Senaste nytt

"Fast track" genom passkontroll

lillemannen

Medlem
När vi flög med Finnair till Bangkok, senast 2018, fick vi som flög business en biljett (kommer inte ihåg vad det hette) där vi kunde gå "fast track" förbi passkontrollen. Liknande tjänst kunde vi köpa till i Dubais flygplats, var så skönt att slippa vänta 30-60 min. När vi då åkte business till Singapore, Seoul och Saigon så ingick inte denna tjänst. Kan man köpa till denna "fast track" genom passkontroller?
Du kan köpa fasttrack till BKK. Har gjort några gånger när barnen har fått åka ekonomi eller premiumekonomi. Kostar drygt 300:- och man står med en skylt och väntar på dig vid gaten när du går av planet. Status kort hjälper inte längre för fasttrack.
 

hco

Medlem
Det roliga var i julas när vi åkte till Phuket. När vi ställde oss vid den långa kön så kom det fram en thailändare och skrek - 100 baht for fast track. Såklart nappade vi på det och när vi betalade så såg det ut som han stoppade i egen ficka, tror att de som jobbade där delade på cashen. Eller tror ni jag har fel?
Har hört från mina vietnamesiska vänner att de alltid lägger 10 dollar i passen vid passkontroll för att slippa massa frågor och extrakontroll. Vågar verkligen tjänstemännen i flygplatsen vara så korrupta?

Det finns flera företag som säljer förbokad fast track i Thailand. Bara googla "phuket airport fast track immigration" tex.

Vid tidpunkter när det är tunnt i fast track-kön så jobbar säkert de med merförsäljning och ropar som du säger. Tror inte att det är inofficiell sidoverksamet.

(Att börja semestern med att bli misstänkt för bestickning är jättetråkigt. Gör inte det!)
 

Alex H

Medlem
Det finns flera företag som säljer förbokad fast track i Thailand. Bara googla "phuket airport fast track immigration" tex.

Vid tidpunkter när det är tunnt i fast track-kön så jobbar säkert de med merförsäljning och ropar som du säger. Tror inte att det är inofficiell sidoverksamet.

(Att börja semestern med att bli misstänkt för bestickning är jättetråkigt. Gör inte det!)
Ni missförstår mig, skulle aldrig muta. Det som jag tyckte var konstigt var att mina vietnamesiska vänner var svenska medborgare och hade svenska pass och ändå kände sig tvingad att ”muta” sig förbi passkontrollen. De sade att det stod födelseland i deras pass och då jäklades kontrollanterna om det inte låg några dollar i passet. När jag var där 2017 såg jag ett asiatiskt sällskap lägga i dollar i passen
 
  • Gilla
Reactions: hco

hco

Medlem
Ni missförstår mig, skulle aldrig muta. Det som jag tyckte var konstigt var att mina vietnamesiska vänner var svenska medborgare och hade svenska pass och ändå kände sig tvingad att ”muta” sig förbi passkontrollen. De sade att det stod födelseland i deras pass och då jäklades kontrollanterna om det inte låg några dollar i passet. När jag var där 2017 såg jag ett asiatiskt sällskap lägga i dollar i passen
Jag tror inte att du skulle göra det. Bara ett tips till andra som kanske läser. =)

Jag kanske förstår vad dina vänner menar men enligt min mening så ökar de risken, med pengar i passen, om någon verkligen vill jäklas med dom.
 

Hachans

Medlem
Jag tror inte att du skulle göra det. Bara ett tips till andra som kanske läser. =)

Jag kanske förstår vad dina vänner menar men enligt min mening så ökar de risken, med pengar i passen, om någon verkligen vill jäklas med dom.

Att hålla på med sånt om man inte är lokal är att be om problem.
 
Toppen