Senaste nytt

[First class] Hong Kong-Bangkok eller Bangkok-Hong Kong T/R, Emirates 6.750-6.900 SEK

Vaniljvodka

Medlem
Är väldigt sugen på att testa den här i vinter. Turkish i C till Bangkok och sen till Hongkong för en natt. För att spara lite pengar så tänker jag mig Business åt ena hållet och First tillbaka. Eller vice versa. Undrar dock hur det ser ut med lounge-access för First-passagerare i BKK respektive HKG. Helt enkelt: Vilken flygplats har den bästa F-loungen?

Och finns det nåt annat jag borde ha i åtanke när jag bestämmer kabinklass dit och tillbaka?
 

Magino

Medlem
Undrar dock hur det ser ut med lounge-access för First-passagerare i BKK respektive HKG. Helt enkelt: Vilken flygplats har den bästa F-loungen?

Och finns det nåt annat jag borde ha i åtanke när jag bestämmer kabinklass dit och tillbaka?

Både på HKG och BKK använder både First och Business passagerare samma lounge så det spelar ingen roll vilken klass du reser i. När jag reste i F från BKK vill jag minnas att jag fick fast track i passkontrollen vilket jag inte tror business fick. På Hong Kong kommer jag inte ihåg att jag fick något speciellt för att resa i Först, kanske någon minuts kortare kö i incheckningen. Om du nu endast ska flyga First en väg så är den stora frågan vilken tid på dygnet du gillar att konsumera mest dompa på :cool:
 

pitch

Medlem
Jag bodde i tält en gång på lite drygt 3000m. Inga problem där, men det var oväntat med minusgrader på natten, i Afrika och allt. (Duscharna funkade skapligt.) När man väl är där så är det ju helt normalt. När man flyger så är det ju helt normalt också.

Det är fortfarande precis samma höjd, vilket känns lite skumt om man kommer på att tänka på saken.
 

Magino

Medlem
Om man jämför Emirates F på denna sträcka med TG:s A380 F, vilken är vinnaren då?

Så här tycker jag

Själva servisen ombord på denna ganska korta sträckan är ganska likvärdig ombord de båda bolagen enligt mig.
Maten är nog lite, men inte med mycket, vassare på Thai - du kan boka en huvudrätt i förväg hos Thai
Champagnen ombord är den samma hos båda bolagen, Dom Perignon
Tycker nog Emirates har bättre stol, Thai's A380 stol är likvärdig med EK.
Emirates har helt klart bättre underhållningssystem, men hur mycket hinner man se på 2h.
Emirates A380 är absolut ett coolare plan, och hur ofta får du chansen att duscha ombord på ett flyg.
Markservicen och loungerna på HKG tycker jag är ganska lika
Markservicen och loungerna på BKK är klart mycket bättre hos Thai både vid avgång och ankomst.
Att tänka på är att Thai har två flyg per dag som erbjuder F mellan dessa städer och Emirates har endast ett flyg per dag.

Så har man ingen tid att passa skulle jag säga att Thai har en bättre produkt totalt sett på denna resan. Men med det sagt så skulle jag ändå ta Emirates om jag aldrig tidigare har duschat i ett plan tidigare. Men när jag provat det en gång skulle jag ta Thai resorna efter det.

Det är mina två ören om denna sträcka, vet inte om jag missat någon aspekt, men hoppas det hjälper i beslutsprocessen i alla fall.
 

Magino

Medlem
Såg nu att de var just en jämförelse mellan TG och EK A380. nackdelen med Thai är att flyget går så tidigt på morgonen från BKK och därför hinner man inte och, i alla fall jag, är inte så sugen på att utnyttja Thais fina faciliteter. Finns ju både massage och bastu samt en hel del mat att prova om man har lust.
Vill man bara åka denna sträckan och uppleva så mycket som möjligt skulle jag hellre ta den senare Thai flyget som flygs av en 747a. Då kan du njuta av loungen och spat samt att du får en riktig måltid ombord istället för en frukost.
 

Elberto

Medlem
Priset har gått upp.
Biljetten kostar nu 9573 HKD = ca. 8147 SEK

HKG_BKK01.jpg
 
Toppen