Jag gillar verkligen cruises och hoppas att de snart kommer igång igen. Några tips.
Välj balkong om ekonomin tillåter. Trevligt att sitta avskilt med sin partner ibland med ett glas eller två. Speciellt värde i detta numera vid eventuell isolering, om de nu kommer igång innan pandemin är över.
Välj minst sju nätter. Fler hamnar, mer avkoppling.
Välj alltid UDP eller liknande namn (ult.drinking package) för en riktig All-inclusive upplevelse. Jag bokar inte utan erbjudande om detta av TA.
Boka Special Dining. En vecka med buffé blir lätt enformigt. Ofta riktigt bra betalrestauranger och det erbjuds ofta rabatter eller två-tre middagar inkluderat i samband med bokningen av Din Cruise.
Jag har aldrig sett erbjudanden om status match så kan inte uttala mig om detta. De program jag vet om erbjuder oavsett betydligt mindre än vad hotell- och flygbolag ger för dem med hög status enligt mig då. Lite rabatter på spa/butiker och någon gratismiddag (special dining) är typiska små perks. Jag får t ex en flaska bubbel i hytten vid ankomst.
Tyvärr går det inte heller att boka via US-TA längre. Jag använde mig tidigare av Hiltons (med poängintjäning), men stopp för oss i EU numera. Det var det de sa till mig den sista gången jag försökte. Tyvärr, då priserna generellt är lägre i USA enligt min erfarenhet.
Avslutningsvis, Cruisemänniskor är ofta väldigt sociala och trevliga så ha en trevlig öppen attityd, då blir upplevelsen ännu bättre.