Senaste nytt

Fast i Bryssel - hur kommer jag vidare?

Om @olo hinner till Kl. 15:00 flighten, kan han/hon flyga till Havana via Newark och Panama City också.
Kod:
2016-03-22
LH 408
DUS 15:00 → EWR 19:00
F2 A2 J1 C1 D1 Z1 P0 G1 E1 N1 Y3 B3 M3 U3 H3 Q3 V3 W3 S3 T0 L0 K0

2016-03-22
UA 1214
EWR 23:59 → PTY 04:20+1
C9 D9 Z9 P9 Y9 B9 M9 E9 U9 H9 Q9 V9 W9 S9 T9 L9 K9 G9 N9

2016-03-23
CM 218
PTY 08:01 → HAV 11:34
C4 J4 D4 Y9 B8 M8 H0 Q0 K0 V0 U0 S0 W0 E0 L0 T0

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Ett alternativ för @olo är ju att försöka komma till MAD och så flyga med CU471 i kväll (MAD-HAV). Dock är det ju inte lätt att ordna en sådan ny routing.

Ett alternativ för @olo är ju att försöka komma till MAD och så flyga med CU471 i kväll (MAD-HAV). Dock är det ju inte lätt att ordna en sådan ny routing.

Det sägs ju att man aldrig ska säga aldrig, men att en Eurobonus-Award (Star Alliance) skulle kunna bokas om till någon annan allians/utomstående bolag tror jag är mycket mycket svårt...

Det blir nog svårt.
Air Canada har inte interline avtal med Cubana (både för e-ticket och för bagage) så det blir nästan omöjligt för Air Canada att boka om @olo till Cubana flight.

https://www.aircanada.com/en/agents_na/policies/documents/E-Tickets.pdf

Det sägs ju att man aldrig ska säga aldrig, men att en Eurobonus-Award (Star Alliance) skulle kunna bokas om till någon annan allians/utomstående bolag tror jag är mycket mycket svårt...
När jag reste till Sydkorea med US Airways Dividend Miles bonusresa, fick jag diversion till Nurnburg istället för till München (Stockholm-München-Beijing-Seoul) pga dåligt väder.
När jag kom till München hade flighten till Beijing redan avgått så blev jag re-routeade via Hong Kong med Lufthansa och Cathay Pacific mellan Hong Kong-Seoul. Så går det ibland att boka om utanför alliansen även när man reser med en bonusresabiljett.

Last edited:
@Svante Precis, men jag skulle nog försöka alla alternativ och föreslå Cubana för Air Canada, i fall hans force majeure duger för dem. Problemet är ju nu hans typ av biljett ock SK:s inställning, inte alliansen.

@Dr. Miles Hade inte kollat alla detaljer. :) Kom bara ihåg vilka rutter CU har och sökte fram tidtabellen.

En uppdatering efter några hektisk timmar. Jag sitter nu i Senator loungen i Düsseldorf och vilar nerverna och laddar batteriet.

Lyckades få tag i sista hyrbilen från Liège. Kul att se hur folk samarbetar i detta läge. Vi var några som skulle till Düsseldorf så det var bara att knö i en liten Citroën.

I Düsseldorf gjorde Lufthansa ett jättejobb och försökte boka om oss. Att det var en SAS-biljett underlättade inte, då damerna var sura på att SAS hade bytt handlingbolag. Att de inte nådde Air Canadas system underlättande inte heller. Men att Air Canada inte svarade på telefon gav nya möjligheter.

Hon försökte långt utanför allianserna och länge försökte hon få med oss på Madrid-flighten ovan. Även om hon kallade bolaget som flög för Spanair... Även Air France var ett alternativ som hon försökte biljettera.

Tur att man läser allt om nya linjer på BusinessClass och jag drog mig till minnes @TravellerRobert som drabbades på sina Kubaresa och den försenade starten på PTY-flighten. Så jag föreslog Lufthansa-flighten till PTY, vilket hon löste platser på. Så ikväll väntar en natt i Frankfurt.

Det var uppenbart att biljetterna var i affärsklass öppnade sig nya dörrar, av vad jag förstod av kommunikation med supervisorn på tyska.

När allt var klart upptäcker hon bokningklassen på orginalbokningen. Och frågar om jag jobbar på SAS eller om det är en award. Hon ropar till supervisorn, som säger att det bortser de ifrån. Det viktiga nu är att vi kommer iväg. Tack för det Lufthansa!

Tack för all hjälp! Vad hade jag gjort utan er! :)

Last edited:
Toppen