Senaste nytt

Florens (Firenze) höstlovet?

FF#1

Medlem
Lyckades aldelens för sent få fatt på några bra biljetter till höstlovet.
Vi kommer åka till Florens och hem från Milano (MXP)

Vi i detta fall är "Familjen troll" bestående av två föräldrar ett vuxet barn och en 13 åring.

Har inte varit i den delen av Italien sen 2001...
Planen är att stanna i Florens för att sen sista dagen ta ett tåg till Milano, men det är flexibelt.

Var ska man bo i Florens? Vi funderar på hyra en lägenhet, men var finns sevärdheterna, eller ska man bo en bit ut och åka in till stan en gång eller två?

Vad måste man se där? Tips mottages tacksamt

Var där på påsklovet för 2,5 år sedan. Lätt att ta sig in till stan med spårvagn från flygplatsen, du hamnar mitt i centrum. Bodde mitt i smeten med utsikt mot katedralen och ett par hundra meter från Piazza della Signoria, där en lite halvbrutal scen utspelar i filmen Hannibal, uppföljaren till När lammen tystnar. Jag rekommenderar att bo i centrum, visserligen får man ingen lyx om man hostar upp med 1500-2000 per natt om man bor centralt i italienska städer. Det traditionella sevärdheterna, kyrkor, muséer etc ligger i centrum, eller på 15-20 minuters gångavstånd från centrum. Ett måste i Firenze är nog att titta på Michelangelos skulptur David/Davide som finns på Galleria dell'Accademia. Se till att skaffa biljetter i god tid före avresan. Nu är jag ju biased eftersom min fru är från Italien, men bara knalla runt i städerna är trevlig. Var tre dagar i Verona i påskas. Bor man i centrum är det även gångavstånd till järnvägsstationen.

Beroende på hur länge ni stannar, kan man även ta en dagsutflykt till Sienna, står på fruns to do list. Tåg är billigt och bokas enkelt på Treni Italias hemsida.

Stan är mycket gåvänlig. Att bara vandra runt är underbart särskilt om man satsar på att vara uppe mycket tidigt innan piazzor och gatorna är överfulla med andra turister.

Bestäm var du ska bo baserat på den Airbnb ni hittar som bäst passar era önskemål och plånbok. David statyn är ett måste som Henrik säger. Försök att boka biljetter nu till öppningstiden och var där minst 20 minuter innan öppning för att vara långt fram i kön. Sedan går direkt till statyn utan att pausa för att se annat. Upplevelsen av statyn när ni är nästan själva är ljusår annorlunda än 30 minuter senare när du är 1 av hundra sardiner i en liten burk.
Det är alltid tokmånga turister i Firenze och det innebär att restauranger är nästan alltid turistiska i centrum. Vi uppskattade Osteria Pratellino lite utanför (typ 20 minuter med spårvagn/ buss). Här finns genuin mat och nästan bara lokalbefolkning.

Undvik Instagram hypade platser särskilt smörgåsbarer. Det finns bättre smörgåsar till halva priset där arbetarna äta. Ett sådant är Semel Street Food. Äldre man, kanske 70 år gör otroligt goda smörgåsar som kostar nästan ingenting. Plats för max 6 personer. Öppet endast för lunch 3 timmar om dagen. En upplevelse.

Akta er för pickpocketers och andra scams (konstnärer som slänger en målning under dina fötter och kräver att du betalar. Det är bara att fortsätta gå vidare utan att ens prata. I värsta fall säg polizia.

Jämför bilderna

1788408051092.jpeg

1788408153829.png

tacak för tipsen, ska bli skoj. var där för 25 år sen och gillade stan, ska bli trevligt att komma tillbaka.
Hur funkar det med taxi/IUber och motsvarande om man måste nånstans tex från boende till tåg med baggage?

taxi är inte särskilt dyrt. Det finns appar men vi hade en bra Airbnb host och vi vad henne att boka en taxi till oss. Det var riktigt smidigt. Vi bodde 4 km från stationen och det var en lördag morgon. Det blev 33€ med baggage och bokningsavgift. Skulle säga det är typ som i Stockholm

Om man gillar konst är Uffizi ett måste men det är så mycket att det är omöjligt att ta in allt vid ett besök.
Håller med. Med en 13 åring kan det vara bra att boka en guidad tour på engelska om det fungerar med språk. Dyrare men mycket mer informativ för alla, plus man komma in mycket snabbare och tiden på museet blir mycket mer effektivt än att bara vandra runt själv för att hitta guldkornen. Också något att boka i förväg och helst så tidigt eller sent på dagen som möjligt. Man kan vinna mycket i Firenze genom att lägga sig tidigt och gå upp tidigt varje dag. Om familjen tycker om att vandra kan jag gott rekommendera bussen, mycket vackert resa, upp till Fiesole sedan vandring ner till Settignano där det finns buss tillbaka till stan. Vandringen ger flera chanser till fantastiska utsikter över Firenze. I Fiesole är det absolut värt en extra promenad upp till Convento di San Francesco. Nära busshållplatsen i Fiesole finns ett fint cafe/bageri Il fornaio di Fiesole där man kan äta lite och kanske köpa med sig något att äta på vägen ner. Under höstlov bör det vara fantastiska färger på kullarna runt Firenze.

Florens är superfint men turistmängderna håller Venedig-nivå vilket kan vara tröttande. Så jag håller med ovanstående, upp i kullarna minst en gång under resan. Kan också rekommendera dagsutflykter till Siena och/eller Arezzo, mycket fint och betydligt lugnare. Även Pisa är inom räckhåll men där är det nog inte lugnare.

Var illa i Pisa redan 2001 kändes som värdens turistfälla....,
Vi gömde oss i Viareggio den gången, var väldigt få icke Italienska turister där.

Spårvagnen fungerar mycket bra från flygplatsen och är snabbare än Taxi oftast.
Plus Hotel har (hade iaf) helt ok nivå och renlighet när jag var där till lägsta pris jag hittar. Hotel Renaissance är ett bra mellanting och Sina Villa Medici riktigt bra.

Toppen