Senaste nytt

Fast summa av bränsletillägg på Star Alliance award med Eurobonus

Låter inte uppenbart orimligt från SAS. Eftersom utresan tidigare var med enbart SAS och nu är med Star Alliance så måste du betala 116 EUR i fast avgift för bränsletillägg. Dessutom tillkommer Tysk flygplatsskatt i FRA på några hundra (tyska skatter är rätt höga) och en slant till i flygplatsskatt i VIE.

Ok, tack! Tycker bara det är märkligt att det inte blir 1078 + x00 (FRA/VIE-skatter) minus 515 :oops:. Men det är väl bara att hosta upp, för 4 pers.

Jag noterar här ingen YQ, dvs inget bränsletillägg mellan USA-Brasilien, totalt cirka 900 SEK i avifter. Stämmer det?

2016-11-15.png

United har ingen YQ så det kan mycket väl stämma, testa med att söka samma resa på united som bonusresa så får du en fingervisning
United har bränsletillägg, i alla fall på USA-Europa och på USA-Asien.
Däremot inkluderar de bränsletillägget i baspriset när de presenterar fare summary på deras webbsida.

Så du menar att man kan åka på att betala betydligt mer än de 900:- ovan för USA-Brasilien?
Vänligen se följande exempel.

Det är en tur och retur biljett mellan Houston och Sao Paulo med Uniteds direktflyg.

ITA Matrix visar att baspriset är 1.291 USD (645,50 USD x 2).
Screenshot20161115 01 UA.png

Men på ExpertFlyer står det att fare basis SLX2E9EN kostar 1.161 USD exkl. skatter.
Screenshot20161115 02 UA.png

Därför gissar jag att mellanskillnaden 130 USD (för tur och retur) är bränsletillägget av United.

Och så länge det finns bränsletillägget debiterar SAS 116 EUR per riktning för bränsletillägget, så har jag förstått.

Vänligen se följande exempel.

Det är en tur och retur biljett mellan Houston och Sao Paulo med Uniteds direktflyg.

ITA Matrix visar att baspriset är 1.291 USD (645,50 USD x 2).

Men på ExpertFlyer står det att fare basis SLX2E9EN kostar 1.161 USD exkl. skatter.

Därför gissar jag att mellanskillnaden 130 USD (för tur och retur) är bränsletillägget av United.

Och så länge det finns bränsletillägget debiterar SAS 116 EUR per riktning för bränsletillägget, så har jag förstått.

Jag är lite skeptisk till detta. Ett bränsletillägg kan väl aldrig vara inräknat i Base fare, då är det ju inte ett tillägg längre (och själva syftet med att ha det som tillägg försvinner)?

Bränsletillägg kommer upp som YQ i Matrix, och om dessa finns (oavsett summa) så debiterar SAS faat summa, finns de inte så debiteras ingenting. Detta är min erfarenhet.

Är det inte specialregler med just Brasilien och bränsletillägg? Kanske att tillägget inte debiteras pga systemfel (har hänt förut)?

Jag är lite skeptisk till detta. Ett bränsletillägg kan väl aldrig vara inräknat i Base fare, då är det ju inte ett tillägg längre (och själva syftet med att ha det som tillägg försvinner)?

Bränsletillägg kommer upp som YQ i Matrix, och om dessa finns (oavsett summa) så debiterar SAS faat summa, finns de inte så debiteras ingenting. Detta är min erfarenhet.

Är det inte specialregler med just Brasilien och bränsletillägg? Kanske att tillägget inte debiteras pga systemfel (har hänt förut)?
På linjer mellan USA och Sydamerika har jag inte någon aning men det finns definitivt bränsletillägget på USA-Europa och på USA-Asien pga Joint venture avtal.

Houston-Frankfurt tur och retur med United i Business class:

ITA Matrix visar att det finns bränsletillägg (856 USD).
Screenshot20161115 04 UA.png

Däremot presenterar United inte bränsletillägg som separat post eller inkluderar i flygskatter, utan de inkluderar bränsletillägget i baspriset.
Screenshot20161115 03 UA.png

Toppen