Jag tycker inte det spelar så stor roll var man bor i Paris, Uber och tunnelbana gör det enkelt, billigt och effektivt att ta sig fram. Även om stan är rätt stor är det trevligt att gå mycket (men kanske hoppa 10+ Arr) och titta in på små gallerier, museer, caféer, bistron, bagerier, blomster, kött/fisk och andra affärer, lite för alla helt enkelt. Om renlighet är viktigt så bör man vara lite kräsen (kolla lite extra alltså) när man väljer hotell. Om Eurodisney är på tapeten så kan det vara bra att bo nära Gare de Lyon för enkelt ta sig dit med tunnelbana, det är rätt smidigt. Och det finns ett stort shoppingcenter stationen innan, om man är lagd åt det hållet.
Jag håller med i stort - men med tillägget att man som korttidsturist helst bör försöka bo innanför tullarna - dvs i något av arrondissementen. La Défense ligger faktiskt utanför stadsgränsen. Och området kan knappast klassas som promenadvänligt. Där hittar man inga småbutiker, muséer, gallerier eller mysiga caféer. Däremot finns det en hel del kontorsskyskrapor, stora shoppinggallerior och ödsliga och vindpinade piazzor samt några underjordiska spårvägs-, métro- och järnvägsstationer.
@Christiansson Tack för input!
Försöker få kläm på alla olika arrondisement och inser att jag har svårt att greppa staden och alla dess olika områden. För tillfället har jag en bokning liggandes på Hilton Paris La Defence, men försöker se om jag hittar något annat som tilltalar oss. Bara att inse att vi är bekväma när vi reser med dottern och uppskattar att det finns frukost på hotellet som vi inte behöver betala en halv förmögenhet extra för. Gratis som HHD nu.
Verkar inte ingå frukost hos Best Western i Paris, men alltid i USA där jag är mest van att resa. Bara att inse att det skiljer sig en hel del åt i Europa.
Eurodisney står inte på agendan denna resa, men shoppingcenter låter intressant (från dotterns perspektiv). Har du något namn på det?![]()
Apropå arrondissementen: De är totalt 20 och numreringen börjar mitt i stan, vid floden. Övriga arr. ligger som en spiral (eller kanske solfjäder) som går medurs med utgångspunkt från ettan. Som turist håller man kanske mest till i 1 - 10 samt 18 (Montmartre med Sacré Cœur). Men alla 20 har, i olika grad, en hel del av den typiska parisstämningen.
Om Hilton är viktigt, har du kollat Hilton Opéra? Det ligger ju verkligen mitt i stan, med massor av kommunikationsmöjligheter i alla riktningar och dessutom två kvarter från de stora varuhusen "Au Printemps" och "Galeries Lafayette". Hotellet ligger för övrigt i 8:e arr. på gränsen till 9:e.