Senaste nytt

Första resan i ”finklass”

Jawen!

Medlem
Tänkte jag skulle försöka ge mig på en liten rese-rapport i efterskott. Alltid kul att läsa andras så då är det väl läge att prova med en egen. Märk väl att det här är skrivet av en total novis i sammanhanget!

Har länge haft en dröm att kunna resa i ”finklass”. Fröet till den drömmen såddes då jag för ett gäng år sedan på vägen hem från Thailand kikade in i den där delen fram i planet som man aldrig sett. En liten wow-känsla… hur gott hade det inte varit att sitta så istället för inträngd i stolsraden med alla andra.

Sen så var det väl inte så mycket mer med det under ett antal år innan jag fångade upp drömmen igen då jag av en slump hittade hit och började läsa runt bland trådarna.

Som säkert många gjort så fastnade jag snabbt… ett amex inskaffat och en lätt galen jakt på poäng inleddes via alla möjliga prenumerationer som jag inte nyttjat, mer eller mindre nödvändiga inköp och ett ständigt ”ta mitt kort” så fort sambon skulle shoppa…

Nåväl, vouchern kom och planerandet av drömmen kunde börja på riktigt, men den fick ett abrupt slut iom pandemi. Efter ombokningar och ändringar så valde jag till slut att ändra helt på ursprungstanken som var Bali för att istället bege mig västerut då risken för nya bakslag i jakten på ”finklass” kändes mindre åt det hållet.

Så i början av februari i år så var det då äntligen dags. Resa i Business Class!! Ska sägas att jag aldrig rest själv tidigare så inte utan viss nervositet jag klev på tåget mot Kastrup.

Började med en timmes försening i Nässjö men jag tänkte inte ta några risker så jag hade bred marginal tidsmässigt. Incheckning gick smärtfritt och ett besök i lounge för första gången var en trevlig upplevelse. Sen har man ju förstått att SAS loungen kanske inte är så mycket att hetsa upp sig över men likväl satt jag med öl & chips inom räckhåll och njöt över att jag var på väg så smått.

Första sträckan var till Wien och det ska medges att jag säkert var väldigt lättimponerad men det var en häftig känsla att ta emot brickan med käket & ett glas tjut till det. Trivsam flygning med Austrian.

IMG_0109.jpeg

Wien visade sig från en mindre god sida med regn och blåst så det blev tidigt i säng istället då nästföljande dag skulle startas tidigt.

Smidig retur med tåget till flygplatsen och ett snabbt besök i loungen där innan det blev dags att boarda flighten mot Frankfurt.

Riktigt glad och trevlig personal och jag blev tillfrågad med namn vad jag önskade att dricka… Kändes som en genuint artig gest… kanske för att jag uppenbart var en rookie bland världsvana slipsar som utgjorde övriga resenärer i Business. För någon status har jag i alla fall inte.

IMG_0125.jpeg

Smarrig bit lax fick utgöra tidig lunch och jag kunde sen mätt och belåten luta mig tillbaka och nöjt konstatera att resan börjat riktigt jäkla bra!

Väl i Frankfurt så blev det en stunds promenad innan jag kommit till rätt del av flygplatsen och jag kunde slappna av lite… Jag letade upp gaten så att jag hade koll på den och insåg att det ju rimligen borde finnas lounge någonstans att fördriva lite tid. Lufthansas Business lounge visade sig vara ganska precis runt hörnet och snabbt upp för trappan för ännu en liten sån där skön uppenbarelse…Försåg mig själv med lite dryck och konstaterade ännu en gång att det rullar på… här sitter jag i en lounge med en GT och väntar i lugn och ro… vilket koncept!

Två smidiga intra-Europa flighter var en sak och när det var dags att bege sig mot gaten var det inte utan att det smög sig på lite nervositet… Första gången i Business class på riktigt… helt själv… snart på väg till en annan del av världen…

Knallade iväg mot gaten och blev tvungen att stanna till när jag såg planet förberedas… Vilket jäkla flygplan… Hade ju såklart sett bilder och videos osv men helt klart mäktigt att se hur stor en 747 faktiskt är…
IMG_0130.jpeg

Det var en uppiggande syn och vetskapen att jag snart nog faktiskt ska sitta där uppe på övervåningen gav en boost av den där sköna känslan igen.

Insåg snart att boarding skulle bli lite försenad men kunde inte bry mig mindre taggad på upperdeck som jag var!

Hör i bakgrunden att personalen ropar ut lite namn… passenger xxx please contact gate-personell…

När det strax rabblas namn igen så lyssnar jag… vågar ju inte riktigt släppa ner garden för jag är ju trots allt inte ombord än. Och givetvis är det sista namnet mitt…

Vad fan är det nu då tänker jag medan jag ursäktar mig fram genom högen av köande. Ser framför mig hur de förklarar att något blivit fel och att jag inte kan åka med… Aja, det löser sig väl på något sätt är det sista jag hinner tänka innan jag är framme vid disken. Jag kliver fram och presenterar mig och hänvisade till uppropet…

Det visar sig att IFEn är trasig på min bokade plats… så långt hann jag tänka innan det snabbt rabblades… your new boardingcard… here you go.. thank you… next!! Och så var det med den saken!!

Jaha, där rök den fönsterplatsen tänkte jag lite surmulet men i samma stund påbörjas boarding och jag kan, inte utan viss tillfredsställelse, välja den betydligt kortare kön…

Glatt bemötande vid ombordstigning och jag hänvisas mot trappan… steppar upp och letar upp min nya plats som visar sig vara platsen bredvid min gamla. Jag slås över bredden på stolen… hur pass rymligt det är… Ett glatt välkommen och jag får en meny med fråga om jag önskar något att dricka. Har ni kanske champagne eller nåt annat bubbel frågar jag lite försiktigt (även om jag efter tidigare research vet att de ju har det) och jag får ett leende som svar tillsammans med glaset.

Äntligen på plats… jag har båda platserna för mig själv… champagne och lite nötter är serverat… Fan det här blir nog bra!!

IMG_0138.jpeg
 

Jawen!

Medlem
Flygtiden var satt till strax över 12 timmar vill jag minnas och snart nog var det dags för käk. Det var goda rätter rakt över hela måltiden. Glaset fylldes på med jämna mellanrum dessutom.

IMG_0141.jpeg

Starter med lax och nåt puréliknande av morot samt pepparrotskräm och lite tillbehör.

IMG_0142.jpeg

Huvudrätt var kungsräkor med blomkålspuré & spenat samt hummersås.

IMG_0143.jpeg

Och så en chokladtartlett med lite pistage-crunch som avslutning och då jag inte är någon större fantast av ost så skippade jag det.

Jag sippade vidare på dryck med bubblor i och bara satt och skådade vyerna. Det är ändå speciellt där ovan molnen…

IMG_0147.jpeg

Det släcktes ned i kabinen och de flesta gick ner i sovläge men själv var jag nog för uppspelt då det på sin höjd blev lite slumrande här och där med podd i öronen.

Nånstans försvann ändå timmarna och det var åter dags för lite käk. Smakade klart bättre än det såg ut med kycklinggryta med indisk prägel.

IMG_0150.jpeg

Då jag varit upptagen med att slafsa i mig indisk gryta så insåg jag att det hade börjat skymma så sakteliga utanför och jag lyckades fånga solens sista sken innan vi påbörjade nedstigning.

IMG_0152.jpeg

När vi omslöts av mörkret så satt jag mer eller mindre fastnaglad och spanade ut på alla, som det kändes miljontals, lysen där nere kvarter efter kvarter efter… Kändes som det aldrig tog slut.. Trots eller kanske tack vare mörkret så var det ändå bra mäktigt att uppleva inflygningen.

Alltid lite smått kaosartat efter touchdown och det var väl lite samma sak här då allt och alla ska upp och rota i väskor och annat. Själv tog jag det lugnt och landade i faktumet att jag är framme… och jag har fanimej landat i Mexiko av alla ställen…
 

Jawen!

Medlem
När det började röra på sig så var det dags att göra det samma. På väg ner i trappan noterade jag i förbifarten att den manlige av kabinpersonalen hade A.Ventura på namnskylten… Gladde mig rätt mycket av någon anledning:rolleyes:

Klev så av och följde med strömmen. Snart nere vid immigration och inser efter en stund att jag är ensam gringo i kön… så bara att kliva ut och börja om i rätt kö. Såg dock att jag inte var ensam om den lilla fadäsen… sisådär 20 min senare, ett par snabba frågor och en stämpel på det så var jag igenom.

Letade upp en taxikiosk och visade upp min tänka adress , betalade och blev skickad till en specifik utgång. Vips satt jag bak i taxin och upprepade proceduren med adress och så var vi iväg.

Rätt lite trafik så en rätt snabb färd genom staden. Några svängar senare så var vi inne på betydligt mindre vägar och jag slogs av hur lätt han bara skulle kunna dumpa av mig någonstans och inte en människa skulle veta var jag befann mig… Tog inte lång stund innan han stannade och pekade på en fasad där det mycket riktigt var mitt hotell. Kändes en smula lurigt, helt öde i kvarteret, inte en butik, restaurang eller något livstecken att tala om.

Klev ur och gubben öppnar inte bakluckan utan säger nåt i stil med service… upprepar det ett par gånger och jag förstår att det är dricks han far efter. Inser att det är nästa lilla fadäs.. hade helt glömt bort att ta ut lite deg på flygplatsen då jag hade just detta scenario i åtanke. Inte riktigt läge att skapa dålig stämning känner jag och jag förmodar att svenska kronor inte hade muntrat upp något så det enda jag hade att erbjuda var 20 dollar.. det gick bra och min väska fick jag med mig.

Samtidigt glider en grind upp och jag kan kliva in på hotellet och checka in. Trevligt litet ställe men jag slår direkt bort alla tankar om en kvällspromenad i kvarteret och lägger mig. Tidig revelj nästa dag.

IMG_0207.jpeg

Uppe med tuppen, nåja tidigt i alla fall, och en riktigt fin frukost på det intilliggande caféet. Fick komponera ihop mina val från en meny, rejält & gott.
IMG_0168.jpeg

Hyfsat utvilad och mätt kliver jag ut på gatan redo för lite sightseeing på okänd mark. Gatan som var helt öde kvällen innan var nu helt full av liv. Dubbelfiligt med full fart i trafiken. Mängder av små butiker och matstånd och folk på språng.

Hade rekat lite karta innan och planerat min väg och tredje gatan vänster ledde mycket riktigt till Zocolo som tänkt. Strosade runt lite i Centro Histórico utan någon större plan egentligen. Någon liten souvenir och lite bilder att ta med hem blev det iaf.

IMG_0178.jpeg IMG_0181.jpeg IMG_0197.jpeg

Ett par timmars insupande av atmosfär gick rätt fort och utcheckning var redan vid 11. Dristade mig till att ta en annan väg tillbaka vilket gick galant. Utcheckning och sedan en kaffe (riktigt gott kaffe btw) innan jag beställde UBER till flygplatsen. Första gången jag provade och det var ju onekligen en smidigare lösning än vanlig taxi.

Betydligt mycket mer trafik vid lunchtid men som sagt så körde jag med breda marginaler och väl på flygplatsen gick jag direkt fram till en typ fålla vid departures, visade upp pass & boardingkort och var igenom på typ en minut..

Då det gick så snabbt att komma in så kände jag att en öl hade suttit fint. Lounge hade jag tillgång till men i annan terminal så det strök jag.., Gick runt lite och kunde konstatera att det var precis smockfullt på varenda servering. Aja, skit samma jag tar det på flyget blev min lösning på ölsuget.

Ölen visade sig dock ta en god stund att få i sig men mer om det lite längre fram. Dags att bege sig till gate. Ställer mig i kön som masar sig fram provocerande långsamt bara för att sen behöva kliva ur och gå till disken för att få ett annat boardingkort…Suck… men men, bara att tugga i sig och påminna mig själv om att ta det som det kommer.

Sent omsider är det dags för boarding på flyget (som inte ska tillbaka mot Europa) och den efterlängtade ölen. Installerar mig i sätet som är av äldre slag men bekväm. Precis som kön tidigare så var det en likaledes provocerande långsam herre som till slut kommer fram och frågar om eventuella dryckesönskemål. A beer please sa jag… no problemo svarade han…
 

Jawen!

Medlem
När vi kommit upp i luften och den inte så snabba herren kom ut igen med ursäktande min… I’m sorry… seems like there were no beer loaded on the flight… Jaha.., fick bli Cola Zero istället så bärsen fick vänta till ankomst… Colan gick dock bra tillsammans med raviolin som likt den indiska grytan smakade bättre än det såg ut. I övrigt inte mycket att förtälja om Copa Airlines och flighten som sådan men en solnedgång blev det här också.

IMG_0218.jpeg

Kvällningen innebar en stund senare ny flygplats med nya köer (om än inte så farliga) och vis av erfarenhet så kollade jag noga så att jag inte hamnade fel. Gick som smort och snart ute och den där känslan av varm sommarkväll som mötte är ju inte dum och speciellt inte då i februari. Ca 28 grader där vid 21-tiden och den sköna känslan kom åter. UBER fick förtroendet och några minuter senare var jag på väg mot downtown Panama City.

Anlände till hotellet och under incheckningen observerade jag belåtet att det fanns en bar med goda möjligheter en bit bort i foajén. Värmen som numer gällde hade skakat fram ölsuget igen… snart så. Men först upp på rummet som jag hade längst upp med fin utsikt

IMG_0221.jpeg

Snabb uppfräschning och hissen ner… Steppar bort till baren och möts av… sorry, we have just closed… kl 22… ridå…

Det var ju själva fan men i bilen upp till hotellet så hade jag för mig att jag noterat en supermarket en bit bort så ut i kvällen lite snabbt och ett par minuter bort så fanns där en liten och tack och lov öppen butik med öl… halleluja!

Ett par kalla av lokal sort inhandlas och tillbaks till rummet bara för att inse att det inte finns någon öppnare på rummet. Aja, det ordnar sig alltid men inget vettigt att slå av kapsylen med resulterar i ett dåligt försök mot badkarskanten som var hyggligt rät ändå… smack så flyger kapsylen men också en centimeter flaskhals.. Jag häller väldigt försiktigt men till synes inget splitter och kan äntligen efter en hel dag njuta av en kall öl.

IMG_0227.jpeg

Jakten på bira fick räcka som kvällsaktivitet för likt Mexiko var det tidig start morgonen efter med sikte på stora båtar.

Efter frulle blev det UBER till kanalen men där blev det nitlott och inget stort på ingång. Men ändå kul att ha varit på plats.

IMG_0238.jpeg

Efter en stunds intag av historiken och bygget av kanalen så kunde jag lika gärna vända tillbaka mot stan. Sagt och gjort så blev det istället för fartyg lite planlöst strosande längs vattnet inne i stan istället. Varmt och gott var det så rätt nöjd med det alternativet ändå.

IMG_0254.jpeg

Även Panama blev ett besök av det kortare slaget så snart var det dags att bege sig tillbaka till hotellet för lite lunch innan färd mot flygplatsen och ytterligare en flygning med Copa.
 
Toppen