Senaste nytt

Finnair storsatsar i Sverige med interkontinental trafik från Arlanda (upphör vintern 2022-2023)

En timme innan avgång idag från HKT till ARN ser det ut så här på AY154
Ca 50 passagerare, vi svenskar får tacka skattebetalarna i vårt broderland för de billiga biljetter som har sålts som öppningserbjudande på de nya linjerna och trotts detta är det luftigt i kabinen.

91F6014A-5EB8-4FA5-A5E5-961BA0270965.png

En timme innan avgång idag från HKT till ARN ser det ut så här på AY154
Ca 50 passagerare, vi svenskar får tacka skattebetalarna i vårt broderland för de billiga biljetter som har sålts som öppningserbjudande på de nya linjerna och trotts detta är det luftigt i kabinen.

Visa bifogad bild 124285

Hur är beläggningen hos andra flygbolag som flyger till Thailand?

Hur ser Finnairs beläggning ut till USA, dit vet vi ju att det varit tämligen fullbelagt hos andra bolag, och eftersom AY nyss annonserat att de ska förlänga satsningen från ARN vore det ju märkligt om det gick dåligt.

Last edited:
Vad jag hört från resenärer som åkt båda vägarna så är beläggningen betydligt bättre på utresan. Det finns ju få nordbor att flyga hem ännu. Det sägs också att bokningsläget senare i december är mycket gott.

PS "skattebetalarna i vårt broderland" äger väl nu iofs bara drygt 50% av bolaget. Och de sparar pengar på varje biljett som säljs eftersom flygplanen kostar när de står på marken.
Situationen är knappast unik för Finnair. "Sveriges skattebetalare" har utgifter för sitt engagemang i SAS, tex.

Hur är beläggningen hos andra flygbolag som flyger till Thailand?

Hur ser Finnairs beläggning ut till USA, dit vet vi ju att det varit tämligen fullbelagt hos andra bolag, och eftersom AY nyss annonserat att de ska förlänga satsningen från ARN vore det ju märkligt om det gick dåligt.

Så här ser ARN till LAX. ut idag med AY
Jag som en positiv person skulle kalla detta luftig kabin
Kanske man på vissa platser behöver munskydd under hela resan, självklart skall den användas när man är i kontakt med personalen.

755D5982-8A61-4DBF-BF91-37DF99AD01B5.png

Vad jag hört från resenärer som åkt båda vägarna så är beläggningen betydligt bättre på utresan. Det finns ju få nordbor att flyga hem ännu. Det sägs också att bokningsläget senare i december är mycket gott.

PS "skattebetalarna i vårt broderland" äger väl nu iofs bara drygt 50% av bolaget. Och de sparar pengar på varje biljett som säljs eftersom flygplanen kostar när de står på marken.
Situationen är knappast unik för Finnair. "Sveriges skattebetalare" har utgifter för sitt engagemang i SAS, tex.
Med 50 kampanjbetalande passagerare ombord är det nog billigare att låta planet stå på marken och kosta pengar.

Med 50 kampanjbetalande passagerare ombord är det nog billigare att låta planet stå på marken och kosta pengar.
Ja, då behöver man ju åtminstone inte betala för crew. Åtminstone inte på de avtal man har i Stockholm, om jag förstått rätt.

Däremot kan det ju säkert räcka med ett ha bra beläggning i ena riktningen.

SAS LAX till CPH idag ser ut så här just nu

59DD569F-02A7-4AC1-B25F-749221A061A9.png

Imorgon LAX till ARN med AY

B4909DCC-86B3-49ED-B6DE-AE6B7571A530.png

Återigen luftig kabin, vi skall vara ärliga och säga alla har nog inte valt säte ännu

Ja, då behöver man ju åtminstone inte betala för crew. Åtminstone inte på de avtal man har i Stockholm, om jag förstått rätt.

Däremot kan det ju säkert räcka med ett ha bra beläggning i ena riktningen.
Eller bränsle. Eller underhåll. Eller skatter/avgifter. Eller catering. Etc.

Men visst, fullt på returen väger upp kalkylen

Så här ser ARN till LAX. ut idag med AY
Jag som en positiv person skulle kalla detta luftig kabin
Kanske man på vissa platser behöver munskydd under hela resan, självklart skall den användas när man är i kontakt med personalen.
Är du säker på att Expert flyers seat map svarar mot antalet personer på planet?

Det kan det vara, men det är inget som någon av oss med säkerhet kan veta. Ett antal flygbolag flyger/har flugit på destinationer regelbundet utan att sälja en enda biljett. Det finns andra saker som gör flygningar lönsamma. Finnair har tex en cargo loadfactor till Asien för hela 2021 på över 85%, dvs fullständigt normala nivåer, men med priser som är betydligt högre än vanligt.

Toppen