Senaste nytt

Familjeresa uppdelad i olika kabiner

Solomun

Medlem
Har två bokningar på samma flyg ToR till Asien, mamman + äldre släkting i Business och jag + yngre barn i Plus.
Vid resan kommer även en ännu ofödd bebis följa med, och frågan är vilken av bokningarna som bebisen ska läggas till i.

Grundiden är att bebisen kommer spendera större delen av resan med mamman i business, men vore skönt med en korg när/om jag i Plus behöver avlasta men då kräver det att bebisen är bokad i plus.

Vad brukar CC tycka om att en bebis skiftar mellan förälderna som sitter i olika kabiner? Tänker att det bör vara lugnt att flytta till Plus om bebisen är med i bokningen i business, men hur flexibla brukar de vara om bebisen är bokad i Plus?
 
Last edited:

ARN01

Medlem
Har två bokningar på samma flyg ToR till Asien, mamman + äldre släkting i Business och jag + yngre barn i Plus.
Vid resan kommer även en ännu ofödd bebis följa med, och frågan är vilken av bokningarna som bebisen ska läggas till i.

Grundiden är att bebisen kommer spendera större delen av resan med mamman i business, men vore skönt med en korg när/om jag i Plus behöver avlasta men då kräver det att bebisen är bokad i plus.

Vad brukar CC tycka om att en bebis skiftar mellan förälderna som sitter i olika kabiner? Tänker att det bör vara lugnt att flytta till Plus om bebisen är med i bokningen i business, men hur flexibla brukar de vara om bebisen är bokad i Plus?
Inte populärt, om inte annat kan ni tänka på era medpassagerare. Detta var uppe i en annan tråd och jag berättade då om då detta hände på en Thaiflight jag var med på. Ett himla spring emellan och personalen var märkbart irriterade men gick väl motvilligt med på det. Tror de fick en kommentar/markering. Som medpassagerare var det väldigt störande. Bestäm hur ni ska sitta och håll er till det.
 

Solomun

Medlem
Förstår din poäng, och självklart utgår vi ju ifrån medpassagerare också och tänker att ju smidigare förutsättningar för oss desto mindre besvär för övriga. I bästa av världar flyter allt på framme i kabinen och inga byten behöver ske, men vill gärna vara förberedd med alternativ om mamman är i behov av avlastning under flygtiden på 12/14h. Men i sådant fall tänker jag att det blir max ett byte i båda riktningar, och biljetterna i Business är bak i minikabinen precis i anslutning till Plus.

Skulle det vara en väldigt grinig bebis man t.ex behöver stå upp och vagga i gången längre delar av flyget tänker jag även att det kan vara snällt om man fördelar "besväret" över hela flyget, och inte bara en kabin?
 

palmen

Moderator
Skulle det vara en väldigt grinig bebis man t.ex behöver stå upp och vagga i gången längre delar av flyget tänker jag även att det kan vara snällt om man fördelar "besväret" över hela flyget, och inte bara en kabin?
Så det är bättre att störa alla ombord än bara ett fåtal?

Grundregeln är att man reser i den klass man är bokad, oavsett ålder. Om besättningen ombord tycker det är ok att barnet flyttas runt kan ni ju göra det, men utgå ifrån att det inte tillåts. Men att störa hela planet medvetet kommer inte uppskattas av någon.
 

Solomun

Medlem
Så det är bättre att störa alla ombord än bara ett fåtal?

Grundregeln är att man reser i den klass man är bokad, oavsett ålder. Om besättningen ombord tycker det är ok att barnet flyttas runt kan ni ju göra det, men utgå ifrån att det inte tillåts. Men att störa hela planet medvetet kommer inte uppskattas av någon.

Frågan är väl mer om det är bättre att störa alla ombord lite eller ett fåtal mycket. Min uppfattning är att det är ok som business-resenär att röra sig mellan kabinerna?

Men jag hör era synpunkter, vill såklart göra resan så smidig för alla inblandade parter. Tidigare rest en gång med spädbarn till Asien, och då gjorde den knappt väsen av sig och sov större delen av resan. Hoppas att det blir så även denna gång, men vill vara förberedd med alternativ om fallet inte så skulle vara så.
 
Last edited:

Solomun

Medlem
Du och din fru i Plus och Äldre släkting + andra barnet i business? (eller vice versa?)

Funderat på den lösningen, men hade nog inte varit speciellt optimalt för släktingen eller barnet. Barnet hade nog rätt snabbt tröttnat på släktingen som är 80+ med div. åkommor och sökt sig till oss i Plus. Ev. kan man ju fråga grannen i Plus om denne ville byta mot ett Business-säte om man inte lyckas uppgradera.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Skulle det vara en väldigt grinig bebis man t.ex behöver stå upp och vagga i gången längre delar av flyget tänker jag även att det kan vara snällt om man fördelar "besväret" över hela flyget, och inte bara en kabin?

Det finns få saker jag verkligen svårare för på flyg än småbarnsföräldrar som tycker att hela flyget ska få njuta av småbarnsskrik genom att ta med bebisen och gå runt hela flyget. Barnet kan inte rå för att det skriker, men föräldern kan välja att störa de närmaste raderna eller hela flyget.

Stanna vid era säten, det är en självklarhet. Likaså stannar bebisen i den klass den är bokad. Föräldern som sitter i business får jobba mer eftersom den sitter bekvämare. Föräldern i plus sköter servicen innan och efter boarding.

Är någon missnöjd med fördelningen får ni tänka om kring vilka flyg ni ska resa med
 
Toppen