Senaste nytt

Faran med powerbanks på flyg

Kanske dags att inse att alternativet idag är en brand ombord ! Frågan är vål om en laptop som är avstängd är en risk eller bara om den används eller tom bara används som laddpunkt.

En avstängd powerbank medför knappast högre fara än en avstängd powerbank. Det som har hänt är ju att flygbolagen förbjuder laddning med powerbanks. Vilket gör att folk istället sätter igång sina powerbanks dolda i väskorna i bagagehyllan istället.

Skillanden är väl att datorer & iPads har bättre kvalite på batterierna? Folk köper någon skitprodukt på Temu för 39:- och tar med på semestern.

Fast du har ju ingen aning om ifall någon köpt ett dåligt batteri till sin Dell eller fått batteriet utbytt på sin iPad/iPhone på någon tredjepartsverkstad. Det finns ju dessutom massor med noname laptops, surfplattor och liknande som jag inte alls tror är säkrare än Temu powerbanken för 39kr. Och att kolla märkningar hjälper inte heller, skumraskföretag sätter bara på falska märkningar. Att vi inte ser incidenter med laptops och liknande nu, är för att andelen pax som laddar med laptops, plattor etc är låg eftersom de använder sina powerbanks istället.

Och ladda devices med planets egen ström löser ju ingenting, farliga enheter kan ju explodera likaväl vid laddning som vid urladdning.

Och jag tror inte kunderna accepterar att resa utan elektronik (och det är därför vi inte ser ett fullt förbud för allt laddbart). Så frågan är hur man löser problemet. Jag har ingen lösning. Men jag tror inte att man löser problemet genom att förbjuda powerbanks rakt av, det inger bara falsk säkerhet.

Så frågan är hur man löser problemet. Jag har ingen lösning. Men jag tror inte att man löser problemet genom att förbjuda powerbanks rakt av, det inger bara falsk säkerhet.
En gissning är väl någon form av certifiering och märkning eller lista över godkända enheter. Man har ju tidigare förbjudit någon viss modell av Samsung så gissningsvis fortsätter man på det spåret men behöver nog vända på det med tillåtna istället för förbjudna enheter eftersom det blir oerhört svårt att lista alla temu produkter men de allra flesta i Europa iaf skulle nog köpa att man får ha med sig produkter av välkända märken men att skräpet från temu får lämnas på marken.

Problemet är väl också att förbjuder man produkterna i handbagaget så kommer många att istället lägga dem i incheckat bagage, fast det inte är tillåtet Och där är det ännu värre om det börjar brinna.

En gissning är väl någon form av certifiering och märkning eller lista över godkända enheter. Man har ju tidigare förbjudit någon viss modell av Samsung så gissningsvis fortsätter man på det spåret men behöver nog vända på det med tillåtna istället för förbjudna enheter eftersom det blir oerhört svårt att lista alla temu produkter men de allra flesta i Europa iaf skulle nog köpa att man får ha med sig produkter av välkända märken men att skräpet från temu får lämnas på marken.

Det blir en fantastiskt rolig lista att behöva underhålla och uppdatera för flygbolagen.

Problemet är väl också att förbjuder man produkterna i handbagaget så kommer många att istället lägga dem i incheckat bagage, fast det inte är tillåtet Och där är det ännu värre om det börjar brinna.

Precis så.

Det blir en fantastiskt rolig lista att behöva underhålla och uppdatera för flygbolagen.
Precis därför jag menar att det ska till någon form av certifiering så att flygbolag bara kan säga hänvisa till den och slippa underhålla någon egen lista. Sen problemet med att folk eventuellt checkar in batterier har man ju oavsett och kan väl plockas i screening? För det görs väl scanning även av incheckat bagage?

Precis därför jag menar att det ska till någon form av certifiering så att flygbolag bara kan säga hänvisa till den och slippa underhålla någon egen lista. Sen problemet med att folk eventuellt checkar in batterier har man ju oavsett och kan väl plockas i screening? För det görs väl scanning även av incheckat bagage?
Problemet är väl att frekvensen lär öka med incheckade batterier. Nu är det ju lätt att ta ut dem vid incheck och efter fråga. Totalförbud är sällan effektiva och skapar andra risker.

Jo, men jag tror inte de flesta har med sig powerbank för att kunna ladda just på planet, utan för att kunna ladda under resan som folk använder flyget för att ta sig till.

Det är nog dubbla syften. Sen är det ju långt ifrån alltid som planens elsystem duger något till. SAS USB i deras skärmar krämar ju knappt ut tillräckligt med ström för att kunna ladda samtidigt som man använder telefonen. Och eluttagen är ofta så slitna att de inte klara hålla kvar en vanlig mobilladdare.

Jo, men jag tror inte de flesta har med sig powerbank för att kunna ladda just på planet, utan för att kunna ladda under resan som folk använder flyget för att ta sig till.
Precis, jag har inga problem att undvika använda den på planet, men utan powerbank på destinationen blir det plötsligt jobbigt. Jag har börjat ha den i jackfickan och hänga jackan på stolskroken efter SAS förbjöd att ha dem i hyllan för nån månad sedan.

Toppen