Senaste nytt

Första SAS Go-resan bokad -

Nystrom

Medlem
I denna tråd (och i många andra) resoneras om blockat mittsäte. Om jag äger ett flygplan, tex en 737-600 med 123 stolar, så ligger det väl i mitt intresse att se till att fylla alla dessa stolar. Det resonemanget tror jag att alla flygbolag har gemensamt. Skulle det vara så att man inte lyckas sälja mer än 80% av platserna så ligger det väl nära tillhands att man tar hand om sina "premiumpassagerare" genom att ge dem lite extra komfort, tex blockat mittsäte. Vad som inte heller får bortses ifrån är allas strävan att sitta så långt fram som möjligt, för en del helst i cockpit, vilket ibland medför att man sitter tre i bredd även om man har en fullflexbiljett.
 
Jag brukar alltid hänga på låset när incheckningen öppnar, allt för att få en så bra plats i planet som möjligt. Idag fick jag 4F (rad 1-3 var förbehållna SAS Plus), men medan jag tog en öl innan SK117 skulle öppna för boarding så upptäckte jag i appen att jag hade blivit ändrad till 9A (ovanför vingen), då man nu hade tagit beslutet att reservera även rad 4 för SAS Plus. Över vingen kan man inte sitta, så det blev till att ta saken i egna händer och ändra till 20A istället.
Hittills känns det som att det nya konceptet enbart har fört med sig nackdelar, åtminstone för min del...
 

A380*G

Medlem
Har lite svårt att förstå hur du kan se det som en förbättring för en EBG att inte kunna välja säten i hela planet oavsett biljettyp (det var ju detta som trådstarten handlade om). Och om man mot förmodan köper biljett samma dag så lär ju det ändå inte vara någon garanti att finna sin favoritplats.

Det är en förbättring på så sätt att du får vad du betalar för. Vill du sitta där framme, köp en plusbiljett.

De som faktiskt betalar för Plus ska även få sitta där.
 

nilsson

Medlem
I denna tråd (och i många andra) resoneras om blockat mittsäte. Om jag äger ett flygplan, tex en 737-600 med 123 stolar, så ligger det väl i mitt intresse att se till att fylla alla dessa stolar. Det resonemanget tror jag att alla flygbolag har gemensamt. Skulle det vara så att man inte lyckas sälja mer än 80% av platserna så ligger det väl nära tillhands att man tar hand om sina "premiumpassagerare" genom att ge dem lite extra komfort, tex blockat mittsäte.

Jag tror det egentliga klagomålet var att många föredrar gång framför mittensäte, och att man med det nya konceptet potentiellt betalar mer för att sitta sämre.
 
Det är en förbättring på så sätt att du får vad du betalar för. Vill du sitta där framme, köp en plusbiljett.

De som faktiskt betalar för Plus ska även få sitta där.

Det kan inte vara något annat än en försämring för frequent flyers när man tar bort deras valfrihet. Är väl inte självklart heller att Pluskunden vill sitta längst fram, tror inte det är det som är USP:en för den biljetten utan snarare flexibiliteten.

Ett konkret exempel upptäckte jag idag. Ska åka med en kollega GOT-ARN-GOT den 25 juni. På hemvägen har jag en sedan tidigare bokad Flex-biljett, han har en Economy, vilket givetvis översätts till Plus respektive Go. Före 9 juni kunde vi se till att vi hade säten bredvid varandra, vilket inte lär gå denna gång då jag är låst till rad 1-6...
 

A380*G

Medlem
Det kan inte vara något annat än en försämring för frequent flyers när man tar bort deras valfrihet. Är väl inte självklart heller att Pluskunden vill sitta längst fram, tror inte det är det som är USP:en för den biljetten utan snarare flexibiliteten.

Ett konkret exempel upptäckte jag idag. Ska åka med en kollega GOT-ARN-GOT den 25 juni. På hemvägen har jag en sedan tidigare bokad Flex-biljett, han har en Economy, vilket givetvis översätts till Plus respektive Go. Före 9 juni kunde vi se till att vi hade säten bredvid varandra, vilket inte lär gå denna gång då jag är låst till rad 1-6...

Låt din kollega köpa upp sig till plus så får ni sitta bredvid varandra.

När jag åker F på B747 vill jag sitta på upper deck, men inte sjutton gnäller jag för att de flesta bolag har F i nosen. Man sitter helt enkelt i den del av kabinen man har biljett för.
 

twiggs

Medlem
Låt din kollega köpa upp sig till plus så får ni sitta bredvid varandra.

När jag åker F på B747 vill jag sitta på upper deck, men inte sjutton gnäller jag för att de flesta bolag har F i nosen. Man sitter helt enkelt i den del av kabinen man har biljett för.

Eller så gör en frivillig nedgradering, tror det fungerar på en sträcka som GOT–ARN utan större bekymmer om man frågar pursern snällt / passageraren bredvid sin kollega. :)
 

Fredrik

Medlem
Frågan är då hur SAS placerar folk ombord? Pressar man in Go på så få rader som möjligt så att Plus ska få största möjliga chans till ledgt mittsäte eller hur gör man?
 

Magino

Medlem
Frågan är då hur SAS placerar folk ombord? Pressar man in Go på så få rader som möjligt så att Plus ska få största möjliga chans till ledgt mittsäte eller hur gör man?

Det hoppas jag verkligen de gör. Hade ju varit riktigt illa ifall ekonomi var halv fullt men framme i Plus får de trycka ihop sig med sex personer på varje rad.
 
Toppen