Senaste nytt

Fast summa av bränsletillägg på Star Alliance award med Eurobonus

Hmm brottades med Talinn igår, de får en enkel resa cph-fra-lhr-bog-eze i C till att kosta cirka 4000 varav 3000 flygplatsavgifter o dyl plus fastavgiften på dryga 1000, matrix visar ju runt tusenlappen, finns det någon som har en aning vad det kan vara eller är det HUACA som gäller?

APD ska väl inte gälla vid genomresa?

Väcker liv i en gammal tråd....
När jag läser inläggen tolkar jag det som om man kan åka SAS/United med byte i t ex New York till Mexico utan att få bränsletillägg. Stämmer det verkligen ?
I så fall finns det någon annan kombination t ex SAS/ Air China (byte tex PEK) som kan ta oss till Asien utan bränsletillägg ?

Tack på förhand.

När jag läser inläggen tolkar jag det som om man kan åka SAS/United med byte i t ex New York till Mexico utan att få bränsletillägg. Stämmer det verkligen ?
I så fall finns det någon annan kombination t ex SAS/ Air China (byte tex PEK) som kan ta oss till Asien utan bränsletillägg ?

Tack på förhand.
USA-Mexico är inte inrikesflyg.
Man slipper att betala bränsletillägg på USA inrikesflyg (oavsett val av flygbolag) men inte på utrikesflyg.

Så det innebär att alltså att man betalar bränsletillägg Skandinavien-Mexiko trots att SAS inte tar ut bränsletillägg på Skandinavien-USA och United inte tar ut bränsletillägg USA-Mexiko. Konstigt ... Finns det någonstans på SAS hemsida där man kan läsa på om dessa regler utan att behöva ringa SAS och Tallin.

Så det innebär att alltså att man betalar bränsletillägg Skandinavien-Mexiko trots att SAS inte tar ut bränsletillägg på Skandinavien-USA och United inte tar ut bränsletillägg USA-Mexiko. Konstigt ... Finns det någonstans på SAS hemsida där man kan läsa på om dessa regler utan att behöva ringa SAS och Tallin.

Om minst en icke-SAS flight innehåller någon YQ/YR så får hela bokningen fast bränsletillägg, annars betalar man inget bränsletillägg.

USA-Mexiko har inte bränsletillägg med United, så den triggar inte fast bränsletillägg som award:
upload_2017-11-9_21-32-9.png

Om minst en icke-SAS flight innehåller någon YQ/YR så får hela bokningen fast bränsletillägg, annars betalar man inget bränsletillägg.

USA-Mexiko har inte bränsletillägg med United, så den triggar inte fast bränsletillägg som award:
Visa bifogad bild 68926
T ex Singapore Airlines tar inte ut något bränsletillägg (jag tror att det är på alla marknader, men jag kan ha fel).
rps20171110_081040.jpg

Flighten (ej hela reasan) från Hong Kong är också undantagen från bränsletillägget men jag gissar att SAS debiterar bränsletillägget om man bokar sådan resa (med partnerflygbolags flygning) med SAS EuroBonus poäng i alla fall.
rps20171110_080826.jpg

Tack på förhand.
Flög IAD - Cancun med SAS bonuspoäng för nga år sedan. Då hade denna sträcka samma bränsletilläggsregler som ett inrikesflyg (USA). Gällde dock bara för Mexico. De reglerna kan ju iofs ha ändrats sedan dess.

Någon som vet om SAS slutat med detta? Bokade nyss en resa till Bali från Stockholm i November enligt följande resplan:
SK525 ARN - LHR
TG911 LHR - BKK
TG431 BKK - DPS
TG432 DPS - BKK
TG960 BKK - ARN

Söker jag på ITA för exakt den resan och kollar upp avgifterna för den ska det max vara 3199kr (med full bränsletillägg):
Sweden Passenger Charge (YA) kr156.00
SK YQ surcharge (YQ) kr342.00
Sweden Aviation Tax (LJ) kr400.00
Thailand Advance Passenger Processing User Charge (E7) kr18.00
TG YQ surcharge (YQ) kr1,764.00
United Kingdom Passenger Service Charge Departures (UB) kr379.00
Thailand International Arrival Fee (G8) kr8.00
Indonesia Passenger Service Charge (D5) kr132.00

Jag har däremot blivit debiterad av SAS 3367SEK per biljett, så något verkar fel:
Taxes, Fees, Other Charges 1093.00 SEK
Domestic/International Fees 2274.00 SEK
Ticket Amount: 3367.00 SEK

Det verkar ju som att jag blivit debiterad full avgift, eller har jag missat något?

Toppen