Senaste nytt

F.d. front office manager. Fråga vad du vill!

Konto93

Medlem
Vilket är ditt favorit Scandic?,gillar Scandic men jag önskade dom hade såna dära små schampo flaskor som ett klass hotell alltid skall ha

När jag har bott har det alltid varit med personalpris som är 450 kr/natt för 2pers. Med det sagt gillar jag continental, bra rum och bra läge (brevid arlanda express). Downtown Camper gillar jag med men jag förstår om det inte passar alla med hipster touchen. Haymarket tycker jag är ett överskattat hotell, har bott där 2 ggr och det räcker. Scandic Klara har riktigt tråkiga rum. Narvik var bra mot förväntningarna jag hadde. Jag tyckte att oftast var man bra på ge fina rum när personal bodde på hoteller och det fick man tillbaka också. Ca 2/3 ggr fick jag upgradering av rum.

Jag tycker tvärtom med schampoo. Tycker det är smidigt med en pump vid duschen så slipper jag hålla på med massa flaskor. Kvaliten på tvålarna och förmågan att hålla dem fulla är en annan fråga dock.
 

FrontX

Medlem
Jag kanske har fel uppfattning men det verkar som att många mellan/avdelningschefer på framförallt Scandic verkar "trötta" på sitt jobb.
Inte trötta i den meningen att de inte gillar branschen, men trötta på allt annat. Jag vet hur det är att vara mellanchef i andra branscher. Men kan tänka mig att det är lite mer otacksamt i hotellbranschen?. Det lilla mer man får i månaden täcker nog inte den arbetsbörda man har?
 
D

Deleted member 4140

Guest
Det är nog så på de flesta ställen i Sverige, man arbetar alltid underbemannad och får ta mer skit än förut.
Lojalitetsprogram har blivit sämre, i alla fall på de ställena jag brukade arbeta på, i vissa fall sket man helt i folk med lojalitetsprogram eller de som betalade minst och enbart uppgraderade folk som betalade extremt höga priser, dvs de sista rummen som gick åt under t ex en tisdag eller onsdag.
Har märkt på tidigare kollegor att de knappt vetat om vad bonus program är.

Tror personligen inte att de högre positionerna är värda så mycket mer, inte direkt så att du har några special förmåner.
 

Konto93

Medlem
Jag kanske har fel uppfattning men det verkar som att många mellan/avdelningschefer på framförallt Scandic verkar "trötta" på sitt jobb.
Inte trötta i den meningen att de inte gillar branschen, men trötta på allt annat. Jag vet hur det är att vara mellanchef i andra branscher. Men kan tänka mig att det är lite mer otacksamt i hotellbranschen?. Det lilla mer man får i månaden täcker nog inte den arbetsbörda man har?

Det är nog så på de flesta ställen i Sverige, man arbetar alltid underbemannad och får ta mer skit än förut.
Lojalitetsprogram har blivit sämre, i alla fall på de ställena jag brukade arbeta på, i vissa fall sket man helt i folk med lojalitetsprogram eller de som betalade minst och enbart uppgraderade folk som betalade extremt höga priser, dvs de sista rummen som gick åt under t ex en tisdag eller onsdag.
Har märkt på tidigare kollegor att de knappt vetat om vad bonus program är.

Tror personligen inte att de högre positionerna är värda så mycket mer, inte direkt så att du har några special förmåner.

Lite som ni båda skriver. Det lilla extra kompenserar inte riktigt. Att få 28 500 före skatt för att ansvara för 2 hotell med 20 pers under sig... Sen lägger du på att du kan få ett samtal när som 24/7, vilket faktist händer. Allt från en nattreceptionist som ringer 03 för att strömmen har gåt i en viss del av hotellet till en sjukanmälan en söndag så får man helt plötsligt hoppa in själv.
Scandic ska dessutom leverera vinst och tillväxt till sina aktieägare (som alla andra bolag) och det tightas till med personal t.ex.
 

FrontX

Medlem
Lite som ni båda skriver. Det lilla extra kompenserar inte riktigt. Att få 28 500 före skatt för att ansvara för 2 hotell med 20 pers under sig... Sen lägger du på att du kan få ett samtal när som 24/7, vilket faktist händer. Allt från en nattreceptionist som ringer 03 för att strömmen har gåt i en viss del av hotellet till en sjukanmälan en söndag så får man helt plötsligt hoppa in själv.
Scandic ska dessutom leverera vinst och tillväxt till sina aktieägare (som alla andra bolag) och det tightas till med personal t.ex.


Just därför måste det vara ett jäkligt otacksamt jobb att vara Receptionschef på ett hotell eftersom man aldrig riktigt kan slappna av.
Nu har ju vissa hotell Assisterande repa.chefer och shiftleaders som väl ska fungera som ett litet skyddsnät om någon plötsligt sjukanmäler sig eller liknande och då blir du som receptionschef den absolut sista utvägen om ingen annan kan. Men det huvudsakliga ansvaret är ju ändå ditt, och du ska prestera fullt med mindre resurser.

Att Scandic sen börsnoterats är för mig helt obegripligt om jag ska vara ärlig. Om man nu är så mån om sina anställda så ser man väl till att inte skapa mer press, samtidigt som de får mer att göra och mindre resurser att arbeta med.


Ändring av loyalitetsprogrammets villkor och förmåner görs ju enbart för att spara ännu mer pengar , samtidigt som man vill få det att låta som att det är förnyat och "bättre".

Man tog bort förmånen att kunna köpa Godis och snacks på sina klubbkuponger, samtidigt höjde man priserna på det man fortfarande kan köpa.
Det blev ju ett jäkla liv när man tog bort den förmånen. Men jag kan ju tänka att man väljer väl inte att bo på Scandic bara för att man får köpa godis på kupong. Scandic är den enda hotellkedja, vad jag vet. som erbjuder ett så pass stort utbud av Godis, Snacks, dryck och kall mat så det är väl något att vara tacksam för, även om priserna är absurda. Är det verkligen någon vinst i att ha en shop på hotellen?
 

Glenn E

Medlem
Har en fråga.
Hur säkra är säkerhetsboxarna vid receptionen?
Typen jag tänker på är i stål och har 2 nycklar för att öppnas.
En för hotellet och en för gästen.
 

Konto93

Medlem
Man tog bort förmånen att kunna köpa Godis och snacks på sina klubbkuponger, samtidigt höjde man priserna på det man fortfarande kan köpa.
Det blev ju ett jäkla liv när man tog bort den förmånen. Men jag kan ju tänka att man väljer väl inte att bo på Scandic bara för att man får köpa godis på kupong. Scandic är den enda hotellkedja, vad jag vet. som erbjuder ett så pass stort utbud av Godis, Snacks, dryck och kall mat så det är väl något att vara tacksam för, även om priserna är absurda. Är det verkligen någon vinst i att ha en shop på hotellen?

Omsättningen på en Shop i ett hotell med under 200 rum ligger på över 1 MSEK. Shopen är det F&B som är ansvariga för så jag vet inte vad bruttomarginalerna är. Loka t.ex köps för 2-3kr om jag inte minns fel.

Har en fråga.
Hur säkra är säkerhetsboxarna vid receptionen?
Typen jag tänker på är i stål och har 2 nycklar för att öppnas.
En för hotellet och en för gästen.
Vi använde dem aldrig för kunder men jag anser att dem är säkra. Ingen i receptionen kommer åt din box utan nyckel 2. Om det finns reservnycklar är det isf bara technical manager som har dem och det ska fyllas i massa papper för att förklara varför man öppnade boxen samt att det ska vara 2 pers tillsammans som gör det för att inventera innehållet.
 
Toppen