Senaste nytt

Finnair Diners

Berätta mer - den enda jag känner till som skulle kunna vara användbar är att man får ett loungebesök per 10kkr man spenderar.

Att ha Diners är lite som att vara med i ett avsnitt av Historieätarna (eller Dallas); en blandning mellan 70- och 90-talet.
Galet lätt att känna sig som JR när man stegar in på Konsum, och man kan således plocka många "historiepoäng" med Diners:

- Snyggt "old school" kort som bara fungerar på 1 av 1000 ställen - vilket ger en känsla av total exklusivitet
- Magnetremsa - även här historiepoäng
- Dyrt - utan guld-/diamantstatus (det var dyrt förr också)
- Omständig fakturahantering - finns ingen e-faktura (det fanns det inte förr heller)
- Det tar en vecka innan transaktionerna syns online (en månad om man väntar på pappersfakturan)

Vad har jag glömt? :D

Berätta mer - den enda jag känner till som skulle kunna vara användbar är att man får ett loungebesök per 10kkr man spenderar.
Utöver Amex Elite är det enda kortet som ger 20p/100:-. Korten har en enorm prisskillnad 525:- (0:- för EBG+) för Diners mot 4000:- för Amex.

(Notera: Gäller för SAS Diners, och inte trådens orginalfråga: Finnair Diners)
Det tar en vecka innan transaktionerna syns online (en månad om man väntar på pappersfakturan)
Det har blivit bättre sedan de släpte "Mitt Kort", enligt samma lösning som SEB har för övriga kort.
Att det inte går att se hur många loungebesök jag har samlat in, förbrukat eller har kvar. Inte heller när du nyttjar Dinerskortet i en lounge kan de se saldo eller om besöket är ett fri- eller betalbesök. Mycket märkligt då loungeåtkomst är främsta argument för Diners,

Utöver Amex Elite är det enda kortet som ger 20p/100:-. Korten har en enorm prisskillnad 525:- (0:- för EBG+) för Diners mot 4000:- för Amex.

Fast det går i princip inte att använda utanför IKEA och man får inga 2-4-1-vouchers... Jag har inte använt mitt Diners på 4 år tror jag.

Fast det går i princip inte att använda utanför IKEA och man får inga 2-4-1-vouchers... Jag har inte använt mitt Diners på 4 år tror jag.
Nu var ju inte frågan vilka nackdelar som fanns, utan vilka som var fördelarna. ;)

Det går alldeles utmärkt att använda i samband med resor, då flygbolag, internationella hotellkedjor och hyrbilskedjorna tar det. Däremot att använda det som privatperson är helt omöjligt. Det är jag överens om. När jag skaffade mitt Amex Elite, så slutade jag använda mitt Diners, bortsett från att jag nyttjat det för något enstaka loungebesök.

Diners är ganska vanligt i Finland.
Platinum ger 3 poäng per euro till AY+. Det fanns i höstas kampanj på trippelpoäng för nybörjare. Jag träffade en nöjd kille som körde på 3*3 alltså 9p per € (tänk på manufact spend då?).

Men verkar att det är bara i Finland som Finnair Diners är bra för vi har inga andra bra kort heller. SAS Eurobonus MC har jag i fickan också, 1p/1€

Hur misslyckas du? ;) Jag hade spend på säkert 400k per år på mitt SAS Diners. Nu med AMEX Elite kör jag det till 300k, sen kör jag SAS Diners resten av året för att lagra upp eventuella loungebesök (vilket jag utnyttjar kanske en gång varannat år iofs... men man vet ju aldrig. ;) )

Men visst, är det vardagsutgifterna på 7-Eleven kanske det inte funkar. Jag kör mina hotell och reserelaterade utgifter på Diners så mycket det går.

Att ha Diners är lite som att vara med i ett avsnitt av Historieätarna (eller Dallas); en blandning mellan 70- och 90-talet.
Galet lätt att känna sig som JR när man stegar in på Konsum, och man kan således plocka många "historiepoäng" med Diners:

- Snyggt "old school" kort som bara fungerar på 1 av 1000 ställen - vilket ger en känsla av total exklusivitet
- Magnetremsa - även här historiepoäng
- Dyrt - utan guld-/diamantstatus (det var dyrt förr också)
- Omständig fakturahantering - finns ingen e-faktura (det fanns det inte förr heller)
- Det tar en vecka innan transaktionerna syns online (en månad om man väntar på pappersfakturan)

Kan väl kanske hålla med om att det inte funkar på så många ställen "hemma i Sverige" men vi som bor mittemellan samt i Finland så här tycker jag nog att det funkar på relativt många ställen. Utomlands, på hotell, hos flygbolag, etc. tar de gärna emot mina SASDC pengar... ;)
Är väl lite gammalmodig men tycker det är lite "hål i huvudet" att handla på kredit när man är hemma å kan använda lokalvaluta eller bankkort.
Tyvärr e kreditkorts samhället på Åland/Finland kvar i stenåldern om man jämför med Sverige, AMEX 2-4-1 tex samt att ni har bättre återbäring på SAS DC korten, etc.

Tycker att det känns tryggt att ha med på resa, litar absolut på dom, bra hjälp vi fel är min erfarenhet, funkar bra på dom flesta ställen där jag handlar iaf... Bl.a. lokala ICA, IKEA, pressbyrån, Konsum, flygplatser, färjor och bensinstationer. Men ja, är väl en vana antar jag. Dessutom tycker jag att historieätarna och dallas är bra program... kan ju ha något med saken att göra.;)

Toppen