Senaste nytt

Familj - 1st Amex Premium med eller utan extrakort?

Hej!
Vi är en familj som nu börjat samla in bonus med Amex SAS premium kreditkort.

Spelar det någon roll "poäng eller förmånsmässigt" att ha 2 kreditkort istället för 1 (utan extrakort)?

Jag tänker på ifall man inte når upp till allting på 2st kort kanske det är smartare att bara dela på 1st och skippa extrakortet så vi "når upp" till förmånerna.

Vi räknar med att handla för ca 150.000kr per år.
Tack på förhand! :)

Hej!

Spelar det någon roll "poäng eller förmånsmässigt" att ha 2 kreditkort istället för 1 (utan extrakort)?

Jag tänker på ifall man inte når upp till allting på 2st kort kanske det är smartare att bara dela på 1st och skippa extrakortet så vi "når upp" till förmånerna.

Om ni ligger runt 150k per år så skulle jag köra 1 premium + extrakort så kan ni få ihop till en 2-4-1 voucher. Extrakortet tillhör premiumkortet så allt ni spenderar oavsett kort hamnar på samma "konto". Handlar ni 75k på premiumkortet oh 75k på extrakortet uppnår ni 150k och får en 2-4-1 voucher. Har ni två separata premiumkort måste ett kort nå 150k på egen hand för att få 2-4-1 vouchern.

Exakt, ni skall köra med kort + extrakort för att nå 150k (och därmed kvalificera för 2-4-1 vouchern).

Komplettera med ett SAS Mastercard, så ni kan handla och få eurobonus-poäng där AMEX inte fungerar.

Hej!

Enda gången jag kan se att det kan tänkas vara bättre att ha två separata huvudkort (två krediter) istället för ett huvudkort+ett extrakort (en kredit) i ert fall är om ni vill dra nytta av att värva varandra och därigenom få den bonusen.

Men då det krävs en spend för att få bonusen på det andra kortet och ni årligen ligger på 150.000:- riskerar ni då att bli utan en 2-4-1-vouchern ett år. Beroende på 1) hur många EB-poäng ni drar in per år på andra vägar och 2) vad ni tänkt använda poängen till - så är det kanske inte hela världen att missa en 2-4-1-voucher första eller andra året.

Tack för alla svar!

När extrakortet används är det huvudkortets konto som betalar för allting? Menar alltså om det läggs på i första kortet eller får ägaren till extrakortet en egen faktura i sitt namn för sin egen "shopping"?

Tack igen! :):)

Tack för alla svar!

När extrakortet används är det huvudkortets konto som betalar för allting? Menar alltså om det läggs på i första kortet eller får ägaren till extrakortet en egen faktura i sitt namn för sin egen "shopping"?

Tack igen! :):)

Huvudkortsinnehavaren får fakturan på samtliga köp gjorda med alla kort som är kopplade till krediten oavsett vilket namn det står på kortet.

Däremot går det att se på både hemsidan och i appen vilket kort som gjort vilket köp så även om ni har delad ekonomi (t.ex.) så kan man differentiera köpet om behovet finns.

Toppen