Senaste nytt

Faran med powerbanks på flyg

Precis, jag har inga problem att undvika använda den på planet, men utan powerbank på destinationen blir det plötsligt jobbigt. Jag har börjat ha den i jackfickan och hänga jackan på stolskroken efter SAS förbjöd att ha dem i hyllan för nån månad sedan.
Samma här. Inte nyttjat powerbank innan men denna gången när jag skulle en heldag till Washington i minusgrader med tågbiljetterna i telefonen vågade jag inte chansa utan tog med en powerbank i fickan.

Tänker på pannlampan (om det nu var det?) på Gällivare flygplats Nov 2025. Fick mig att fundera en del. Kontrolleras incheckat bagage om det innehåller litiumbatterier?

Problemet är väl också att förbjuder man produkterna i handbagaget så kommer många att istället lägga dem i incheckat bagage, fast det inte är tillåtet Och där är det ännu värre om det börjar brinna.
Jeg rejste QR Hanoi-Copenhagen for ca. et aar siden. Baggagen tog 2-3 uger foer den endelig dukkede op i CPH. Jeg opdagede først langt senere, at mit gamle reservebatteri til min laptop var forsvundet fra bagagen (som det eneste). Min hypotese: Åbenbart blev bagagen screenet i Hanoi og taget ud til kontrol (uden mit vidende). De har fjernet batteriet, men bagagen nåede ikke flyet, og deraf forsinkelserne.

Toppen