Senaste nytt

Finnair slut på bränsle?

RobHK

Medlem
En ny strejk verkar pågå just nu mellan 11-24 mars som påverkar tillgången på bränsle. Något med bättre koll på hur detta har påverkat short och longhaul?

Såg någon post om Finnair plan som skulle till Asien som gjorde ett extra stopp på ARN för att fylla på bränsle. Måste varit lite bisarrt att flyga ARN - HEL för att sen va tillbaka på ARN för att sen flyga vidare till Thailand eller så :D. Men störningarna har kanske inte varit så stora, därför man hört så lite om detta?

 

Plus

Medlem
En ny strejk verkar pågå just nu mellan 11-24 mars som påverkar tillgången på bränsle. Något med bättre koll på hur detta har påverkat short och longhaul?

Såg någon post om Finnair plan som skulle till Asien som gjorde ett extra stopp på ARN för att fylla på bränsle. Måste varit lite bisarrt att flyga ARN - HEL för att sen va tillbaka på ARN för att sen flyga vidare till Thailand eller så :D. Men störningarna har kanske inte varit så stora, därför man hört så lite om detta?

De flyger till ARN för tankning på väg till Tokyo och New York, vad jag sett hittills.
 

Jannes

Medlem
När jag tittar på planen som går till HKG, så går dom som vanligt ifrån HEL direkt till HKG, så verkar inte va helt slut på bränsle?
Finnair har fått hjälp med påfyllning från vissa statliga reserver, om jag förstått det rätt. Men de måste ändå ransonera en hel del, och övertankar vid short-haul utanför Finland så man kan undvika tankning i landet.
 

AABack2ARN

Medlem
Det verkar främst vara USA-linjerna som går ner i Stockholm på utresan samt de japanska polarrutterna. BKK, HKG och SIN verkar fortsätta gå direkt.

När det kommer till USA känns stoppet "på vägen" men man undrar ju om inte Luleå hade kunnat vara ett alternativ för polarrutten. Men å andra sidan har väl Finnair inga avtal med ground handling i Luleå.
 
Toppen