Falck testcenter Kastrup CPH

intuition

New member
En liten varning för den som planerar resa från Kastrup och tänker ta snabbtest på flygplatsen före avresa.

Det tar riktigt lång tid, även om det inte är många ärenden.

Idag var det en kö till betalningsstationen på ca 8 personer, det tog 15 minuter.

Kö till testet var ca 12 personer, tog 15 minuter.

Från taget test till testintyg ytterligare 30 minuter. Jättekul, speciellt som testpersonen sa "vänta utanför 5-10 minuter så är intyget klart.

Jag vågar inte tänka hur lång tid det tar om det är en "normal Kastrup kö".

Var där runt 06.30 imorse och då var det så gott som ingen kö men bara en person som tog tester. Vi var tre personer och fick det hela avklarat på max en halvtimme. Tråkigt med kö och utdragen process med tanke på att de har ett flertal bås som de skulle kunna ha öppna.

De hade flera bås öppna, men det var något med processen bakom som inte fungerade. Det var 20-30 personer utanför och väntade på intyg. De verkade batcha att gå ut med intyget. Snubben kom ut då och då med 5 intyg åt gången. Han hade inte bråttom, småpratade med kollegor innan han delade ut intyg

intuition skrev:De hade flera bås öppna, men det var något med processen bakom som inte fungerade. Det var 20-30 personer utanför och väntade på intyg. De verkade batcha att gå ut med intyget. Snubben kom ut då och då med 5 intyg åt gången. Han hade inte bråttom, småpratade med kollegor innan han delade ut intygKlicka för att utvidga...

Ha. Antigentest ska ju användas meddetsamma när teststickan öppnats. Låter som att de har ett fempack som de öppnar och analyserar ett paket åt gången.

Kunde varit så, men ... De öppnar testet när man betalar. Sedan bär man med sig det i kön till testrummet, så det är 15 minuter gammalt redan innan de har petat dig i näsan.

Bra tips. Det finns ju massor med ställen i Malmö som man kan testa sig på, innan man åker över bron till Kastrup.

intuition skrev:Kunde varit så, men ... De öppnar testet när man betalar. Sedan bär man med sig det i kön till testrummet, så det är 15 minuter gammalt redan innan de har petat dig i näsan.Klicka för att utvidga...

Aha, jag som hade en så bra hypotes…

Sir Lemon skrev:Om man tar provet någon annanstans än på Kastrup är det gratis, oavsett medborgarskap.Klicka för att utvidga...
Du menar drop in-testcentrum i Danmark? Hade kompisar som köade i två timmar till en sån teststation i Köpenhamn, och missade sin resa till Italien.

Kan rekommendera CPHMed på Rådhuspladsen

Varit där vid fyra olika tillfällen under de senaste 3 månaderna, aldrig köat längre än 10 minuter. Utskrivet rese-/testbevis på max 30 minuter.

Kostnad: 0 DKK

Öppen för medborgare från alla möjliga länder

stopover skrev:Kan rekommendera CPHMed på RådhuspladsenVarit där vid fyra olika tillfällen under de senaste 3 månaderna, aldrig köat längre än 10 minuter. Utskrivet rese-/testbevis på max 30 minuter.Kostnad: 0 DKKÖppen för medborgare från alla möjliga länderKlicka för att utvidga...

Tack för tipset!

Sir Lemon skrev:Om man tar provet någon annanstans än på Kastrup är det gratis, oavsett medborgarskap.Klicka för att utvidga...
Der er et stort, offentligt, gratis testcenter paa Kastrup - paa Ellehammersvej - 200 meter fra SAS check-in. Man kan bestille tid

stopover skrev:Kan rekommendera CPHMed på RådhuspladsenVarit där vid fyra olika tillfällen under de senaste 3 månaderna, aldrig köat längre än 10 minuter. Utskrivet rese-/testbevis på max 30 minuter.Kostnad: 0 DKKÖppen för medborgare från alla möjliga länderKlicka för att utvidga...
Det var där de försökte. Kaos. Något datahaveri som inträffat.

pep skrev:Der er et stort, offentligt, gratis testcenter paa Kastrup - paa Ellehammersvej - 200 meter fra SAS check-in. Man kan bestille tidKlicka för att utvidga...

Sist jag landade på Kastrup (visserligen vintern 2020/2021..) och tog ett gratis test där på P5 så fick man varken papper eller Q R-kod utan ett "vi ringer inom x antal timmar om du är positiv". Det kanske har ändrats?

Cristoffer Cedergren skrev:Du menar drop in-testcentrum i Danmark? Hade kompisar som köade i två timmar till en sån teststation i Köpenhamn, och missade sin resa till Italien.Klicka för att utvidga...

Cristoffer Cedergren skrev:Det var där de försökte. Kaos. Något datahaveri som inträffat.Klicka för att utvidga...

Du tyckte inte att det faktum att det var ”något datahaveri som inträffat” var väsentlig information värd att inkludera i ditt första inlägg? Det är ganska stor skillnad på något som inträffar en enstaka gång och något som är mer generellt. Men man kanske vill skapa en bild av kaos och att inget fungerar?

MrRob skrev:Sist jag landade på Kastrup (visserligen vintern 2020/2021..) och tog ett gratis test där på P5 så fick man varken papper eller Q R-kod utan ett "vi ringer inom x antal timmar om du är positiv". Det kanske har ändrats?Klicka för att utvidga...

Brukar testa mig på Kastrup vid P5, och det går att hämta resultatet/testbeviset på covidresults.dk

MrRob skrev:Sist jag landade på Kastrup (visserligen vintern 2020/2021..) och tog ett gratis test där på P5 så fick man varken papper eller Q R-kod utan ett "vi ringer inom x antal timmar om du är positiv". Det kanske har ändrats?Klicka för att utvidga...
Jag kan inte alla detaljer, men jag anar att tester avsedda för danskar och den danska smittspridningen är sådana. OM du testar negativt ska du veta och vidta åtgärder. Inresande dansk medborgare är skyldig att testa inom 24h från ankomst.

Falck testcenter har ett helt annat syfte, det testar resenärer som behöver ett intyg för att resa ut och/eller in.

Berglund skrev:Du tyckte inte att det faktum att det var ”något datahaveri som inträffat” var väsentlig information värd att inkludera i ditt första inlägg? Det är ganska stor skillnad på något som inträffar en enstaka gång och något som är mer generellt. Men man kanske vill skapa en bild av kaos och att inget fungerar?Klicka för att utvidga...
Fick veta det när jag frågade mer och skrev ju ut det här då!

Sluta vara så uppkäftig på forat och skriv klart din reseberättelse istället... //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png

Robert_E skrev:Brukar testa mig på Kastrup vid P5, och det går att hämta resultatet/testbeviset på covidresults.dkKlicka för att utvidga...
+ @MrRob

Ja, det kraever 6-12 timer at faa PCR-resultatet (downloades elektronisk). Hvis man som svensker har layover i Kbh. over natten til en morgenafgang boer det vel kunne naaes. Falck PCR-tester men det koster en bondegaard (1000++ DKK)

Någon som har erfarenhet av Falcks testcenter på senare tid? Jag behöver ett antigen-test innan flyg till USA, och det låter ju smidigt att ta det på flygplatsen innan avresa.

Back