Senaste nytt

Fantom-tillgänglighet på Swiss?

intuition

Medlem
Google flights hittar en del resor med Swiss där ett ben är i första klass och där priset är attraktivt. Bokningsbara länkar på google ger helt andra priser, men det billigaste priset visas som "Ring Swiss och boka". Testar man rutten på swiss.com får man samma svar - "ring för att boka".

Eftersom prisskillnaden är så stor så utgår jag från att det är fel i googles sök och att det är bortkastad tid att ringa swiss för att försöka få priset. Men kan någon förklara vad det är som triggar att google till detta? Jag har sett det ett antal gånger och det verkar ha att göra med biljetter från lufthansa-gruppen som kombineras med annan Star-alliance partner typ NH och kombo mellan first och business.

Jag gissar alltså på att Google lyckas kombinera biljettyper/service-class/fare-class/... på ett sätt som inte är tillåtet för biljettering när när de söker mot LH-gruppens fares. Eller där Google ser platser som inte finns - Matrix hittar liknande priser om man söker utan "Show only flights with available seats".
Men någon med insikt i LH-gruppens fares och kanske expertflyer får gärna förklara närmare!

Exempel:

2/2 LX 725 AMS-ZRH Business
2/2 LX 160 ZHR-NRT First
3/2 NH 879 HND-SYD Business

15/2 NH 880 SYD-HND Business
16/2 LX 161 NRT-ZRH First
16/2 LX 736 ZHR-AMS Business

49 kSEK från Swiss vs 305 kSEK från Ana...
 
Last edited:

SimonXYZ

Medlem
Det finns en fare för USD3495 (+skatter) hos Swiss och det finns platser AMS-ZRH-NRT i bikningsklass A de datum du tittar på så, ja det där skulle kunna gå. Tänk på att det är flygplatsbyte i Tokyo, så allt covid-relaterade förberedelser behövs. Kan vara lite svårt att boka bara. SWISS brukar inte vilja ”leka resebyrå” och boka sådant här över telefon (jag har själv provat ett antal gånger ) men man kan ju ha tur och stöta på rätt människa. Annars kan man prova med Ticket eller liknande om man gillar sånt.

Ett mycket bra pris! Helst vill man routa via SIN. Eller LAX, vilket också är tillåtet - man ska bara hitta platser i rätt bokningsklass…
 

E.K

Medlem
Gör den som en multi city bokning på Swiss hemsida så ska du få se på saker.

Skärmbild (123).png
 
Toppen