Senaste nytt

Fare gone: [Business class] Warszawa - Kuala Lumpur t/r <6000kr Turkish Airlines

Men hur ska man veta om det är en mistake fare man köpt?
I detta fall så förstår jag självklart att något är galet när man kan få en t&r i Business class WAW - KUL för ca: 5600 SEK/person, men hur ska man i framtiden veta om resans pris ligger i gränslandet för extremt prisvärt/löjligt billigt eller normaldyrt och då inte riskeras att avbokas?

Så kontentan är att jag måste hålla tummarna att resan inte avbokas tills dess att jag sitter på planet den 8 okt från WAW till IST?
Finns fortfarande risken att återresan blir cancellerad även om jag lyckats ta mig till KUL?

I praktiken - kan man inte spela ofantligt omedveten och gråta ut i media. :D

Men,... jag visste....inte..., vadå mistake..,fare? Vad är det? :(

Visst, om biljetten hade kostat 1 SEK så förstår ju även den mest obegåvade person att något är fel men 6000 SEK är ju ändå 6000 SEK och även om vi här på bc.se vet att det är ett absolut felpris så kanske inte alla förstår det? (Folk som aldrig rest i Business ex.)

Vi har diskuterat om hur man anser mistake fare eller ej tidigare.
Vi behöver inte gå genom detta varje gång mistake fare kommer upp väl? :)
(På FlyerTalk kommer denna diskussion på nästan varje mistake fare tråd)

Vi har diskuterat om hur man anser mistake fare eller ej tidigare.
Vi behöver inte gå genom detta varje gång mistake fare kommer upp väl? :)
(På FlyerTalk kommer denna diskussion på nästan varje mistake fare tråd)

Givetvis.. men jag tänker mest på "Greta, 65" som skulle tycka det var skönt med lite semester i Malaysia.
Helt plötsligt råkar hon klicka i Business istället för ekonomi och hittar ett par billiga biljetter för 6000 SEK.
Greta bokar sedan omedvetandes om att det är en "mistake-fare" hotell och andra utflykter utan möjlighet till avbokning.

Greta får sedan besked att flyget blivit avbokat 1 dag innan hon ska åka och alla andra flygpriser är nu skyhöga, även i ekonomi.
Greta förlorar således pengar på sina hotellnätter som brinner inne.

Givetvis kan alla medvetna resenärer här, ft och andra forum skilja på vad som är rätt och inte men som sagt, finns nog kanske någon som inte riktigt är med i "matchen". Fast nu gissar jag bara. :D

BA körde ju 777£ till Seoul och det var ingen mistake fare. :)

TK har i alla fall inte bokat av min resa ännu som de gjort för vissa andra, har nu gått 4 timmar sedan köpet. :cool:

Undra dock vilken stackare hos TK som sitter dagligen och går igenom alla bokningar för att hitta mistake fares här och där runt jorden haha :p Lär ju administrera ihjäl sig...

Jag misstänker att flighten IST-KUL TK8001(op av MH) ger inga miles till något program, varken M&S, M&M eller BAEC. Dom övriga sträckorna kan du bra även samla hos Miles & More.

Du har nog tyvärr rätt i det. M&S verkar inte vara partner med MH och du kommer nog inte kunna kreditera till vare sig MH eller något annat oneworld-bolag. :mad:

På bokningssidan ser det lite märkligt ut. Fare basis visas inte längre, och samma gäller priset. Fältet "cabin" är tomt, dock står det fortfarande J under "class". Vet inte om samma gäller för er andra som har bokat?

Ni som funderar på om biljetten fungerar, nu kan ni troligtvis andas ut!
Incheckad i WAW. WAW-IST 1A och 1D. Vi kunde inte checka in eller välja plats IST-KUL men det beror väl snarare på codeshare med Malaysian. Får se om det går att göra när vi kommer fram till IST i em. IST-KUL går ju imorgon.

Last edited:
Toppen