Senaste nytt

Finnair inleder samarbete med Apollo

Dr. Miles

Expert
Frågan har diskuterats rätt flitigt på FT. Många reagerade instinktivt som ovan även avs. reguljärflygen. Dvs varför kör man den bästa produkten på BKK, som ju har en rätt låg andel affärsresenärer jmfrt med mer businessbetonade LH-linjer som ofta får nöja sig med en medioker lie flat stol.
Men förklaringen var tydligen att trycket är så högt på BKK att man måste använda de plan som har det största antalet totala platser.¨
Och BKK-kärran har inte den skumma minikabinen med BC-stolar, och tar därför totalt mest pax.
Troligen är detta förklaringen även när det gäller chartern.

Men en av Finnair avgångar mellan Helsinki och Bangkok använder flygplan med nya Business class stolar. (Den som avgår från Helsinki/Bangkok vid midnatt.)
 

JonW

Medlem
Jodå, jag brukar själv frekventera just denna flight vintertid. Många har ifrågasatt just varför den går på BKK, och förklaringen är visst den jag gav ovan.
 

HannesW

Ny medlem
Intressant. Helt klart och tydligt så är det "riktiga" A330-plan, måhända med lie-flat och inte full flat. Se den här länken med Apollos egna kommentar i kommentarsfältet: Apollo och Finnair samarbetar till Karibien - Travel News

Risken är väl stor att servicen inte är på riktig C-nivå.

Hur har ni fått fram prisuppgifter på uppgraderingen? Vet ni vilka destinationer de kommer köra? Det vore intressant att veta om man kan använda sina AY+ poäng till uppgradering. Sannolikt kan man väl inte det och man lär väl heller inte tjäna några AY+ på flygningen...
 

henrik l

Medlem
Jo-jo, dom (Apollo) kallar det för "förstaklassavdelning". Alla inom resebranschen verkar inte ha helt koll på skillnaden mellan business och first, om man nu ska vara lite besserwisser:p
 

Homer

Medlem
Någon som har uppdaterad info om detta?
t.ex vilka rutter det gäller, det står inte så mycket här Flygklasser, jag kollade några flighter ex ARN i december
och då var det Novair Excellent som gällde (urk, Novair Airbus 330 )

och svaret på min fråga är




As per 15MAY12 GDS timetable display, Finnair has updated planned Leisure flight operation for Winter 2012/13 season. New operations including service via Sweden and Norway for the Winter program.

Details:

Cancun eff 10DEC12
AY1985 HEL0800 – 1240CUN 332 1
AY1985 HEL0940 – 1345CUN 330 4

AY1986 CUN1420 – 0920+1HEL 332 1
AY1986 CUN1525 – 0935+1HEL 330 4

AY1983 HEL0850 – 0850ARN0940 – 1410CUN 330 1
AY1984 CUN1550 – 0850+1ARN0940+1 – 1140+1HEL 330 1

332 – HiFly Airbus A330-200 aircraft

Puerto Plata eff 15DEC12 Airbus A330 aircraft (Finnair Aircraft) to operate following pattern on outbound (inbound varies)

Helsinki – Puerto Plata 09MAR13
Helsinki – Bergen – Puerto Plata 26JAN13
Helsinki – Gothenburg – Puerto Plata 02FEB13
Helsinki – Oslo – Puerto Plata 15DEC12, 29DEC12, 09FEB13
Helsinki – Stavanger – Puerto Plata 12JAN13
Helsinki – Stockholm – Puerto Plata 22DEC12, 05JAN13, 19JAN13, 16FEB13, 02MAR13
Helsinki – Trondheim – Puerto Plata 23FEB13

Varadero eff 12DEC12
AY1987 HEL0815 – 1300VRA 330 3
AY1988 VRA1445 – 0750+1HEL 330 3

AY1989 HEL1130 – 1130ARN1220 – 1725VRA 330 1
AY1990 VRA1910 – 1035+1ARN1125+1 – 1325+1ARN 330 1

Finnair W12 Caribbean Leisure Service as of 15MAY12 | Airline Route
 

Dr. Miles

Expert
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Misstänker att Champagnen är indragen också?

Ja tyvärr.

Apollo skrev:
Inkluderat i Finnair Comfort Class:
  • Du sitter i främre delen av flyget och har fällbar liggstol med individuellt underhållningssystem.
  • Separat incheckning på utresan.
  • Hörlurar, filt och kudde.
  • Aperitif och måltidsdryck inkl. vin och öl (ej champagne eller starksprit).
  • Trerättersmeny med uppgraderad måltid, kaffe och te.
 
Toppen