Senaste nytt

Första gången på Zurich - några frågor

ptotheg

Medlem
Hej,

Ska till Zurich flygplats (ARN-ZRH) för att sedan åka vidare inom EU på en businessbiljett. Oklart till vilken terminal jag ankommer men ser ut att resa vidare från A.

Jag skulle vilja ta mig till E och Senator-loungen där. Ser ut att gå airside via ett tåg enl. deras hemsida. Korrekt?

Dock läste jag någon recension om loungen som nämnde passkontroll och endast Business/Star Gold med non-schengen flighter vidare har access. Vad gäller? Tolkar nedan från Swiss som att det ej är ett krav? ”
AccessMiles & More Senator, Star Alliance Gold”
 

ante888

Medlem
Det stämmer att det går ett tåg till E-gates. Du ankommer nog till A, jag hade gått till Swiss Alpine Lounge i A, och struntat i att åka till E-gates. Inte värt besväret enligt mig, även om de släpper igenom dig.
 

ptotheg

Medlem
Det stämmer att det går ett tåg till E-gates. Du ankommer nog till A, jag hade gått till Swiss Alpine Lounge i A, och struntat i att åka till E-gates. Inte värt besväret enligt mig, även om de släpper igenom dig.

Det var Whiskey-baren och (eventuell varm mat) som en i sällskapet gärna hade testat. När du skriver ej värt besväret vilket besvär menar du? Är det pass-och security för att ta sig mellan A och E eller är det bara en jobbig promenad?

Vi har 2h45min på ZRH.
 

kristerj

Medlem
Jag har kommit in i E-loungerna med även då jag flyger inom Schengen. Med Senatorstatus/Star Alliance Gold ska det gå bra - förutsatt att du åker med Star Alliance. Det kan dock behövas lite tid för passkontroll och tåget, men jag har aldrig fått någon fråga om destination i den manuella passkontrollen.

Tycker nog att det är värt att åka dit, speciellt om det är första gången och du har gott om tid vid bytet.
 

ptotheg

Medlem
Ok! Ja vi har som sagt nästan 3h och alla 4 som reser gör det både med en Business-biljett samt Star Gold.
 

ante888

Medlem
Det var Whiskey-baren och (eventuell varm mat) som en i sällskapet gärna hade testat. När du skriver ej värt besväret vilket besvär menar du? Är det pass-och security för att ta sig mellan A och E eller är det bara en jobbig promenad?

Vi har 2h45min på ZRH.
Okej, whiskey-utbudet är såklart överlägset i E, och ni får tillgång till en stor terass. Om det är värt passkontroll, tågtur och en promenad, kan nog bara du avgöra. Men har ni 2:45 så har ni tid att kolla läget utan att stressa.

Alpine-loungen är lite mindre, "mysigare" och har mat som lagas på beställning, som har varit god de två ggr jag varit där.
 

GeorgZ

Medlem
Hoppar i denna tråd som har ett så passande namn.

Kommer till Zurich för första gången inom kort med drygt 4 h stop på väg till USA.

Funderar på att lämna flygplatsen en stund (Gym/Spa på Radisson i närheten).

Men fråga är - hur lång tid är rimlig att avsätta för att "komma tillbaka in" airside? Hört om riktigt långa kötider? Blir det bara stressigt?
 

DRG

Medlem
Hoppar i denna tråd som har ett så passande namn.

Kommer till Zurich för första gången inom kort med drygt 4 h stop på väg till USA.

Funderar på att lämna flygplatsen en stund (Gym/Spa på Radisson i närheten).

Men fråga är - hur lång tid är rimlig att avsätta för att "komma tillbaka in" airside? Hört om riktigt långa kötider? Blir det bara stressigt?
Vet inte om kön brukar vara lång in till non-Schengen (passkontroll) Men i Schengen Security har jag aldrig väntat mer än 5 min med fast-track och utan fast-track brukar det inte vara särskilt mycket längre väntan. Åker ett par gånger per år, dock oftast på kvällen.
 

airac

Medlem
Pass-köerna i rusningstid är ingen lek, det kan ta ordentligt med tid om man har otur, så kolla av ankomster och håll någon marginal. Det kan ta en minut eller 45.

Mat har varit samma i Senator loungerna A och E senaste gångerna jag var där.
 

Rogbjo

Medlem
Kolla inkommande flyg och tajma in tåget tillbaks från E-gates mellan de stora planen så rinner du igenom passkontrollen på nolltid. När man ska ut till E-gates så spelar det ingen roll vart man ska flyga vidare enligt min erfarenhet.
 
Toppen