Lite som ni båda skriver. Det lilla extra kompenserar inte riktigt. Att få 28 500 före skatt för att ansvara för 2 hotell med 20 pers under sig... Sen lägger du på att du kan få ett samtal när som 24/7, vilket faktist händer. Allt från en nattreceptionist som ringer 03 för att strömmen har gåt i en viss del av hotellet till en sjukanmälan en söndag så får man helt plötsligt hoppa in själv.
Scandic ska dessutom leverera vinst och tillväxt till sina aktieägare (som alla andra bolag) och det tightas till med personal t.ex.
Just därför måste det vara ett jäkligt otacksamt jobb att vara Receptionschef på ett hotell eftersom man aldrig riktigt kan slappna av.
Nu har ju vissa hotell Assisterande repa.chefer och shiftleaders som väl ska fungera som ett litet skyddsnät om någon plötsligt sjukanmäler sig eller liknande och då blir du som receptionschef den absolut sista utvägen om ingen annan kan. Men det huvudsakliga ansvaret är ju ändå ditt, och du ska prestera fullt med mindre resurser.
Att Scandic sen börsnoterats är för mig helt obegripligt om jag ska vara ärlig. Om man nu är så mån om sina anställda så ser man väl till att inte skapa mer press, samtidigt som de får mer att göra och mindre resurser att arbeta med.
Ändring av loyalitetsprogrammets villkor och förmåner görs ju enbart för att spara ännu mer pengar , samtidigt som man vill få det att låta som att det är förnyat och "bättre".
Man tog bort förmånen att kunna köpa Godis och snacks på sina klubbkuponger, samtidigt höjde man priserna på det man fortfarande kan köpa.
Det blev ju ett jäkla liv när man tog bort den förmånen. Men jag kan ju tänka att man väljer väl inte att bo på Scandic bara för att man får köpa godis på kupong. Scandic är den enda hotellkedja, vad jag vet. som erbjuder ett så pass stort utbud av Godis, Snacks, dryck och kall mat så det är väl något att vara tacksam för, även om priserna är absurda. Är det verkligen någon vinst i att ha en shop på hotellen?