Senaste nytt

Fast i Bryssel - hur kommer jag vidare?

Jag har nu pratat med Air Canada, som inte vill hjälpa mig då det är en biljett på 117-stock. De hänvisar mig till SAS.

SAS vill bara boka om mig till lediga awardplatser som är obefintliga.

Limbo. Vad gör jag nu?

Är att ta sig till Frankfurt bästa lösningen och där försöka boka om oss?

Någon som kan se på möjlighet därifrån? Är Düsseldorf, Paris eller Amsterdam bättre?
Vad är det för sattyg SAS börjat med att bara boka om på award-stock vid irr-ops, inställda plan m.m(Typ Houston-bokningar som bara blev ombokade till Chicago). Skulle göra mig vansinnig.

SAS säger att om jag är på en flygplats med ett biljettkontor så har de mer befogenheter att trixa. Stämmer det?

SAS säger att om jag är på en flygplats med ett biljettkontor så har de mer befogenheter att trixa. Stämmer det?
Svårt att säga - det är ju en award så den hanteras normalt sett inte av biljettkontor.

Tyvärr sitter du lite i en rävsax här skulle jag säga. Det finns en klocka som tickar för att du ska ta dig till någon annan flygplats i Europa ASAP och få en plats vidare men samtidigt finns det ingen garanti för att de kommer att hjälpa dig när du väl kommer dit, om du ens lyckas ta dig dit i vettig tid.

Jag kan inte råda dig till att göra varken det ena eller det andra, men hade jag hamnat i din sits hade jag nog skaffat mig en hyrbil NU och kört mot tyskland. Düsseldorf är närmast, så jag hade siktat på den även om både Frankfurt och München troligen är bättre alternativ. På vägen hade jag ringt SAS och försökt argumentera mer med dem för att se till att mitt problem är löst redan när jag kommer fram till den alternativa flygplatsen.

Gränsen tycks stängd mellan Belgien och Frankrike. Visserligen inte så förvånande med tanke på tidigare händelser men finns kanske risk att gränsen stängs även mot andra länder. Som @agehall skriver kan det nog vara en god idé att röra på sig så snart som möjligt. Förutsatt att man fattar det beslutet.

Trycket på hyrbilarna är stort, så nu är det samåkning som gäller på det lilla Avis-kontoret.

SAS hänvisar mig till Tallinn som inte hittar några award-biljetter.

Tallinn erbjuder sig att avboka våra biljetter och ge poängen åter. Hemresan säger det att jag kan claima i efterhand. Tråkigt alternativ, så jag försöker nå Tyskland.

Tallinn erbjuder sig att avboka våra biljetter och flyga oss hem.
Tallinn är ärligt talat fullkomligt omöjliga att ha att göra med ibland.

Jag skulle ringa till vanliga numret och gråta ut lite. Det måste ju finnas någon vettig person som inser att det här inte är en helt vanlig situation och att det behöver ageras NU.

Som sista utväg skulle jag ringa Aftonbladet och gråta ut där. Tror inte SAS vill ha rubriker om att de vägrar boka om folk som fastnat i kaoset bara för att det inte finns biljetter i en viss bokningklass.

om det finns awardbiljetter eller inte borde väl inte spela någon roll nu vid irrops.
Här bör väl SAS ta sitt ansvar och köpa revenue biljetter om så krävs.

• Gilla
Reactions: Gus
Jag är förvirrad menar SAS att EU 261/2004 inte gäller award biljetter? Man ska väl alltid bli ombokad till annat flyg oavsett hur biljetten är betald?

• Gilla
Reactions: WTP
Vänta nu föresten - jag har hela tiden tänkt att EU261/2004 inte applicerar, men den är i högsta grad applicerbar på din situation!

Det finns friskrivningar för att flygbolag inte ska behöva betala ut kompensation i extraordinära situationer som denna, men det finns väl inget som friskriver dem från att du alltid får tre val när en flight blir inställd; omedelbar ombokning, ombokning vid senare tillfälle eller avbokning.

Mao, du har inte rätt till någon ersättning, men Air Canada är skyldiga under EU261/2004 att boka om dig. (För EU261/2004 applicerar på operating carrier, inte selling carrier!)

Toppen