Senaste nytt

Första klass dödligast när planet kraschar

Om möjlighet finns så försöker jag alltid sitta högst sju stolsrader från en nödutgång. Det spelar ingen roll om man överlever själva nedslaget, men inte hinner ut från planet i tid.

Sånt här är ointressant utan ingående siffror. Vad kan dödlighetsgraderna i First resp. Economy? 99,7% vs 99,9% vid en krash?

Artikelförfattarna har uppenbarligen inte läst om US Airways-planet i Hudson-floden :) :

42174452hv1[1].jpg
Bild hämtad på Huffington Post

Jag antar att det är mindra antal/andel klämskador i First än i Economy vid en krash.

Nu undrar jag faktiskt om det kanske t.om är farligare rent överlevnadsmässigt att sitta i Economy, av andra anledningar än den minimala risk för krasch som föreligger. Djup ventrombos kallas ibland för "Economy Class Syndrome", då lång tid sittandes i flygplan är en av de vanligaste orsakerna till DVT hos friska människor. Om dessa inte behandlas är risken att få lungemboli och dö någonstans mellan 1-3%. Med tanke på det antal människor som flyger varje år, torde risken att dö av Economy Class Syndrome vara högre än att dö i flygkrasch som F-pax, trots att endast ytterst få av alla som flyger får DVT, ett fåtal med DVT får lungemboli och en rätt låg andel med lungemboli faktiskt dör.

Folk i premiumkabiner löper mindre risk för DVT allt annat lika då man tenderar till att ha mera utrymme att röra benen på. Och så är det ofta så att man inte befinner sig i sittande läge under hela resan.

Om jag vore Aftonbladet skulle jag alltså ha kunnat vinkla fakta, dra egna slutsatser och få till något i stil med
BILLIGA FLYGRESOR DÖDAR - RIKA KLARAR SIG på löpsedeln.

Last edited:
Det känns bra att veta att man minskar risken för sina medresenärer när sitter längst fram i planet och har betalt dyrt för biljetten- socialt ansvar kallas det:) . Fast det är nog mycket högre risk för en olycka med dödlig utgång när jag cyklar i Göteborg än när jag flyger.

Toppen