Senaste nytt

Fast på Arlanda - problem med bokning

Intressant, har själv upplevt något liknande. Biljetter bokade via United.com för två vuxna och en infant enligt följande CPH-ZRH SAS plus ZRH-ORD Swiss First alla biljetter utställda på 016 serie. Noterbart är också att allt pappersarbete såsom ESTA var ordnat och godkänt långt i förväg.

Döm av min förvåning när de i incheckningen på Kastrup inte hittar någon bokning för mig. Efter MYCKET tjafs och ringande så ordnar jag en ”ny” biljett enbart till ZRH med nämnda SAS flyg. Väl framme i ZRH går vi till transfer check-in för att se om de möjligtvis kan se min bokning till ORD. Zimsalabim där fanns den! Så uppenbarligen fanns min bokning i Swiss system och INTE i SAS.

Kan även dementera att man inte skulle komma in i SWISS first lounge med codeshare biljetter.

Last edited:
Hände detta den 22/10? Då jag själv jobbar på ett IT bolag som har hand om de flesta system på Arlanda så vet jag att SAS's Altea och Amadeus låg nere hela dagen igår och jobbade med det i 14 timmar igår. Din bror var troligtvist inte den enda som vart strandad igår.

Swissbob: Intressant det du skriver. Jo, det var igår som det inträffade. Nu har jag inte alla detaljer klara om vad som hänt hans bokning. Han har kort och gott bokat in hela familjen med samma PNR ARN-EWR med UA och med en codeshare med SAS. Dvs, biljetterad hos United men flygningen utfördes utav SAS. Felet låg hos United. Han var även i kontakt med resebyrån där resan bokades. Han blev så ombokad till dagens SK kärra till EWR. Trodde vi...

Jag ringer honom idag bara för att säkerhetsställa att han var vid gaten...30 minuter innan avgång och jag har inte fått något sms..hm...jag ringer och det tutar upptaget. Jag blir nervös. Känns inte ok när fru och barn befinner sig i New York och han i Stockholm. Han kommer inte med flyget. SAS skyller på United och United skyller på SAS. Och han blir lidande. Tydligen gjorde den medarbetare på SAS (eller SGS) ett toppenjobb enligt min bror (enligt min mening, bara sitt jobb). Han blir inbokad på en LH kärra via Munchen och befinner sig mellan Munchen och New York vid denna tidpunkt.

Det lustiga som sagt är varför bara hans bokning/plats påverkades och inte övriga familjen??

Nåväl, nekad ombordstigning helt klart och när han kommer hem ska han och jag författa några rader till United.

Oklart dock om andra pax blev strandade på ARN igår.

När en kompis med fru skulle flyga hem med SAS från Malta den 22 okt så fanns inte hans fru med på bokningen vid incheckning fast dom hade samma bokningsnummer. Vid nerresan en vecka innan funkade allt perfekt. Dom åkte i SAS plus bokat via SAS hemsida.
Efter lite strul löste en SAS-representant på plats det hela så båda kom med flyget hem.

Hände detta den 22/10? Då jag själv jobbar på ett IT bolag som har hand om de flesta system på Arlanda så vet jag att SAS's Altea och Amadeus låg nere hela dagen igår och jobbade med det i 14 timmar igår. Din bror var troligtvist inte den enda som vart strandad igår.

Enligt SAS Sales info:

The failure started 22OCT13 at 16:13 UTC and ended 23OCT13 at 04:40 UTC.
Error: A failure in TDC network impact routers located at ARN

Vilket torde betyda 14:13 - 02:40. Så om den tiden stämmer (och det är samma fel som du beskriver) så borde hela SK903 varit avklarad få den startade innan 11.

När en kompis med fru skulle flyga hem med SAS från Malta den 22 okt så fanns inte hans fru med på bokningen vid incheckning fast dom hade samma bokningsnummer. Vid nerresan en vecka innan funkade allt perfekt. Dom åkte i SAS plus bokat via SAS hemsida.
Efter lite strul löste en SAS-representant på plats det hela så båda kom med flyget hem.

Detta är ett tämligen vanligt problem från Malta faktiskt. Hände med typ 10% när vi skulle flyga därifrån sist. Det är air maltas system som är problemet och inget annat.

Toppen