Senaste nytt

Finnair storsatsar i Sverige med interkontinental trafik från Arlanda (upphör vintern 2022-2023)

Senator

Moderator
Jag åkte ARN-HEL-DXB-HEL-ARN förra veckan och idag. Sitter vid gaten i Helsingfors och väntar på avgång. Total kalabalik i transit. Trodde detta var en organiserad flygplats.

Jag undrar på om HEL-DXB-HEL räknas som någon form av ”Europa plus” flygning. Visst, en A359 är bra och särskilt med extra tiden det tar men rejäl bottennapp gällande service. Maten ett skämt med inga alternativ, dryck samma som inom Europa, filten på natten tunn. Gav ingen mersmak för vår del.

Men som sagt, det kan vara så att just rutten inte anses som interkontinental med utbud som en sådan rutt.
 

Homer

Medlem
Jag åkte ARN-HEL-DXB-HEL-ARN förra veckan och idag. Sitter vid gaten i Helsingfors och väntar på avgång. Total kalabalik i transit. Trodde detta var en organiserad flygplats.

Jag undrar på om HEL-DXB-HEL räknas som någon form av ”Europa plus” flygning. Visst, en A359 är bra och särskilt med extra tiden det tar men rejäl bottennapp gällande service. Maten ett skämt med inga alternativ, dryck samma som inom Europa, filten på natten tunn. Gav ingen mersmak för vår del.

Men som sagt, det kan vara så att just rutten inte anses som interkontinental med utbud som en sådan rutt.

Framgår väl ganska bra av det som står på deras hemsida


On our short-haul flights to Europe and the Middle East
Short-haul meals | Finnair



Vad de räknar som long-haul
Business Class menus on Finnair long-haul flights | Finnair
 

AABack2ARN

Medlem
Jag åkte ARN-HEL-DXB-HEL-ARN förra veckan och idag. Sitter vid gaten i Helsingfors och väntar på avgång. Total kalabalik i transit. Trodde detta var en organiserad flygplats.

Tiden mellan 14-17 var innan covid rena rama cirkus med mängder av asiatflyg som skulle byta passagerare med europaflygen. De senaste gångerna jag passerat via Helsinki upplever jag att situationen lugnat ner sig tack vare att antalet långdistansflyg i det blocket minskat kraftigt. Men situationen blir ju inte bättre av en del ombyggnationer och att europadelen är ganska trång.
 

Senator

Moderator
Framgår väl ganska bra av det som står på deras hemsida


On our short-haul flights to Europe and the Middle East
Short-haul meals | Finnair



Vad de räknar som long-haul
Business Class menus on Finnair long-haul flights | Finnair

Rutten är en sk Europa-zon rutt. Bra när man ska betala för en award, dåligt när det gäller service.

Tack, det var som jag trodde. Dock var flygtiden 7:45 idag så känns inte alls som någon regional rutt

Pga ett "krig" eller?
Åkte samma i januari men då gick det betydligt snabbare. Service var som intra Europa

SAS räknade väl också Dubai som short-haul, fast de flög väl med A340 ??

Ja klassiskt nordiskt påhitt ;) Undrar på om Emirates och Qatar har "sämre" produkt bara för att det är Mellanöstern till Norden? Nu kan LPA-fantasterna som vill att SAS skall flyga long-haul kärrorna dit se vad man kommer få. SAS Plus med max tre dryck och en A350 :D

Mina andra resor till DXB har gått i Swiss F eller C. Fördelen med Finnair var priset på 24.000kr för två vuxna och ett barn, men det blir väl tillbaka till de andra legacy-bolagen som har DXB som en long-haul destination och inte detta särnordiska påhittet.

Såhär såg rutten ut igår:
Finnair flight AY1964 - Flightradar24

Tiden mellan 14-17 var innan covid rena rama cirkus med mängder av asiatflyg som skulle byta passagerare med europaflygen. De senaste gångerna jag passerat via Helsinki upplever jag att situationen lugnat ner sig tack vare att antalet långdistansflyg i det blocket minskat kraftigt. Men situationen blir ju inte bättre av en del ombyggnationer och att europadelen är ganska trång.

Utmaningen igår var att DEL och DXB både kom in en timma försenat och transit security hade två stationer öppna och en stor andel transitpax. Vår kärra till ARN väntade 30min.
 
Toppen