Senaste nytt

First till New York

Mojavojoe

Medlem
Hej!

Ny på forumet men varit inne lite till och från under ett halvår. Tänkte dela med mig av en kortare reserapport från en resa jag och sambon gjorde för ca 1 v sedan.

Bakgrund
Initialt var tanken en semester i Thailand men då arbetsgivaren inte gillade en längre frånvaro fick vi boka om resan till en långweekend. Resan bokades med amex-voucher och poäng från eurobonus. Resan till Thailand var tänkt att bli i business men då det ändrades i sista stund tröstade vi oss med first class till New York. Valet föll på Lufthansa som jag aldrig flugit med tidigare.

Utresa
Arn-Fra med Airbus A320 i business
Fra-Ewr med Boeing 747-8i i första klass

Hemresa
Jfk-Fra med Boeing 747-8i i första klass
Fra-Arn med Airbus A320 i business

Lounge
Cirka 2 timmar spenderades i loungen för frukost och tv-tittande på valet av ny president. Gillar sas Lounge och en ganska gles publik gjorde vistelsen angenäm. Flighten noterades försenad till 10:50 mot planerade 09:20 och en oro att missa flighten till New York började växa.
GetFileAttachment

Arn - Fra
Utresan blev som sagt försenad och den gick senare än 10:50 efter att ha blivit sittandes på planet en längre stund i väntan på avisning. Resan var anspråkslös och det serverades en ganska tråkigt frukost. Jag frågade flygvärdinnan om vår anslutande flight och hon noterade att vi nog skulle hinna då även den flighten var försenad i ca 30 minuter pga equipment change.
Planet taxade in till gate och då det var 40 min tills flyget till New York skulle avgå (den nya tiden) så räknade jag med att någon skulle möta oss och skjutsa oss med bil till planet vilket jag läst mig till på lufthansas hemsida. Så var icke fallet utan vi fick skynda oss bort till z-piren och anvisad gate. Väl på plats var det horder med folk som trängdes och man hade redan skickat iväg folk med buss. Frågade försiktigt om det var någon förtur för första klass men fick svar att snällt vänta till nästa buss och åka med övriga i business class och ev första klass resenärer. Efter ca 20 min väntan kom vi med nästa buss och åkte ut till planet.

Fra - Ewr
Från bussen marscherade vi upp för trappan och blev visade till vänster och nosen på planet. Vi hade valt det bakre stolsparet i mitten för att kunna konversera och njuta tillsammans. Första intrycket var fantastiskt. Fick hänga av oss ytterkläder i egna skåp och erbjöds snabbt ett glas kall champagne med nötter. Kabinen är grym och ger ett stilrent och luftigt intryck. Kabinen hade en stol ledig idag. Sätet är magiskt skönt och man har verkligen gott om plats. Ottoman, 3-punktsbälte och bra förvaring. Jag svidade snabbt om till deras PJ och noterade att tröjan var skön men byxorna saknade samma "mjuka" känsla. Högg in på ett glas champagne till och sen var det dags att taxa ut för start.
GetFileAttachment
GetAttachmentThumbnail
GetAttachmentThumbnail

Passade på att kika på menyn och den gjorde mig tyvärr lite besviken. Ingen av rätterna kändes tilltalande och dinner on demand verkade inte vara en option här.
Ganska fort efter start började serveringen och en amuse bueche. Aptitretaren var en iskall räka som inte föll mig i smaken.
Till förrätt tog jag in rubbet. Carpaccio, lax med dillkräm, getost och en grönsallad. Ingen av rätterna fick mig att jubla tyvärr.
Varmrätt fortsatte med en Tortelloni som var helt ok men kunde likväl ha serverats i ekonomi. Sambon tog caviar till förrätt och gås till varmrätt. Hon älskade caviar till förrätt men gåsen smakade som en sämre variant av farmors söndagsstek.
Till desert tog vi varsin chokladkaka med glass. Servicen sviktade under serveringen. Fick inte fråga om nytt vin el dyl till varje rätt, glassen saknades till deserten och hela måltiden kändes lite stressad. Avslutade hela middagen med en perfekt cappucino och en blue label. Efter middagen besökte jag herrarnas och de bäddade i ordning sängen. Sängen var magiskt skön med en madrass och låg riktigt skönt. Blev inte jättemycket sömn men dåsade till. Passade på att kolla underhållningssystemet och var rejält besviken. Skärmen kändes liten och innehållet mycket bristfälligt. Brist på bra filmer och serier vilket jag inte räknat med.
Nästa besvikelse var servering nummer två. Man fick välja från snack menyn och inget av intresse fanns att välja. Gick all in på frukten och körde på med den goda champagnen istället. Vi landade på Newark något försenat och immigrationen gick fort. Vi fick våra väskor snabbt och kunde kasta oss in i Uber mot manhattan.
GetFileAttachment

GetAttachmentThumbnail

Fortsättning följer.....

Attachments

• image1 (2).JPG
    image1 (2).JPG
    83,6 KB · Visningar: 517
  • image1 (2).JPG
    image1 (2).JPG
    83,6 KB · Visningar: 500
Förvånad att ni tyckte maten var så dålig och att ni ej hittade något bra.
Det måste varit riktigt trist.
När jag flög samma sträcka förra året var jag nöjd med alla rätter utom en och servicen var top notch.

Skulle nog aldrig jämföra käket jag fick med ekonomi varje fall även om det ej var Michelin klass :)

Ett typiskt exempel på följderna av försening och equipment change - personalen blir stressad och är inte alltid densamma som först var planerad för flighten.

De flesta flygbolag har en reservplan i sådana här fall och det kan mycket väl vara så att det blev "reserv-alternativet" vad gäller catering på denna flight.

Det är bara att beklaga, men skicka självklart Dina synpunkter och en beskrivning av Dina intryck till LH customer relations.

Ett typiskt exempel på följderna av försening och equipment change - personalen blir stressad och är inte alltid densamma som först var planerad för flighten.

De flesta flygbolag har en reservplan i sådana här fall och det kan mycket väl vara så att det blev "reserv-alternativet" vad gäller catering på denna flight.

Det är bara att beklaga, men skicka självklart Dina synpunkter och en beskrivning av Dina intryck till LH customer relations.
Jag tror att många här på BC ställer för höga förhoppningar när det gäller att åka i F och framförallt när det gäller LH.
"Personalen blir stressad" låter inte bra, om det skulle bli en nödsituation hur stressade blir de inte då?

Jag tror att många här på BC ställer för höga förhoppningar när det gäller att åka i F och framförallt när det gäller LH.

Det är nog sant att man har väldigt stora förväntningar efter att ha läst allt om First på BC.

Själv gjorde jag min 5:e resa i First under veckan och med tanke på priset för en F i jämförelse med C så kan jag nog tycka att det borde "ge" lite mer...

Syns att du inte var helt nöjd. F ska vara njutning hela vägen. Försök få till ett antal timmar i FCT nästa gång. Speciellt om du reser med en kamrat eller partner.

Jeg ville nok også være skuffet. Forsinkelsen og equipment change er jo svært at gøre så meget ved. Men jeg havde vel nok forventet at de havde sørget for bil fra det ene fly til det andet - præcist som du.

Måltidsserveringen lyder ikke så heldig. Og det duer slet ikke som undskyldning at der var equipment change at personalet ikke har styr på servering og sørge for at der er påfyldning af vin. Det er trods alt rigtig dyre pladser i flyet det drejer sig om og der skal den slags detaljer altså være i orden. En iskold reje lyder jo som en fejl også.

Toppen