dalimuseet och Tampa. Orlando och Cape Canaveral (NASA) får man räkna som en dagsutflykt.
 
Vet inte vilken ålder du är men Naples och Myers är inga kioskvältare längre. Hade du frågat mig för 20 år sedan så var det en annan femma. Min kompis jobbar för Boston Red Sox och jag har besökt honom flera gånger i FT Myers som är bas för flera baseball lag under deras försäsong. Bland annat Red Sox. Då är det lite kul och värt ett kortare besök. Men annars är hela området idag allt annat än "nice" enligt mig. Det är extremt mycket trafik, mest hela tiden, man bygger överallt, det ser ut ofta ut som 80-talet stått still och det är EXTREMT dyrt. Sedan är det även skitigt och luftföroreningarna har blivit mycket värre sista åren. Sedan finns det ju som alltid en hel drös med bra restauranger, shopping, bra fiske, och vackra stränder etc. Men jag hade inte rekommenderat det när det finns så mycket annat som faktiskt är fantastiskt i Florida. Undvik säger jag.
 
Last edited:

Qraze

Medlem
Tack för alla förslag och tips.

Kanske ska förtydliga lite kring resan så det blir enklare att ge förslag.
Nedan är redan inplanerat i vår rutt och här har vi även varit på tidigare resor i Florida:

Florida Keys,
Miami,
Cape Canaveral
Titusville (ev. raketuppskjutning)
Daytona
Orlando
Tampa
Clearwater

Vi landar i Miami men kommer bo större delen av vår tid runt Orlando med omnejd och flyger sedan hem från Miami.
Resans längd: 5 veckor
Vi är två vuxna kring 40 bast och två tonåringar.

@GOTBound: Vi älskar BBQ så ska kolla in ditt förslag på krubb. :)
 
Var i de trakterna i höstas nån vecka efter stormen och ni kan glömma Fort Myers och tyvärr Sanibel Island med omnejd.
Räcker dock att köra några mil norr om, till exempelvis Siesta Key så får ni fina kritvita stränder, med potatismjöl liknande sand, som knappt rördes av stormen.
Kan även rekommendera Clearwater Beach mm högre upp utmed kusten.
Dunedin är en mysig liten stad som är lätt att gå och cykla i. Många små ölbryggerier på liten yta om man gillar det.
Åker man ut på Honeymoon Island så ligger där några helt otroliga stränder. När vi stannade till och käkade på vägen ut var där flera delfiner som kom in nära stranden för att äta.
Vill man vara garanterad att se delfiner så kan man ta båtturer vid John’s Pass mellan Madeira Beach och Treasure Island.
 
Toppen