Familj i SAS Partner Lounge

johanoa

New member
Hej!

Jag är väl medveten om att man som EBG får ta med sig upp till fyra familjemedlemmar i SAS-lounger och en gäst/familjemedlem i SkyTeam lounger som SkyTeam Elite Plus. Men vad gäller i de lounger som är ”SAS partner lounge”. Exempelvis den på ZRH som är listad som partner lounge.

JohanOA skrev:Hej!Jag är väl medveten om att man som EBG får ta med sig upp till fyra familjemedlemmar i SAS-lounger och en gäst/familjemedlem i SkyTeam lounger som SkyTeam Elite Plus. Men vad gäller i de lounger som är ”SAS partner lounge”. Exempelvis den på ZRH som är listad som partner lounge.Klicka för att utvidga...

Finns att läsa på SAS hemsida:

Som SkyTeam Elite Plus-medlem kan du ta med en gäst om de reser på samma SAS- eller SkyTeam-flyg som du.

OSL_SAS_App.jpg

Våra lounger – Njut av WiFi, mat och dryck

Starta din resa genom att koppla av i en av våra flygplatslounger. De är lugna platser där du kan umgås, ta en bit att äta, arbeta eller bara njuta av lite lugn och ro innan du flyger »

favicon.ico

www.sas.se

Familjeaccess gäller endast SAS egna lounger, ej SkyTeam eller tredjepartslounger.

Jag tycker att det är ganska tydligt att familjeförmånen endast gäller i SAS egna lounger.

SAS sammanställning över vilka lounger man har access till när man flyger med dem är också tydlig.

Men, Sky Team loungefinder är inte riktigt lika tydlig. Om jag inte missförstår den så blandar den både SkyTeamlounger och partnerlounger. Och där saknas fortfarande jättemycket info kring loungtillgång om man flyger med SAS. Inga av deras partnerlounger finns t ex med, eller i alla fall väldigt få.

Jag har tagit för vana att alltid kolla SAS hemsida gällande loungetillgång när jag ska flyga med SAS, och som sagt informationen där beskriver tydligt under rubriken för varje loungetyp vem som har tillgång.

Jonas C skrev:Familjeaccess gäller endast SAS egna lounger, ej SkyTeam eller tredjepartslounger.Klicka för att utvidga...
Tack, det var min fråga. För på den länkade sidan står det bara:

Medlemmar i EuroBonus Guld/Diamant kan dra fördel av denna förmån när de flyger med SAS.

Framgår inte om det är med en eller flera gäster. Men kanske står på någon annan sida.

ResenärenLars skrev:Jag tycker att det är ganska tydligt att familjeförmånen endast gäller i SAS egna lounger.SAS sammanställning över vilka lounger man har access till när man flyger med dem är också tydlig.Men, Sky Team loungefinder är inte riktigt lika tydlig. Om jag inte missförstår den så blandar den både SkyTeamlounger och partnerlounger. Och där saknas fortfarande jättemycket info kring loungtillgång om man flyger med SAS. Inga av deras partnerlounger finns t ex med, eller i alla fall väldigt få.Jag har tagit för vana att alltid kolla SAS hemsida gällande loungetillgång när jag ska flyga med SAS, och som sagt informationen där beskriver tydligt under rubriken för varje loungetyp vem som har tillgång.Klicka för att utvidga...
Var är det tydligt? Det är tydligt att den gäller för SAS egna. Men det står inte uttryckligen vad som gäller i partnerlounger, eller missar jag?

Har upplevt detta med partnerlounge när vi rest både med barn och barnbarn.

Någon gång med lite folk i loungen har vi på nåder och välvilja fått ta med 2 barn/barnbarn, men oftast blankt nej.

Kollega med hustru och barn ställde sig ofta vid entrén och inväntade någon ensam åkande, stressad affärsman och bad denne "guesta" in någon av dem-

Funkade men samtidigt ganska pinsamt.

Finns väl bara två alternativ

Betala sig in

Resa i business class.. Något som f.ö. uppskattades när de kom upp i 8-10-årsåldern.

ulagun skrev:Kollega med hustru och barn ställde sig ofta vid entrén och inväntade någon ensam åkande, stressad affärsman och bad denne "guesta" in någon av dem-Funkade men samtidigt ganska pinsamt.Klicka för att utvidga...
Har tyvärr försvårats nu när man har infört regeln om att man måste resa på samma avgång för att bli gästad.

1752751730739-png.166550

1752751787124-png.166551

1752751915800-png.166552

JohanOA skrev:Var är det tydligt? Det är tydligt att den gäller för SAS egna. Men det står inte uttryckligen vad som gäller i partnerlounger, eller missar jag?Klicka för att utvidga...

Under varje rubrik/loungetyp så står det ju vem som har tillgång. Det måste väl räcka? De kan ju inte också skriva vilka som inte har tillgång, eller?

ResenärenLars skrev:Visa bifogad bild 166550Visa bifogad bild 166551Visa bifogad bild 166552Under varje rubrik/loungetyp så står det ju vem som har tillgång. Det måste väl räcka? De kan ju inte också skriva vilka som inte har tillgång, eller?Klicka för att utvidga...
Läser du vad det står? Står ju inte att man får ta med sig någon alls i SAS Partner Louge? Var läser du att man får ta med sig en person? Om man ska tolka detta som det står är det endast för medlemmen men det låter det ju inte som att det är om man lyssnar på folks erfarenheter. Därav min fråga. Det står inte vad som gäller för antal i partner lounger på samma sätt som det uttryckligen står en gäst eller upp till fyra familjemedlemmar i SAS Lounge

ante888 skrev:Jag har barn i samma ålder och brukar fråga snällt om det går att lösa. Räkna inte med att det går men det är gratis att fråga, ibland så går det.Klicka för att utvidga...
Ja det låter rimligt. Och worst case får man ju pröjsa för två av oss.

JohanOA skrev:Ja det låter rimligt. Och worst case får man ju pröjsa för två av oss.Klicka för att utvidga...
Inte alla lounger som erbjuder möjlighet att betala för entré, har själv prövat detta med familj (2 barn) men blankt nej på många ställen.

Ibland när det varit kort tid till boarding (1h) så har de varit schyssta men varit tydliga med att det inte tillhör normen.

JacobGBG skrev:Inte alla lounger som erbjuder möjlighet att betala för entré, har själv prövat detta med familj (2 barn) men blankt nej på många ställen.Ibland när det varit kort tid till boarding (1h) så har de varit schyssta men varit tydliga med att det inte tillhör normen.Klicka för att utvidga...

Ska man vara krass vill varken loungerna eller medpassagerarna ha en massa småbarn runt sig. Av olika skäl.

Bli EBD och ge EBG status till sin respektive så kan man gästa in var sitt barn. Reser man mycket kan det vara värt den eventuellt extra kraften det tar. Om inte så kanske värt att köpa sig in på valfri tillgänglig lounge vid de enstaka resetillfällena.

I många lägen överskattas dock loungerna kan jag tycka, så man får jämföra med att spendera pengar på mat etc utanför loungen också.

Hachans skrev:Ska man vara krass vill varken loungerna eller medpassagerarna ha en massa småbarn runt sig. Av olika skäl.Klicka för att utvidga...
Ej fullt övertygad om det resonemanget. Det hade varit svårare att bli insläppt på nåder vid de tillfällen som det hänt om mina barn var tonåringar, eller om det var mina föräldrar jag kom släpande med i familjekonstelation.

Back