Senaste nytt

Första resan med BA i business - Lite frågor.

1. Vilka drycker kan man välja? Champange och diverse vanliga läskedrycker antar jag men kan man t.ex. få ett glas whiskey?

I Club Europe är det Monopole Blue Top Champagne och oftast två röda och två vita viner, allt serverat ur små flaskor. De vita har på senaste tiden varit en chardonnay och en sauvignon-blanc, de röda en cabernet-sauvignon och en tempranillo. Utöver det finns det vodka (Smirnoff Blue), gin (Gordon's), Johnny Walker (Black Label brukar det vara i Club), Glenlivet, cognac. Vågar inte säga om det finns fler, är rädd att jag blandar ihop det med Club World då. När det gäller läskedrycker finns det vanliga - Coca-Cola, Diet Coke, Sprite, Fanta, Ginger Ale, Schweppes Tonic, Schweppes Slimline Tonic och ibland Soda Water och Bitter Lemon. Finns även apelsin-, äppel-, tomat- och tranbärsjuice, stilla och kolsyrat vatten samt kaffe (de-caf on request) samt ett urval av Twinings te.

2. Likt economy så brukar bolagen sträva efter att placera familj på säten bredvid, hur funkar detta i business? Frågan uppstår då många med status som flyger får välja platser i förtid till skillnad från lilla jag som måste vänta tills online-incheck börjar.

Det brukar funka bra enligt min erfarenhet, men skulle ni inte få platser bredvid varandra så försök lösa det i check-in eller gate. Det är inte jättelätt att lösa ombord alltid.

3. När man reser business från GOT, vilken lounge har man då tillträde till (om ens någon).
Tillägger att jag redan har tillträde till Menzies med PP.

Det är Menzies som används av BA.

4. Övriga tips som kan vara till nytta för en förstagångs-flygare i business?

Du kan förvänta dig en ganska "enkel" servering med allt på en bricka och den sköts vanligen av en kabinchefen (CSM). Beroende på tiden på dygnet varierar vad som serveras (frukost, brunch, lunch, afternoon tea, middag). Stolen i Club Europe är densamma som i Euro Traveller, men alltid med mittsätet fritt med ett bord om det inte är en ex-BMI, alltid en gardin som avgränsar mot Traveller.
Är du van att flyga economy så är Club Europe klart mycket trevligare enligt min mening, mer personlig service, oftast en väldigt liten kabin på Göteborg (iaf de gånger jag gjort den flighten).

Jeg fløj fra LHR til CPH med BA i onsdag på business class. Det er mange år siden jeg sidst har fløjet business class i Europa - men jeg fik et godt tilbud. Jeg vil nu sige at jeg syntes det var rigtig godt. Fast track i Heathrow hvor der subjektivt var RIGTIG lang kø ved den normale security. Galleries South besøgte jeg også og det var rigtig fint med et godt udvalg af drikkevarer og forskellig lettere mad/suppe.

Ungefär samma upplevelse som jag hade mellan CPH - LHR och LHR - BCN nyligen, bra service och bra mat - lyckades pricka in både lunch och middag - och mellan dom ett besök på Galleries i T3 (som inte var något att hänga i granen direkt, var som att befinna sig i en bunker).

Val av två olika maträtter varje gång. Frågade inte om Champagne då det inte stod något om det, men antar att de fortfarande serverade det.

Däremot så hänger jag inte med på kommentarerna om den kraftigt försämrade hårdvaran? Flög A320 båda gångerna, den ena av dom hade en ny kabin som såg mer elegant ut. Väldigt snarlikt Swiss kabinerna intra-Europa. Vad är det som inte är bra menar ni?

Däremot så hänger jag inte med på kommentarerna om den kraftigt försämrade hårdvaran? Flög A320 båda gångerna, den ena av dom hade en ny kabin som såg mer elegant ut. Väldigt snarlikt Swiss kabinerna intra-Europa. Vad är det som inte är bra menar ni?
Det extra benutrymmet är borta för affärsklass. Var 34" pitch förut, nu ligger den på 31" tror jag för hela kabinen.

Det där tål att upprepas, just Galleries (South, det finns två) gör i vanliga fall hemska T5 på Heathrow till något man ser fram emot.

Förstår inte vad alla har emot T5, kanske beror på att jag alltid har hängt i Galleries South och First, som gör att jag tycker att T5 är riktigt trevlig:D

Det extra benutrymmet är borta för affärsklass. Var 34" pitch förut, nu ligger den på 31" tror jag för hela kabinen.

Aha, märkte dock inget av detta. Tyckte pitchen var bra på 2D i äldre kabinen och på 1F på nya så finns det ju massvis med plats som vanligt. Flög Vueling vägen upp och det är inget rolig upplevelse, tror pitchen är på typ 12" eller något...

Avgång GOT-LHR sker fredag 13 nov 11.25 så då är det väl ingen risk för afternoon tea?
Hemresa sker LHR-GOT sön 15 nov 19:15 och då bör det väl inte vara afternoon tea heller?

Nej klockan 11:25 kallas det extended breakfast och är marginellt mycket bättre än afternoon tea. :(
19:15 får du däremot en riktig middag :)

Toppen