Japp. Samt engelska, tyska och franska. Det varierade lite på utropen - ibland var det bara tre språk. Säkerhetsgenomgången var enbart på engelska (och inspelad).
Åkte Swiss mellan Zürich och Dubai har jag för mig. Då kommer jag ihåg att det var en hel del olika språk. Var några år sedan, men har för mig att det var Engelska, franska, tyska, italienska och rätoromanska.
På flygning Zürich-Madrid var det Tyska, Spanska, Engelska och Franska (vilket jag tror var purserns modersmål så hon ville väl gärna använda det även om det kanske inte direkt var obligatoriskt)
Jag är faktiskt förvånad att de lyckas anställa riktiga luxemburgare. Lönerna de kräver måste vara högre än att anställa nån som bara pratar franska som man ofta annars gör i Luxemburg. Luxair verkar behärska alla språk väl. Utrop har gjorts på Luxemburgiska när jag flugit, och när jag beställt på tyska eller franska har de gladeligen serverat på det språket utan problem. Riktig toppenservice tycker jag
För ett antal år sedan körde Brussels Airlines också utrop på fyra språk (tre av personal (engelska, nederländska och franska), ett förinspelat på svenska).
Jag är faktiskt förvånad att de lyckas anställa riktiga luxemburgare. Lönerna de kräver måste vara högre än att anställa nån som bara pratar franska som man ofta annars gör i Luxemburg. Luxair verkar behärska alla språk väl. Utrop har gjorts på Luxemburgiska när jag flugit, och när jag beställt på tyska eller franska har de gladeligen serverat på det språket utan problem. Riktig toppenservice tycker jag
Jag med!
Idag fick vi strålande service, dessutom. De har alltid växlat snabbt till engelska, även när jag försökt lite med Luxemburgiskan. ;-)
Förvånansvärt med tanke på att priserna är riktigt låga (i jämförelse med SAS), och de har monopol på direktlinjen till Stockholm. Vi har lyckats få €99/pers t/r de senaste fyra resorna.
Idag hörde jag för övrigt att de kör i samarbete med SAS (codeshare), vilket jag inte noterat förut.