Senaste nytt

Första gången i business class, loungehjälp i Hong Kong och Seoul

Dr. Miles

Expert
Dock får man väl inte som C-passagerare utan guldkort möjlighet att välja utan får snällt gå till loungen som anges på inbjudan? Ifall det är Thai som flyger borde det ju tyvärr innebära att det är svårt att komma in i Singapore Airlines lounge på HKG.

Jag tror som David skriver, att man inte kan använda andra Star Alliance lounger när man flyger i Business class utan Star Alliance Gold status.
 

Magino

Medlem
Jag tolkar reglerna att man ska kunna använda vilken business lounge man vill ifall man flyger i business class

International Business Class Customers: Customers have access to any Star Alliance member carriers' owned Business Class lounges.
Customer must present a boarding pass for travel in International Business Class on a Star Alliance flight
Customer must be departing from the local airport in International Business Class
Customers must be a revenue customer
Customer is not entitled to any guests
Lounge Access Policy - Star Alliance
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag tolkar reglerna att man ska kunna använda vilken business lounge man vill ifall man flyger i business class
Det beror på om Gus använder poäng eller har köpt biljett. Om det är en bonusresa tror jag att man inte kan gå till andra Star Alliance lounger utan Star Alliance Gold status.
 

TheEagle

Medlem
Har försökt att utreda men inte blivit klok. Satt och var koncentrerad på annat när den flög förbli så reagerade först när den hade passerat. Såg den snett bakifrån men då såg man tydligt de speciella böjda vingarna som 787:an har. Det var absolut inte ANA, LOT eller UA. Den var vit och var delvis röd på fenan. JAL, Air India, eller Ethiopian. Det mest troliga är ändå Ethiopian eftersom de flyger med den till både Guangzhou och Bejing och verkar ändra ganska friskt på vilka rutter den sätts in på. Dock stämmer inte det in tidsmässigt om inte flighten var ordentligt försenad.
 

Jacob

Medlem
Jag tror som David skriver, att man inte kan använda andra Star Alliance lounger när man flyger i Business class utan Star Alliance Gold status.
Visst kan man använda andra flygbolags business lounger utan guldkort.

Det står ju inte på boardingkortet om det är en betald biljett eller en bonusbiljett, så det är bara att köra hårt.

Jag har ingen personlig erfarenhet av detta från Star Alliance (annat än med första klass) men på både One World och Skyteam har jag kört lounge hopping med enbart ett business class boardingkort (innan jag fick status med de båda) och det var inga problem.
 

Gus

Medlem
Tack för alla svar! Verkar som att cathays lounger verkar grymma! Om jag nu inte hittar champagne i någon lounge får jag väl dricka desto mer på planet! :) enligt Star Alliance hemsida ska jag komma in på flera olika lounger på Hong Kongs flygplats, inte bara thai utan även Singapore Airlines och United Airlines. Om det är biljett för poäng eller pengar borde inte spela någon roll tycker jag.
Champagne? Så skal du være heldig. Mig bekendt har Thai ikke champagne i deres bz-class lounger. Hvorfor har du ikke lagt mere tid ind i dine transits, når du (som jeg selv!) synes, at loungerne er så spændende...?

detta var enda alternativet som fanns. Jag är bara glad att jag lyckades hitta en biljett som ger nästan 11 timmar i business för bara 17500 United Miles per person. Planet från Hong Kong går klockan 15.30 så om vi kommer till flygplatsen vid 10.00 så det blir iaf 5 timmar i loungen i Hong Kong. :). Hälsningar från blå taxi.
 

David

Medlem
Jag tolkar reglerna att man ska kunna använda vilken business lounge man vill ifall man flyger i business class


Lounge Access Policy - Star Alliance

Visst kan man använda andra flygbolags business lounger utan guldkort.

Det står ju inte på boardingkortet om det är en betald biljett eller en bonusbiljett, så det är bara att köra hårt.

Jag har ingen personlig erfarenhet av detta från Star Alliance (annat än med första klass) men på både One World och Skyteam har jag kört lounge hopping med enbart ett business class boardingkort (innan jag fick status med de båda) och det var inga problem.

Då har man lärt sig något nytt idag med. Tackar för detta. :)
 

Gus

Medlem
Det beror på om Gus använder poäng eller har köpt biljett. Om det är en bonusresa tror jag att man inte kan gå till andra Star Alliance lounger utan Star Alliance Gold status.

Det syns inte på min biljett att den är köpt för poäng. Det står bokningsklass c och sen ett biljettnummer, som på vilken biljett som helst.

Är nu inne på Singapore Airlines loungen, det tog mindre än 10 sekunder att ta sig in med hjälp av biljetten. Här finns både piper och drappier champagne att välja på. Detta kan bli farligt!
 
Toppen