Senaste nytt

[FARE GONE][Business]Ethiopian Airlines: Oslo-Kapstaden/Johannesburg/Seychellerna mm från 5700 NOK

agehall

Medlem
Va tusan, @agehall, har du frångått dina budord? Flyga med Ethiopian, har bestämt för mig att detta är ett afrikanskt bolag. Snart kanske någon ser dej på Turkish Airlines också. Dags att börja revidera tavlan med budorden:D
Jag var dum nog att skoja med FruAgehall om att åka till Sydafrika för under 6k/person och sedan var jag fast.. :( Jag tänker dock inte göra om detta i närtid om man säger så.

Jag gav även Turkish en chans för en månad sedan och de bevisade direkt att inget hänt (eller tja, det har väl snarare gått utför) senaste 7 åren. De har helt klart 0 koll på vad de pysslar med...
 

jerixon

Medlem
Ångrar verkligen att jag inte bokade fler resor när jag hade chansen!
Lätt att vara efterklok :)

Andra resan på denna flashsale gick till Kapstaden. Vi är 2 sällskap på skilda bokningar. Då bokningen gick lite för fort så fick vi inte samma hemresedag. Ena sällskapet åker hem på lördag och andra på söndag.

När jag försökt ändra på detta dels 3 gånger via telefon samt på besök på biljettkontoret i Kapstaden ges samma svar. Skall du ändra datum kostar det ca 25000 SEK/biljett.

Då innebar det även nedgradering till ekonomi på hela sträckan till Oslo då business var full mellan Kapstaden-Addis på lördagen.
 

ZZZebra

Medlem
Är det någon som lyckats checka in väskor på Arlanda med SAS för att slippa ny incheckning i Oslo?

Vet att det fungerat från andra orter men jag har inte lyckats från ARN.
 

agehall

Medlem
Om det är två olika bokningar så är gäller det ju att hitta en agent som är villig att göra fel för att lyckas med det. Så det är ju ett lotteri att få till det oavsett flygplats.
 

ZZZebra

Medlem
Om det är två olika bokningar så är gäller det ju att hitta en agent som är villig att göra fel för att lyckas med det. Så det är ju ett lotteri att få till det oavsett flygplats.

Vad baserar du på att det är fel att checka in bagaget till måldestinationen när det är separata bokningar?

Jag har trott att det är okej om det finns ett interline-avtal mellan bolagen samt kompetens hos incheckningspersonalen. Har fungerat för mig vid åtskilliga tillfällen. Har fått intrycket att kruxet här verkar vara att bagaget passerar Arlanda en andra gång (fast det ju då bara passerar och inte hanteras på Arlanda).
 

agehall

Medlem
Vad baserar du på att det är fel att checka in bagaget till måldestinationen när det är separata bokningar?
När du köper separata bokningar har du inte köpt tjänsten att få bagage vidaresänt. Det är så det fungerar.

Jag har trott att det är okej om det finns ett interline-avtal mellan bolagen samt kompetens hos incheckningspersonalen.
Interline avtal är en förutsättning, men det räcker inte. Kompetensen hos personalen måste även vara låg eller så ska de vara beredda att medvetet bryta mot reglerna.
 

ZZZebra

Medlem
Min fråga kvarstår, är det någon som lyckats checka in bagage till slutdestination från Arlanda på denna deal? Bevisligen så går det från andra startflygplatser än Arlanda.

Är mest nyfiken på om det är någon teknik i "taggningssystemet" som lägger hinder i vägen vilket hävdades sist jag försökte. Har några trippar kvar att göra och skall givetvis försöka igen.

Och jag vet att detta inte är helt enligt reglerna, lika lite som att man ibland får ta med mer bagage eller boka om till en annan flight trots att biljetterna inte är ombokningsbara. En del säger att det är fel, andra kallar det att ge lite extra service, men det är inte det jag undrar över just nu.
 
Toppen