Senaste nytt

Felaktig debitering på Amex-kortet

Alltså, jag tycker detta luktar kraftig skunk lång väg. Här är vi nu åtminstone två på BC.se som drabbats av detta! Var/när/hur har någon kommit över våra kortnummer och lyckats genomföra transaktionerna?
Jag är inte så insatt i hur nätbedregärier funkar, men då det gäller en internetresesajt, borde man inte kunna spåra den som gjort köpet via IP-adresserna? Nog för att det går att meka med dem också, men ändå kan man ju hoppas att det inte är frågan om något fullblodsproffs som lyckats sopa igen alla spår efter sig...

Och det där med verifikat... Hur ska man kunna visa upp något man inte har? Jag slänger aldrig några mail och där finns som sagt ingenting som vittnar om något köp.

Efter detta kan man ju tycka att Resegruppen borde kolla upp och polisanmäla de här skojarna.
Men om Amex m fl också tröttnar är ju det förståeligt.

Å ena sidan är det är ju ingen direkt kul läsning som finns om det här bolaget, men å andra sidan så ser ju vi själva till att det inte alltid är kul läsning om vissa bolag emellanåt... Erfarenheterna måste ju få komma upp till ytan och dryftas.

Last edited:
Alltså, jag tycker detta luktar kraftig skunk lång väg. Här är vi nu åtminstone två på BC.se som drabbats av detta! Var/när/hur har de kommit över våra kortnummer och lyckats genomföra transaktionerna?
Jag är inte så insatt i hur nätbedregärier funkar, men då det gäller en internetresesajt, borde man inte kunna spåra den som gjort köpet via IP-adresserna? Nog för att det går att meka med dem också, men ändå kan man ju hoppas att det inte är frågan om något fullblodsproffs som lyckats sopa igen alla spår efter sig...

Och det där med verifikat... Hur ska man kunna visa upp något man inte har? Jag slänger aldrig några mail och där finns som sagt ingenting som vittnar om något köp.

Efter detta kan man ju tycka att Amex borde polisanmäla samt ögonblickligen säga upp alla avtal med de här skojarna.
Det är ju ingen direkt kul läsning som finns om det här bolaget...

Sakta i backarna. Nu har jag ingen som helst koppling till Svenska Resegruppen så att jag har nått behov av att försvara dom, men när folk börjar kasta skit utan att ha en aning om vad dom pratar om har det gått för långt. Svenska Resegruppen är en av Sveriges största (om inte största resebyråer). Deras affärside är att sälja resor och dom sitter på ett flertal av Sveriges största varumärken som nämnts tidigare i tråden. Svenska Resegruppen förmedlar resor till ett värde av många miljarder per år. Att i det sammanhanget sitta här och tro att dom skulle hålla på bestula 2 medlemmar på pengar värde några tusenlappar är smått löjligt.

Det som har hänt är troligtvis att kortuppgiftera kommit på avvägar och någon privatperson har sedan köpt en resa med kortuppgifterna hos Svenska Resegruppen. Resor är dyra och bedrägerier med flygbiljetter är trots allt vanliga.

Om du på ditt kontoutdrag skulle få upp "Mediamarkt 13.999 kr", skulle du anklaga Mediamarkt för stöld och kalla dom för skojjare och hota med polisanmälan? Det gäller att tänka till lite, innan man börjar skriva skit!

Sakta i backarna. Nu har jag ingen som helst koppling till Svenska Resegruppen så att jag har nått behov av att försvara dom, men när folk börjar kasta skit utan att ha en aning om vad dom pratar om har det gått för långt. Svenska Resegruppen är en av Sveriges största (om inte största resebyråer). Deras affärside är att sälja resor och dom sitter på ett flertal av Sveriges största varumärken som nämnts tidigare i tråden. Svenska Resegruppen förmedlar resor till ett värde av många miljarder per år. Att i det sammanhanget sitta här och tro att dom skulle hålla på bestula 2 medlemmar på pengar värde några tusenlappar är smått löjligt.

Det som har hänt är troligtvis att kortuppgiftera kommit på avvägar och någon privatperson har sedan köpt en resa med kortuppgifterna hos Svenska Resegruppen. Resor är dyra och bedrägerier med flygbiljetter är trots allt vanliga.

Om du på ditt kontoutdrag skulle få upp "Mediamarkt 13.999 kr", skulle du anklaga Mediamarkt för stöld och kalla dom för skojjare och hota med polisanmälan? Det gäller att tänka till lite, innan man börjar skriva skit!

Ja, jag skenade väl lite i tanken på slutet av mitt inlägg. Timmen var sen och jag var något lätt irriterad. Har omformulerat inlägget så att det blir mera korrekt och begripligt. I alla fall är det väl så tågordningen måste bli för att hitta en eventuell lurendrejare som beställt saker. Eller så har det blivit något fel hos resebolaget, men när man själv vid något tillfälle råkat missa eller skriva en siffra fel så har ju i alla fall jag fått ett felmeddelande.
Åtminstone kortnummer, CVV/CVC-kod och giltighetsdatum lär ju behöva matcha?
Ber om ursäkt om någon tagit illa upp.

Har idag talat med Amex och de ska utreda saken. Behöver inte betala den aktuella summan så länge. Fick bra support hos Amex och tackade dem givetvis för bra service! :)
Blir intressant att se var detta tar vägen...

Nu är jag absolut ingen expert på kortbedrägerier men vad jag förstår är det banken som är motpart, som tar den ekonomiska smällen och därför ska polisanmäla. Jag skulle misstänka att bankerna skickar över listor med alla bedrägerier och belopp till polisen, men samtidigt misstänker jag att det är sånna otroliga volymer så det är inte nått som polisen prioriterar eller utreder. Om polisen får för sig utreda, så kan dom i så fall begära ut uppgifter från butiken som drabbades.

Själv drabbades jag under TUR-mässan i Göteborg i mars i år. Jag har 2 firmakort Amex och Eurocard. Amex använder jag väldigt sällan och nu hade jag ett splitternytt utbyteskort som jag aldrig använt. Jag skulle åka taxi från Radisson till mässhallen, en sträcka på bara 1-1,5 km. Som princip åker jag aldrig "no-name" taxi, men nu hade jag väldigt bråttom och bara "no-name" taxi fanns tillgängligt, så jag hoppade in i en "598 kr" taxi, då jag kom fram till att, på den korta sträckan, skulle det bara skilja nån tia mot ett riktigt bolag. När jag skulle betala lämnade jag fram Eurocard som jag normalt alltid använder, men han drog kortet och sa att det fungerar inte. Så då tog jag oskulden på mitt Amex kort.

En vecka efter mässan ringer Amex och frågan om jag gjort ett köp på 2 kr och därefter försökt sätta in 10.000kr på en pokersajt. "spärra kortet" sa jag direkt och Amex spärrade. Jag har alltså gjort en enda transaktion och fått kortuppgifterna stulna. Jag hade kvar kvittot från taxikörningen och trodde att banken skulle vara väldigt intresserade av detta, men icke. Så fort jag började förklara att vi kunde spåra källan till vem som stulit mina kortuppgifter, så tackade personen på Amex för sig och la på luren.

Så min slutsats är att kortbedrägerier har ytterst låg prio. Bankerna betalar och ser glada ut.

Last edited:
Så min slutsats är att kortbedrägerier har ytterst låg prio. Bankerna betalar och ser glada ut.

Det är antagligen billigare för bankerna att ta de smällar de får än att riskera att kortkunderna inte längre litar på korten och därför inte använder dem lika mycket. Det ursäktar dock inte Amex som givetvis borde varit intresserade när det fanns en konkret ledtråd.

En vecka efter mässan ringer Amex och frågan om jag gjort ett köp på 2 kr och därefter försökt sätta in 10.000kr på en pokersajt. "spärra kortet" sa jag direkt och Amex spärrade. Jag har alltså gjort en enda transaktion och fått kortuppgifterna stulna. Jag hade kvar kvittot från taxikörningen och trodde att banken skulle vara väldigt intresserade av detta, men icke. Så fort jag började förklara att vi kunde spåra källan till vem som stulit mina kortuppgifter, så tackade personen på Amex för sig och la på luren.
Polisanmälde du själv?

Jag tror inte resebyrån är skyldig, bedragare kan vara rätt duktiga och sköntalande. Däremot ska de ju vara snabba med att ge rätt bokningsdata osv. om du behöver för att kolla ditt utdrag.

Jag hade kvar kvittot från taxikörningen och trodde att banken skulle vara väldigt intresserade av detta, men icke. Så fort jag började förklara att vi kunde spåra källan till vem som stulit mina kortuppgifter, så tackade personen på Amex för sig och la på luren.

Tycker det är konstigt att de inte tog emot den informationen. Det är väl kanske inte första gången personen i fråga gjort något sådant, eller så var det första men kanske inte sista...

Fick idag ett mail från Amex med rubriken "MISSTANKE OM OBEHÖRIGA TRANSAKTIONER"...

"American Express gör regelbundet kontroller av transaktioner där misstanke om att bedräglig aktivitet förekommer på Kontot.

Vi har uppmärksammat ett avvikande transaktionsmönster på ditt Konto.

Vänligen ring American Express mellan kl. 08.00-17.00 på nedanstående telefonnummer för att bekräfta att transaktionerna som har genomförts på ditt American Express Konto är korrekta"

Ringde upp och killen gick igenom säkerhetsproceduren och frågade lite om debiteringar jag just gjort, bl a nu när jag för några minuter sedan köpte BA Avios för 459 EUR. Han konstaterade då att allt verkade vara i sin ordning.

Han frågade om jag hade några frågor till honom och då passade jag på att nämna utredningen av min feldebitering på förra fakturan. Och då, hör och häpna, hittade han ytterligare en post som inte hade bokförts ännu men som syntes i systemet.
Det är en debitering från Cheap Tickets på över 8.000 kronor!!!
Så nu spärrade han mitt kort med omedelbar verkan, la upp ett bedrägeriärende och ska skicka mig ett tillfälligt ersättningskort eftersom att jag behöver det på kort varsel pga nästa veckas resa till Svalbard. Det kortet ska tydligen gälla i tre månader och därefter skickas ett nytt ordinarie kort ut.

Vilken tur att jag kom mig för att be honom kolla upp förra fakturan...

Ojojoj, vad less man blir på dessa skojare!!! :mad:

Toppen