Senaste nytt

Felaktig debitering på Amex-kortet

Måste säga att de var ordentligt på hugget där, eftersom deras varningsmail gick ut i princip med en gång jag hade gjort köpet av Avios... Jag hann ju precis ringa numret till bedrägeriavdelningen före kl 17 då de stänger.

Konstigt, jag har inte fått några sådana mail trots att jag efter min feldebitering på 25000 kronor (som fortfarande utreds efter drygt två månader) handlat för nästan det tiodubbla mot vad jag brukar under en månad.

Nu ringde amex, omkring två månader efter jag anmälde den misstänkta transaktionen. Tre personer har bokat Istanbul - New York på mitt kort, avresan ägde rum nyligen och återresan sker långt fram i tiden. Hon läste upp namn mm på bokningen och jag kände inte igen något, så hon spärrar kortet och skickar nytt. Undrar hur de gör med returresan (om de ens tänkt använda den). Borde ju vara enkelt att haffa dessa personer. Hon sa att jag kan göra en polisanmälan också, men att det förmodligen inte leder till något. De kommer att dra ärendet vidare med sin bedrägeriavdelning. Jag kommer att få en kopia på underlaget hemskickat. Jag är fortfarande förvånad över att man bokar en resa om man lyckas stjäla kortuppgifter. Nu har vi ju alla uppgifter, borde vara lättare att komma undan om man går och köper någon pryl på kortet där man inte behöver ange namn etc. Enligt damen på amex var det ganska vanligt att resor bokas på stulna kortuppgifter, och att förövarna sedan ändrar namn några gånger på biljetterna. Jag tycker ju att det ändå borde vara ganska lätt att spåra - man vet ju vem som sitter på planet till slut.

När jag kom hem från min resa nu i tisdags så låg där mitt nya Amex-kort samt ett formulär för försäkran om att jag inte beställt den där resan som var debiterad mitt kort.
Inga andra skumma debiteringar syns till och det felaktiga beloppet har krediterats på den nya fakturaperioden.
Får se när de hör av sig om vad de hittar...

Toppen