Senaste nytt

Fattigt, SAS!

Ritz

Medlem
Bokar en resa med SQ STO-SIN via LHR och när jag ska välja säten på SAS-codeshare-flyget från Arlanda till London ser jag att de vill ha 229 kr för sittplatsbokning. På en vanlig Europaflygnkng hade det inte varit några konstigheter men nu är det en businessbiljett för över 35 tkr (inte heller billigaste bokningsklassen). Går inte riktigt ihop i mitt huvud… Av principskäl känns det dumt att betala 460 kr för en sittplats i ”SAS Business” aka gamla SAS Plus när jag kan välja sittplats fritt på SQ.

Det finns säkert logiska skäl till detta, ville bara ventilera.

Attachments

• IMG_8314.jpeg
    IMG_8314.jpeg
    138,9 KB · Visningar: 275
Fast det är ju bokat via SQ så jag skulle tro att det är via deras sida som de vill ha betalt. Och det är väl just på de flighter som är SAS-metall som det gäller nu.

Du har helt rätt, jag läste slarvigt. Isåfall skulle jag råda till det omvända, och vända mig till SAS chatten. Sannolikt ligger begränsningen i att avtalet mellan SQ/SAS är en väldigt manuell kreation.

Pratade precis med SAS kundtjänst och mycket riktigt har de ”ändrat” detta sen förut då platsbokning genom codesharebokning inte kostade någonting. De påpekade också att platsbokning i nya SAS Business Class också kostar extra om man inte är EBG.

Samet: ta det lugnt, man måste väl få ha synpunkter på hur flygbolag sköter sina tjänster mot kund. I detta fall är det dessutom SAS och inte SQ som tar ut avgiften. Jag är inte heller någon SAS-hatare, har växt upp i en SAS-familj och följt deras resa sen Euroclass-tiden och innan man bytte identitet från The Businessman’s Airline till Its Scandinavian. Minns du när de tog bort varma frallan eller när man fick rödlöksmarmelad till dessertosten? SAS har gjort många förändringar genom åren, bra och dåliga, och det ligger mer än någonsin i deras intresse att överträffa det som moderna flygresenärer kräver. Sätt dig på SQ och förstå att det finns nivåer av service som SAS inte når upp till.

Toppen