Senaste nytt

Finnair strejk

Varit tyst ett tag nu. Hoppas på positiva nyheter under morgondagen. Också imorgon som avgör ifall jag klarar mig från strejken :eek:

Palta verkar ha tröttnat rejält på IAU

Källa: https://www.palta.fi/ajankohtaista/...dotus-lentoliikenteen-palveluiden-tyoriitaan/

Översatt i chatgpt.

Arbetsgivarorganisationen Palta och Flygbranschens Union IAU har denna vecka fortsatt att intensivt behandla arbetskonflikten inom flygtrafiktjänster, både i medlingsprocessen och i förhandlingar mellan arbetsgivar- och arbetstagarsidan. I dag lämnade IAU ett förslag till förhandlingsresultat till Palta, men innehållet i förslaget tyder inte på en verklig vilja att nå en lösning.

– Det föreslagna avtalet är inte ett genuint försök att lösa konflikten, utan snarare ett försök att förlänga arbetsstriden och orsaka ytterligare skada för de företag som är verksamma inom flygtrafiktjänsterna. Denna avsikt har varit tydlig även under förhandlingarna, säger Paltas arbetsmarknadsdirektör Minna Ääri.

Det föreslagna avtalet skulle överskrida den allmänna arbetsmarknadslinjen och är som helhet sådant att Palta inte kan acceptera det.

IAU har under förhandlingarna upprepade gånger hänvisat till de besparingar som gjordes under coronåren. Det finns dock avtal om dessa besparingar, där det fastslås att de uteblivna löneökningarna under pandemin inte kommer att kompenseras i efterhand.

– Avtal ska hållas. IAU:s avtalspartner har rätt att förvänta sig att förbundet står fast vid vad det har gått med på. I denna avtalsrunda måste IAU acceptera samma löneökning som övriga löntagare i Finland, understryker Ääri.

IAU har meddelat att nästa strejkdagar kommer att vara under midsommarveckan, den 17 och 19 juni.

– IAU:s agerande visar fullständig likgiltighet inför finländarnas sommarsemestrar och orsakar problem för ett stort antal flygresenärer. Att medvetet förlänga arbetskonflikten är helt ansvarslöst. Vi hoppas att IAU i fortsättningen visar en verklig vilja att hitta lösningar vid förhandlingsbordet, i stället för att komma med symboliska utspel, betonar Ääri.

Bakgrundsinformation om besparingsavtalen under coronåren finns i ett tidigare pressmeddelande från Palta.

Varit tyst ett tag nu. Hoppas på positiva nyheter under morgondagen. Också imorgon som avgör ifall jag klarar mig från strejken :eek:

Det går inte så bra detta, nästa strejk 2 juli. Inget 30 juni så då klarar även du dig från strejk

The IAU has announced new work stoppages in airport services on Wed 2.7. The new industrial action targets several companies in the aviation services sector and affects air traffic. The labor dispute has been mediated all day today, unfortunately without success. The mediation continues on Mon 23.6.

Det går inte så bra detta, nästa strejk 2 juli. Inget 30 juni så då klarar även du dig från strejk

The IAU has announced new work stoppages in airport services on Wed 2.7. The new industrial action targets several companies in the aviation services sector and affects air traffic. The labor dispute has been mediated all day today, unfortunately without success. The mediation continues on Mon 23.6.

Skönt det vi båda är gröna. Nästa steg blir väl när vi ska hem :p

Har en enkel award-resa i business med Finnair 20/6 som jag vill avboka. Om man ändå inte får mat och dryck åker jag lika gärna snabbare med SAS.

Vad tror panelen om chansen att slippa avbokningsavgiften? Hittar inget skrivet och den annars snabba Platinumkundtjänsten svarar inte (av lätt insedda skäl).

Har en enkel award-resa i business med Finnair 20/6 som jag vill avboka. Om man ändå inte får mat och dryck åker jag lika gärna snabbare med SAS.

Vad tror panelen om chansen att slippa avbokningsavgiften? Hittar inget skrivet och den annars snabba Platinumkundtjänsten svarar inte (av lätt insedda skäl).
Eftersom det inte är strejk den 20/6 tror jag det kan bli svårt. Dock är mat och dryck begränsat den 20/6 och man får inte den produkt man beställt, just det faktumet skulle väl kunna tala för att de ser mellan fingrarna på avbokningsavgiften.

Eftersom det inte är strejk den 20/6 tror jag det kan bli svårt. Dock är mat och dryck begränsat den 20/6 och man får inte den produkt man beställt, just det faktumet skulle väl kunna tala för att de ser mellan fingrarna på avbokningsavgiften.

Ja, rimligt tycker jag. Annars kan resa och ställa till ett himla liv för det som i praktiken är en nedgradering…

Jag tror inte du kommer vinna speciellt mycket sympati hos Finnair genom att hänvisa till att du inte får mat och dryck ombord (de själva hänvisar till att äta något i loungen i stället). MEN jag tror att de skulle kunna se mellan fingrarna avseende avbokningsavgift eftersom de torde ha ett behov av platser för att flyga alla passagerar som fått sina flyg inställda.

Men Finnair är väl knappast kända för att hantera denna typ av ärenden alltför generöst så du får nog hoppas på lite tur hos kundtjänst :(

Toppen