Peter65
Medlem
Första resan på mer än 2 år och 3 månader när man får sätta på Flightmode
.
Sista gången jan -20 från Aussie via Hong Kong och förmodligen fick vi Covid -20, efter 5 dagar låg vi båda i ganska kraftig influensa i mer än 1 vecka, då fannas ju inte C-viruset i Sverige…..
Nu efter 3 sprutor + 1 ett test med dubbla streck på anti-gen testen vågar vi oss till London för 4 nätter
Egentligen skulle vi åkt till Manschester påsken -20, men ja… ni vet vad som har hänt… vi fick 2 st ”future-vouhers” som man inte har haft nån koll på när de gick ut, första gången var det 13 månader efter resan, sen förlängdes det å sen förlängdes igen osv…
När jag ringde till BA för att nyttja voucherna för en ny resa fick jag, i mitten av mars, beskedet att vi återbetalar ”future-vouhers” direkt och du kan boka själv. 1 vecka efter vad pengarna på kontot.
Resan bokades i mitten i mars, GOT – LHT return,
Ut 19/4 BA 791 12:55-14:15, Hem 23/4 BA792 16:40-19:40
Lörd 15/4 sickade BA en mail om att BA792 är inställt och at vi är ombokade på BA802, 20:40-23:45, läge att få tillbaka pengar från både BA och försäkringsbolaget
Hur som helst, vi tog den ”billiga” vägen ut till GOT, aka Landvetter flygplats; med Västtrafik från Alingsås, lokaltåg till Partille, buss till Landvetter Resecentrum, byte med en ny buss till GOT, totalkostnad 75 spänn, tidsåtgång 1hr29min. Men tåg till GBG-central + flygbuss, i stort sett samma tid +/- 5 min, kostnad SEK 75:- + flygbussen(119 kr). Ibland är man lite snål
Flighten från Göteborg, vilket var EuroClub
, behöver få lite mer Tier för att behålla Silverkortet, var riktigt bra. Helen, som var vår flygvärd, berättade att hennes man hade sålt in en ny gin in tll BA, Aviation heter den. Vi fick 18 st 5cl flaskor med oss innan vi landade på LHR 
Generellt om resan, lunchen väldigt OK, servicen HELT OK, gardinen stängd
Blev väldigt mycket turistande och köpa kläder, det var faktiskt inte så dyrt som jag trodde fast pundet låg någonstans mellan 12:50-12:80 under resan, men det var mycket folk inne i centrala London.
Höjdpunkten på resan blev en tripp drygt 3 mil utanför London.
Börjades med tunnelbana till Waterloo Station och sedan tåg till Weybridge och därefter en promenad till Brooklands Museum.
Kan meddela att GPSen på telefonen gav fel väg att gå…. Vi gick runt i ett bostadsområde en bra en stund…. Hade vi gjort som vi trodde från början var det raka vägen.
Kan verkligen rekommendera Brooklands Museum, entrén knappt 20 pund och för 6 extra pengar får man en riktigt bra upplevelse i en Concorde som står där, vilken var bland de första som flög. Mer om det lite senare.
Vad man kan se där är, förutom flygplan, gamla bilar, bussar, en tryckkammare mm mm
Bilderna nedan får berätta
11:45 var vår boarding time på BA001

Guiden, som har varit med att utveckla elsystemet på Concorden, var väldigt bra, berättade om allt och inget. Som avslutning fick vi en ”flygtur” med ljud och rörelse hur det känns att starta inkl att landningshjulen försvinner in i vingarna, gå igenom ljudvallen och landa.
Mer bilder
Jag trodde inte att insidan på Concorden var så trång och låg, men hur som helst så har man varit inne i det flygplanet – check.
Resten av tiden i London var det mer turistande.
Väl framme på LHR T3 gick incheckningen riktigt fort, men sen började det ta tid.
Några av er, som finns här, var på en loungehoppning på T3´an och vi tänkte ansluta runt 5-tiden, men så blev det tyvärr inte
Vi var ju berättigade till ”Fast Track”, vilket oftast innebär ingen kö…. Men så var det inte lördagen den 23e, det tog oss runt 1 timma att ta sig igenom, ja just det, 1 timma.
1 röntgenmaskin igång och typiskt att en bricka med väska på blev avknuffad för vidare undersökning. Det tog dryga halvtimman för att hitta en 50 ml handspritsflaska som låg i en låst plastpåse. Måste säga att denna gången var det en ”Slow Track”.
Kan lugnt säga att magen kurrade allan så det blev dirket till BA loungen för att få tyst på maggen, därav ingen lounghoppning. Men två av er träffade vi gaten, trevligt samtal där.
Innan vi lämnade Heathrow blev det konstaterade vi att vi avverkade;
Flighten hem helt OK, maten god, bra crew, god skumpa och Aviation gin. Jo, vi fick 6 småflaskor till hem.
Försening hem, landade 00:03, tur att det inte var natten till måndag, hade blivit lite jobbigt att gå upp 05:30 och sen jobba
Håller på att claima förseningen både till BA och försäkringsbolaget, det verkar gå igenom på försäkringsbolaget.
Men BA har nekat, de skrev så här;
Thanks for contacting us about your claim for EU compensation. We’re very sorry it was necessary to cancel your flight to Gotenburg.
Your claim's been refused because BA0792, on 23 April 2022 had to be cancelled because of resourcing issues caused by the strain COVID-19 has placed on company infrastructure.
We deeply regret the inconvenience caused to you for not receiving appropriate assistance at the time of cancellation. We understand how unpleasant that experience may have been for you and we will do our best to improve our services.
We take all reasonable measures to avoid disruption to a flight and we always consider if there are any other alternative solutions before we make a decision. The cancellation was out of our control and caused unforeseen disruption to our schedule.
Har inte besvarat ännu, sista meningen får mig att bli lite sur, de visste ju 1 vecka tidigare.
Måste fundera lite på hur vi ska besvara deras mail.
Now over and out
Sista gången jan -20 från Aussie via Hong Kong och förmodligen fick vi Covid -20, efter 5 dagar låg vi båda i ganska kraftig influensa i mer än 1 vecka, då fannas ju inte C-viruset i Sverige…..
Nu efter 3 sprutor + 1 ett test med dubbla streck på anti-gen testen vågar vi oss till London för 4 nätter
Egentligen skulle vi åkt till Manschester påsken -20, men ja… ni vet vad som har hänt… vi fick 2 st ”future-vouhers” som man inte har haft nån koll på när de gick ut, första gången var det 13 månader efter resan, sen förlängdes det å sen förlängdes igen osv…
När jag ringde till BA för att nyttja voucherna för en ny resa fick jag, i mitten av mars, beskedet att vi återbetalar ”future-vouhers” direkt och du kan boka själv. 1 vecka efter vad pengarna på kontot.
Resan bokades i mitten i mars, GOT – LHT return,
Ut 19/4 BA 791 12:55-14:15, Hem 23/4 BA792 16:40-19:40
Lörd 15/4 sickade BA en mail om att BA792 är inställt och at vi är ombokade på BA802, 20:40-23:45, läge att få tillbaka pengar från både BA och försäkringsbolaget
Hur som helst, vi tog den ”billiga” vägen ut till GOT, aka Landvetter flygplats; med Västtrafik från Alingsås, lokaltåg till Partille, buss till Landvetter Resecentrum, byte med en ny buss till GOT, totalkostnad 75 spänn, tidsåtgång 1hr29min. Men tåg till GBG-central + flygbuss, i stort sett samma tid +/- 5 min, kostnad SEK 75:- + flygbussen(119 kr). Ibland är man lite snål
Flighten från Göteborg, vilket var EuroClub
Generellt om resan, lunchen väldigt OK, servicen HELT OK, gardinen stängd
Blev väldigt mycket turistande och köpa kläder, det var faktiskt inte så dyrt som jag trodde fast pundet låg någonstans mellan 12:50-12:80 under resan, men det var mycket folk inne i centrala London.
Höjdpunkten på resan blev en tripp drygt 3 mil utanför London.
Börjades med tunnelbana till Waterloo Station och sedan tåg till Weybridge och därefter en promenad till Brooklands Museum.
Kan meddela att GPSen på telefonen gav fel väg att gå…. Vi gick runt i ett bostadsområde en bra en stund…. Hade vi gjort som vi trodde från början var det raka vägen.
Kan verkligen rekommendera Brooklands Museum, entrén knappt 20 pund och för 6 extra pengar får man en riktigt bra upplevelse i en Concorde som står där, vilken var bland de första som flög. Mer om det lite senare.
Vad man kan se där är, förutom flygplan, gamla bilar, bussar, en tryckkammare mm mm
Bilderna nedan får berätta
11:45 var vår boarding time på BA001
Guiden, som har varit med att utveckla elsystemet på Concorden, var väldigt bra, berättade om allt och inget. Som avslutning fick vi en ”flygtur” med ljud och rörelse hur det känns att starta inkl att landningshjulen försvinner in i vingarna, gå igenom ljudvallen och landa.
Mer bilder
Jag trodde inte att insidan på Concorden var så trång och låg, men hur som helst så har man varit inne i det flygplanet – check.
Resten av tiden i London var det mer turistande.
Väl framme på LHR T3 gick incheckningen riktigt fort, men sen började det ta tid.
Några av er, som finns här, var på en loungehoppning på T3´an och vi tänkte ansluta runt 5-tiden, men så blev det tyvärr inte
Vi var ju berättigade till ”Fast Track”, vilket oftast innebär ingen kö…. Men så var det inte lördagen den 23e, det tog oss runt 1 timma att ta sig igenom, ja just det, 1 timma.
1 röntgenmaskin igång och typiskt att en bricka med väska på blev avknuffad för vidare undersökning. Det tog dryga halvtimman för att hitta en 50 ml handspritsflaska som låg i en låst plastpåse. Måste säga att denna gången var det en ”Slow Track”.
Kan lugnt säga att magen kurrade allan så det blev dirket till BA loungen för att få tyst på maggen, därav ingen lounghoppning. Men två av er träffade vi gaten, trevligt samtal där.
Innan vi lämnade Heathrow blev det konstaterade vi att vi avverkade;
- 90 trappor, exkl rulltrappor
- Drygt 6 mils promenad
- 91.843 steg. OBS stegen till gaten ej inräknad
- Stela vader och ett litet ont knä.
Flighten hem helt OK, maten god, bra crew, god skumpa och Aviation gin. Jo, vi fick 6 småflaskor till hem.
Försening hem, landade 00:03, tur att det inte var natten till måndag, hade blivit lite jobbigt att gå upp 05:30 och sen jobba
Håller på att claima förseningen både till BA och försäkringsbolaget, det verkar gå igenom på försäkringsbolaget.
Men BA har nekat, de skrev så här;
Thanks for contacting us about your claim for EU compensation. We’re very sorry it was necessary to cancel your flight to Gotenburg.
Your claim's been refused because BA0792, on 23 April 2022 had to be cancelled because of resourcing issues caused by the strain COVID-19 has placed on company infrastructure.
We deeply regret the inconvenience caused to you for not receiving appropriate assistance at the time of cancellation. We understand how unpleasant that experience may have been for you and we will do our best to improve our services.
We take all reasonable measures to avoid disruption to a flight and we always consider if there are any other alternative solutions before we make a decision. The cancellation was out of our control and caused unforeseen disruption to our schedule.
Har inte besvarat ännu, sista meningen får mig att bli lite sur, de visste ju 1 vecka tidigare.
Måste fundera lite på hur vi ska besvara deras mail.
Now over and out