Senaste nytt

Fel Fel Fel...

Id-kort finns ju fortfarande från typ banker och så, det är väl nån schengen-grej tror jag. Eftersom svenska körkort inte säger att man faktiskt är svensk dessutom, så är det ju nationellt id-kort eller pass som är ok i Schengen.

Jag tror att man bara kan få ID-kort hos polisen numera. Processen är som för pass och kortet har ungefär samma information och säkerhets-features som ID-delen i passet.

Vår 6-månaders Goldenvalp sträckte sig upp på köksbordet häromdagen och strimlade mitt pass... Blev lätt upprörd då det fanns rätt många fina stämplar/visum/minnen i det.. Kan nu vara tyda en från Us och en från Bali...

Nationellt id-kort ordnar man hos Polisen, gäller för inresa till Schengen+Norge. Inte till UK. Även om nat id-kort formellt ska gälla som pass så är det rel ovanligt, så sällan förekommande att jag ofta fått förklara för hotellet/passkontrollant/etc vad det är. Så när det gäller mer än bara ren turismresa är det nödvändigt att ha ett riktigt pass om du ska öppna bankkonto etc.

Nemo: Stämmer bra angående att man får utbilda andra i vad det är. Skulle checka in på Hilton i Prag och de envisades med mitt pass och jag envisades med mitt Nationella ID och till sist så gav de med sig efter när jag surfade upp och visade vad det innebär. I vissa länder så har tiden helt enkelt stannat upp.

Toppen