Tycker det vore synd om första klass försvann, i alla fall från X2000, där jag tycker att första och andra klass har en ganska stor skillnad i stolen, benutrymme m.m.
Det Crister Fritzson sa i intervjun var att man skall ha "produkter" riktade mot affärsresenerär, privatresenärer, familjer osv. Det handlar således mer om att ta bort klassbegreppet snarare än den komfort du upplever i första klass. Så tolkade åtminstone jag intervjun.
Även jag gjorde samma tolkning. Sedan är det väl bara att hoppas på att dom slutar med dumheterna att inte ha en differentierad hårdvara. Men misstänker att dom kommer att köra X2000 ett tag till och att det åtminstone på dom tågen blir för dyrt att hitta på något med hårvaran.
Håller helt med. SJ har ju beslutat att modernisera alla X2000 och jag hoppas att 1 klass blir kvar i nuvarande konfiguration. X2000 är det enda tåget jag ser något motiv att betala ett högre pris för 1 klass.
Att slippa de som inte betalar för 1:a klass är ofta ett motiv att betala för 1:a klass. Speciellt eftersom prisskillnaden på flera sträckor är försumbar.
Ingen större skillnad alls på klientelet i 1:a mot 2:a Klass när man reser på sommaren. Ser ingen skillnad mellan klasserna på SJ3000, och på Dubbeldäckaren så tycker jag att man borde ta bort 1kl redan nu. Kaffeautomaten är borta...
Ingen större skillnad alls på klientelet i 1:a mot 2:a Klass när man reser på sommaren.
Just bagage och SJ tycker jag är en lite sorglig historia, det känns som om bagageförvaringen är underdimensionerad i dom flesta tågtyper.