Senaste nytt

Första gången i Business Class

Jag hade också valt 1D/1F.
Sen finns en trevlig lounge på BRU, den heter "The Loft". Har ni tid rekommenderas att boka duschrum där för att fräscha till sig och byta kläder.

Trevlig resa!

Brukar alltid svida om till pyjamas/loungewear. Ta med engångstofflor. Man vill ju vara bekväm. Sas har strumpor i amenity kitet som jag använder under flygningen. Annars brukar jag ta med några lös sittandes sköna strumpor.
Och som alltid. Noise canceling lurar och platta med saker du vill se.

1D/1F är najs. Alla platser på rad 1 och 9 har lite större/bredare fotutrymme än övriga. Plus att man är tidigt ute vid matbeställning så man får vad man vill ha Oavsett var ni sitter så kommer det bli jättekul för er

Hur är det med hörlurarna som finns på planet. Är det noise cancelling på dom?
En smula, kanske? :) I mitt tycke är enda fördelen med SAS lurar att deras sladd ansluts vid sätets uttag och inte framme vid skärmen. Jag har en adapter så mina lurar kan göra samma sak så jag slipper sladden ivägen för maten.

Finns väl även en massa lösningar för att ansluta via bluetooth...

Då har vi hunnit landad någon dag efter vår resa och tänkte att det kanske vore kul att få höra hur vi som aldrig åkt BC innan upplevde detta.

Resan gick från GOT till ARN där allt flöt på smidigt. Inget märkvärdigt på det planet så jag utelämnar något från det.
Loungen på ARN var OK. Har varit där tidigare och tycker den har det mest nödvändiga man kan få när man har någon timme att avvara inför en längre resa.

Påstigningen var fylld av fjärilar i magen. Att få första gången få gå vänster istället för höger vid ingången var pirrigt.
Vi hade bokat platserna längst fram, 1D + 1F. Och det var absolut perfekt för oss.
När vi satte oss ner så kom en flygvärdinna fram och hälsade oss välkomna och jag såg väl lite förvirrad ut och nämnde direkt att detta var första gången för oss i BC och fick då till svar med ett stort leende "Då har ni tur att det är jag som tar hand om Er på dessa platser och se till att ni blir väl omhändertagna" :) Och vilken service hon och hennes kollega gav oss! Hela resan var verkligen helt fantastisk och servicen var bland det bästa vi upplevt någonsin.
Champagne som välkomstdrink som fylldes på dessutom.
Vi försökte ta lite selfies innan planet taxade ut. Gick sådär. Då kom, jag tror hon hette Ann-Louise, fram och frågade om hon skulle ta bild på oss. Hon passade även på att fixa lite filter på bilder hon tog med min telefon för att ge en bra bild på oss.
IMG_4169.JPEG

Allt serverades som vi läst på. Nötter, drink, mat m.m. Fantastisk god mat dessutom.
Lokaliserade caféet där vi gottade oss med lite smått och gott.
Det var alltid ett leende från crew till oss. Blev tillfrågade om allt var bra och om något önskades varje gång dom gick förbi.
Allt var helt enkelt perfekt!
Lite bilder från SAS-resan:
IMG_4171.JPEG

IMG_4175.JPEG

IMG_4177.JPEG

IMG_4178.JPEG

IMG_4181.JPEG

Hemresan gick sedan JFK-BRU-GOT.
Loungen på JFK lämnade mycket att önska.
Ingen alkohol serverades övht. Enbart alkoholfritt. Varför fick vi aldrig veta.
Strömuttag fungerade inte överallt så vi fick leta efter ett fungerande uttag.
Maten var ganska torftig. Lite överstekt kyckling, Vattnig pastasås och överkokt pasta.
Så vi klev på planet rätt hungriga.

Och planet då som vi trodde var ett äldre med Eurowings gamla BC säten.
Vi hade reserverat plats 4H + K vid fönstret.
När vi klev på så blev pekade crew oss åt 2 olika rader att gå in.
Förvånade så fick vi istället mittenplatser som vi valt vid bokningen som sedan blivit ändrat. Så som jag förstår det så var detta nu den uppgraderade kabinen med brussels egna stolar. Så detta blev en trevlig överraskning.
Flera resenärer var lika förvånade som oss märktes det.
Dock togs inte lika många bilder här då vi var rätt trötta och hade en kortare flygning än på ditvägen.

En sak jag noterade och inte riktigt gillade var filmutbudet.
Dels fanns det inte riktigt lika många nya filmer som SAS hade och dessutom var i stort sett ingen med text, varken på engelska eller svenska. Så det är väl egentligen ett minus.
IMG_4349.JPEG

IMG_4346.JPEG

Ganska snabbt efter vi var i luften så dimmades ljuset och maten serverades. Förrätt och efterätt på samma bricka. Varmrätten serverade efter en stund.
Var faktiskt väldigt gott allting. Dock tycker iaf jag att SAS-maten var betydligt bättre och mer tilltalande.
Efter maten levererades en låda med belgisk choklad, ca 12 bitar. Trevligt inslag tycker jag.
Crew var trevliga och kvicka med allting.
Han som tog hand om mig frågade vilken typ av öl jag gillade och gav rekommendation. Riktigt gott.
Champagnen som det även bjöds på fylldes upp ordentligt i glasen. Ungefär det dubbla mot SAS. Tacksamt och väldigt väldigt gott.

IMG_4350.JPEG

Tog inga bilder i loungen då vi var rejält trötta och tog tillfälle att sova i sovrummen som fanns.
Maten som fanns var riktigt god och mycket att välja på.
Vi stannade i loungen hela tiden då dels att vi var för trötta och att vädret inte var bra för att åka in till Bryssel för lite seightseen.

Så som ni kanske förstår så hade vi en helt fantastisk upplevelse i Business Class som vi drömt om länge.
Allt var precis lika bra som vi hoppats på och t o m bättre.

Och om vi får välja mellan SAS och Brussels, så är det SAS alla gånger som vi skulle åka med igen i BC.
Känns fräscht, nytt och hög kvalité. För oss som inte åkt annat än Plus och Eco tidigare.

Tack för alla tips och råd som vi fått här i tråden. Det hjälpte en hel del och gjorde vår resa helt oförglömlig!

Kul att läsa er uppdatering från resan. Att flika in att det är första resan verkar ha givit resultat (även om jag är övertygad om att ni fått bra service oavsett).

När SAS crew är på sitt bästa humör är det inte många flygbolag som är bättre om ens något när det gäller Business longhaul.

Toppen