Senaste nytt

Finnair platstilldelning, reality check

donski

Medlem
Hej, familjen flyger ARN-HEL imorgon och via web check-in fick vi den roligaste platstilldelning nånsin:

Finnair3.png



Kundtjänst påstår att precis alla förutom oss har betalat extra för sin plats och vi fick de sista fyra. Som låter helt absurt. Är detta vanligt hos Finnair?
 

intuition

Medlem
Jag har ganska nyligen sett andra rapportera liknande uppdelning av familjen.
Förr har det iaf inte varit vanligt. Finnair använder (har iaf använt) något Amadeus verktyg som ska optimera platstilldelningen dynamsikt för alla resenärer, utifrån diverse parametrar, där hålla samman sällskap har varit en. Kanske har de slutat med det systemet eller konfigurerat om det.

Att "alla betalt för plats utom ni" skulle jag däremot säga är ren bull.
 

palmen

Moderator
Ser ut som ni flyger ATR, kan ju vara så att det är massa med OW status som redan lagt beslag på platser på varje rad så ni blir utspridda. Inte helt ovanligt med flertalet som har rätt att välja platser inom OW innan checkin öppnar.
 

palmen

Moderator
Framgår inte vilket plan du reser med, men jag gissar att det är AY820 och då ser det ut så här, precis som jag skrev ovan.
Man skulle ju dock kunna argumentera för att ni borde fått platser på rad 11, men kan ju finnas andra algoritmer vi inte känner till som gör att dessa platser inte delas ut.

Tittar man beläggningen på denna flight så är den nollad i alla klasser så det kommer vara helt fullt ombord, därmed inte direkt överraskande att ni blir utspridda.
1666105794898.png
 

donski

Medlem
Tack för era svar. AY820 är det. Dock för oss går det inte ens att byta till någon annan plats - alla ser bokade ut.

Att det beror på litet flygplan + många statusresenärer låter mest trovärdigt. Men nettoresultat att vi blir placerad i jordens fyra hörn ger inget fint första intryck med Finnair. Har aldrig haft liknande med SAS till exempel. Tur att det var ingen långflygning. /vent :)
 

palmen

Moderator
Men nettoresultat att vi blir placerad i jordens fyra hörn ger inget fint första intryck med Finnair
Att ni väntar till checkin med att välja platser är nog inget ni ska beskylla Finnair för. Det ligger helt på resenären att lösa detta om det är viktigt att sitta ihop.

Många resenärer utgår ifrån att de kommer få sitta tillsammans bara för att de bokat allt i en bokning, så är tyvärr inte faller, även om man ofta har möjligheten. Men checkar man in bland de sista så kommer man alltid få ströplatser oavsett. Så funkar det på alla flygbolag. Man ser ju rätt ofta familjer utspridda a om sen försöka lösa pusslet ombord och det blir hela havet stormar.

Vänd på det istället, att som frekvent resenär hos Finnair får man fri möjlighet att välja säte innan checkin. Det ger nog mer Finnair i långa loppet än att ge sällanresenärer förtur på platser då det nästan alltid enbart är priset som styr för de personerna.
 

intuition

Medlem
...Men checkar man in bland de sista så kommer man alltid få ströplatser oavsett. Så funkar det på alla flygbolag.
...
Det är just det som inte är givet.

Jag prövade att leta efter Amadeus instruktionsvideo men hittade den inte. Den förklarar det bra. Men i korthet går Optimal Seating i Altea Departure Control (eller vad den heter) ut på att systemet kontinuerligt i bakgrunden tilldelar en plats till samtliga resenärer, även de som inte har valt/köpt plats.
Varje gång en ny bokning eller ett nytt platsköp kommer, så räknas sittplatskartan om efter de parametrar flygbolaget satt upp, tex att i det längsta bevaka ledig plats bredvid High Value kund, att hålla samman sällskap mm mm

Det är den som gör att om du och jag är på samma flyg och vill välja sittplats samtidigt, så är det inte säkert att vi båda ser samma platser som lediga.
Och det är det som gör att även om inte en enda kund valt plats i förväg och du checkar in som första person, så är det inte alls säkert att du ser alla platser som lediga.

T.ex. systemet skulle direkt efter bokningen hålla 12ABCD i bakgrunden till OP. Om en annan kund tittar på sittplatskartan visas 12ABCD som lediga. När sedan någon köper 12A, så kan OP flyttas om till t.ex. 14AB+15AB. Dvs de har inte fått en garanterad plats, men systemet håller en virtuell reservation för alla och försöker upprätthålla ett antal regler för allas "optimala" sittplats.

Det kan bli flyttkedjor också. Om det inte finns någon 4-sits-grupp ledig i den virtuella plats-kartan, kan systemet flytta om andra med virtuella platser. I det här exemplet kanske en ensamresenär med fönster som preferens varit tilldelad 14A i den virutella kartan, och nu flyttas till 6D, som egentligen var reserverad som tom plats för en platinum som valt 6C. OSV
Den virtuella kartan ligger kvar även när folk börjar checka in. Systemet kan då börja visa platser som "tagna" fast att de egentligen bara är reserverade i den virtuella sittplatskartan för någon som ännu inte checkat in.

Om det nu är ATR så är ju möjligheterna redan från början rätt begränsade, men om Finnair fortfarande kör med Amadeus "Optimal Seating" så är det en fråga hur de konfigurerat det.
 
Last edited:

Charlie D

Medlem
Någon som vet hur man byter sittplats på Finnair business operated by JAL? JAL verkar inte gilla Finnairs booking ref. och jag kommer inte åt min resa genom JALs sida/app och via Finnairs dito går det tydligen inte att byta för partners.
 
Toppen