Senaste nytt

Fam Anfield ska till Tokyo v44 och har några funderingar.

Jag längtar tillbaka, har mycket kvar att upptäcka :)

- Kamakura ? Ska finnas något billigt tåg dit Enoda line ?
Det är värt ett besök om man tar med sig bra promenadvänliga skor. Många tempel, stor Buddha staty, skog & hav att besöka. Restid ca en timme med tåg.

- Tema restauran ?
Det finns flera runt omkring Akihabara. Om inte det räcker är Akihabara prylgalningens paradis!

- Skybaren på Park Hyatt ? Får Junior på 12 år komma in?
Besöker Park Hyatt varje gång jag är i Tokyo. Maten är mycket bra, men duktigt dyr. Dottern, 14 år fick komma in utan problem. Boka ett bord för middag och glid sedan över till baren. Utsikten är lika fin vid middagsbordet.

- Muji en affär ?
Kul butik.

- Tokyo Hands en affär ?
Värt ett besök.

- Korsningen i Shibuya ?
För min egen del, där jag befinner mest, när jag är i Tokyo. Underbart!

- Finns det något bad man ska besök ?
Ett badens "Disneyland" finns på Odaiba, Oedo Onsen Monogatari. Bad, food court och underhållning. Förarlösa tåget dit är också kul.
Annars, när jag bor på Park Hyatt, badar jag där, ofta folktomt.

Något annat man borde se eller uppleva ?
Tsukiji-Tokyo fiskmarknaden. Du behöver komma dit extremt tidig på morgonen (04.30) för att få en biljett för tillträda till tonfisk-auktionen. Även om man inte får en biljett, är atmosfären härlig och värt ett besök.

Tokyo Skytree, fin utsikt vid skymningen. Lång kö för att åka upp, men det finns en expresskö för en liten extra summa (i mitt fall 10 min istället för 2 timmar).

Missa inte en izakaya. Gärna i Japansk sällskap.

Stå utanför Harajuku Station, en helg, och titta på folket.

Maten, är för det mesta fantastisk.
 

Dr. Miles

Expert
Sista natten har vi bokat på Radisson i Narita, För att vi läst att Narita ska vara en super trevlig fiske by ? vad bör vi se där ? hur kommer vi bäst dit från Radisson ?

Oklart om Narita är en fiskeby men visst är det en ganska mysig liten stad/by. Det finns en gammal del av staden som är fin att se. Dock är nöjen och affärer tämligen begränsade. Skulle vilja påstå att de flesta som besöker Narita som turister antingen sover där mellan flyg eller som ni gör, bor där sista natten innan hemresa. Resterande är boende och flygbolagsbesättningar. "Alla" besöker Jet Lag Club... Oklart hur ni tar er från Radisson. Om det går skulle jag boka om till ett hotell inne i Narita, nära stationen. Ex. Mercure Narita. Inför hemresan tar ni bra tåget en station till flygplatsen.
Håller med helt och hållet.
Vill man spendera mer tid på Narita staden tror jag att det är bäst att bo nära stationen (antingen på JR Narita station eller Keisei Narita station, de ligger nära med varandra).

Missa inte att hitta en sushi restaurang som har äkta wasabi, helt annan smak än den färgade pepparroten du får på de flesta ställen i Japan och resten av världen.
och prova わさび焼酎 (Wasabi-shochu; wasabi vodka). Ni kommer att bli förvånade av smaken.
 

palmen

Moderator
Kan tipsa om ett ställe som heter Ikinari Steak och finns på några platser runt om i Tokyo, jag åt på den i Roppongi (ligger precis bredvid Roppongi Crossing).
Detta är ingen fine dining restaurang på något sätt, här står man upp och äter vid ett litet bord. Man får välja vilket kött man vill ha så skär de upp en bit i den storlek du beställer. Deras engelska var väl inte den bästa och de frågade mig en del saker och jag pekade och sa Hai. Fick tydligen in 2 olika sorters kött på min tallrik visade det sig. Jag hade ju ingen aning om vad jag beställt mer än att det var bland det finare köttet. Visade sig att jag även fått oxtunga (Dr Miles fick översätta kvittot i efterhand) vilket var riktigt gott, inget jag skulle beställt och ätit om jag viste vad det var :)
Maten serveras på en het "järntallrik" och man häller över någon vätska från "termosar" så det fräser, det var jäkligt gott i alla fall, bland det bästa jag ätit i köttväg. Kobe biff är säkert klasser bättre och en och annan oxfilé man ätit har självklart varit bättre men det var grymt gott.

Enligt deras hemsida kan man skaffa gold, platinum, diamond beef mileage card på restaurangen så det känns som ett klockrent val för folk på BC :)
肉マイレージカード | いきなり!ステーキ
 
Toppen