Senaste nytt

Finnair storsatsar i Sverige med interkontinental trafik från Arlanda (upphör vintern 2022-2023)

Finnair ställde in min planerade avgång och bokade om mig till dagen efter [från en lördag till en söndag].
Jag ringde in till Platinumnumret och inom några få minuter fick jag jag hjälp att boka om mina flyg till påsklovet istället för sportlovet...

Dock kunder mina business-uppgradering inte bekräftas utan jag sattes på waitlist istället, avgången är om ca 85 dagar. Just nu ser flyget vidöppet ut i business med god tillgång på säljbara biljetter. @intuition hur är det algoritmen fungerar med att få bekräftelse?
Ursäkta om jag har missat, men vilken destination ställde de in?

Blir spännande att se hur det blir med resorna i Mars, håller tummarna för att dem blir av. Antar att erbjudandet om Platinum utgår om resan ställs in/ombokas till efter Mars. :(

Blir spännande att se hur det blir med resorna i Mars, håller tummarna för att dem blir av. Antar att erbjudandet om Platinum utgår om resan ställs in/ombokas till efter Mars. :(
Om man lusläser reglerna så står det att man fick matcha till platinum om man var bokad på en avgång före sista mars, och att matchningen tas bort om bokningen avbokas. Min tolkning är att om man bokar om ursprungsbokningen till ett senare datum så ligger matchningen kvar. Allt annat vore ju i grunden orimligt, med tanke på att direktlinjer nu dras in.

Om man lusläser reglerna så står det att man fick matcha till platinum om man var bokad på en avgång före sista mars, och att matchningen tas bort om bokningen avbokas.
Fast det där läser och förstår jag som att "om du själv avbokar", för att förhindra att de blir utnyttjade. Du ska alltså inte kunna boka en businessbiljett, statusmatcha och sedan boka av och få alla pengar tillbaka.

Om däremot flygbolaget ändrar, vilket dem själva styr över till 100% - då har inte du haft något med det att göra och borde således sitta i orubbat bo. Jag hade absolut argumenterat för att man ska få behålla sin statusmatch om flygningen blir inställd, det har man ju inte kunnat påverka själv.

Fast det där läser och förstår jag som att "om du själv avbokar", för att förhindra att de blir utnyttjade. Du ska alltså inte kunna boka en businessbiljett, statusmatcha och sedan boka av och få alla pengar tillbaka.

Om däremot flygbolaget ändrar, vilket dem själva styr över till 100% - då har inte du haft något med det att göra och borde således sitta i orubbat bo. Jag hade absolut argumenterat för att man ska få behålla sin statusmatch om flygningen blir inställd, det har man ju inte kunnat påverka själv.
Absolut. Och om de inte är medgörliga så har ju statusmatchningskampanjen också fyllt sitt syfte (dvs att ge trogna SAS-resenärer erfarenhet av vad som väntar hos Finnair).

Det är det som jag syftar på, om flygningen blir inställd eller in ens blir av så bör man ju få behålla statusen, eller i vart fall så hade jag argumenterar för det.

Toppen